Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

hagyomány és újítás

EKL 266

A →folklórban sajátos értelme van mind a hagyomány, mind az újítás kategóriá­jának, ami azért is fontos tény, mivel a hivatásos művészetek hagyományosságát, illetve újítókészségét a folklórbeli fokozat történetileg meg is előzi és előlegezi is. A folklórban a variálódás sokrétű és általános, a folklór alkotások voltaképpen → változatok. Több ízben is megkísérelték a folkloristák, hogy e jelenséghez dialektikus ellenpárt keressenek, és választásuk legtöbbször a hagyományosság kategóriájára esett. A hagyományos, pozitivista folklorisztikai irányzatok azt hangsúlyozták, hogy a többszörös szóbeli előadás és a nagyjából állandó közönség mintegy „önmaga igazítja ki magát”, és a népköltészet alkotásai emiatt szinte állandóak. A szociológiai szemléletű kutatás arra hivatkozott, hogy a nyersanyagok és a megmunkálási techni­kák korlátozott volta következtében állandósul a népművészet számos alkotása. A mégis változó vonásokat az egyéni alkotókészség számlájára ír­ták. • E megállapítások csak részben igazolhatók, és nélkülözték az esztétikai megalapozottságot. Esztétikailag a ~ a folklórban összefüggő kategó­riák, amelyeket főként két tényező szabályoz. Az egyes elemek, témák, konstrukciós sémák, művé­szi eljárások, sőt előadási alkalmak olykor igazolhatóan évezredes múltját főként az magyarázza, hogy a folklórban igen korlátozottak a tulajdon­képpeni újítás lehetőségei. Mivel definitív egyedi műalkotás nincs is a folklór keretein belül, mindazon „alkotások”, melyeknek variánsait innen vagy onnan ismerjük, alkotás mivoltukban meg-változtathatatlanok, és a folklór korlátozott művé­szi lehetőségeiből nem is telik új műfajok, új szerkezetek, új egyedi alkotások létrehozására. A ha­gyományosság ebben az értelemben gátja a folklór művészi fejlődésének, önálló művészi minőségek kibontakozásának. Másrészt a közösség befogadóképességének szorosan determinált volta is a folk­lór hagyományosságát segíti elő. Közismert tény, hogy a folklór alkotásokat egy-egy közösségnek kell létrehoznia, befogadnia, továbbhagyományoz­nia, másként az alkotás megszűnik folklór lenni: vagy egyszerűen feledésbe merül, vagy a szó teljes értelmében definitív, egyedi műalkotássá lesz, és így kerül kívül a folklór keretein. A közösség deter­mináltsága, társadalomtörténeti, de nem csupán művészetszociológiailag, hanem esztétikailag is megnyilvánul. A társadalmiság felismerése — még inkább a megváltoztatására való törekvés — idegen a folklórtól. Ilyen értelemben ez a determináltság egyszerre segíti a közvetlen, primitív valóságnak való megfelelést, másrészt gátolja a művészi ön­állósodást, az esztétikum törvényszerűségeihez való szabad igazodást, és ily módon pl. a realizmus kibontakozását is. • Mindezen keretek között az újítás részleteiben érvényesül: a motívumok felcserélésében, az esztétikumon kívüli valóságfelidé­zés közvetlen vonásaiban, tárgyi és technikai kényszerűségből származó változtatásokban. A művé­szi memória nagy befogadóképességű, de kevéssé tudatos, és ilyen értelemben vett korlátozottsága is „újításokat” eredményezhet. A hivatásos művé­szetnek mind a hagyományosságot, mind az újítást meg kell változtatnia ahhoz, hogy önálló alkotáso­kat hozhasson létre.

Irodalom:

W. Anderson: Ein volkskund­liches Experiment (1951); Ortutay Gy.: Halhatat­lan népköltészet (1966); P. G. Bogatirjov: Vopro­szi tyeorii narodnovo iszkussztva (1971) részek magyar fordítása: Folcloristica 8 (1985); Szerdahelyi István szerk.: Művé­szet és közérthetőség (1972); Voigt V.: A folklór esztétikájához (1972).