Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

kártya

VIL6 82-93

játékkártya: különböző társas- és szerencsejátékok eszköze, általá­ban egyik oldalán jelekkel, rajzokkal, rit­kábban szövegekkel is díszített lapsoro­zat, amelyeknek kétféle szempontból is értéke van (pl. szín és szám). Hasonló jellegű társasjátékok világszerte ismertek voltak: ama használt kártyajátékok több­sége keleti eredetű. ● Általában jóslásra, időjárásjelzésre használt hasított pálcaszerű lapokból fejlődött ki a kártya. A 8 „színt” és 10–10 „értéket” tartalmazó koreai formákból eredeztetik a kínai kár­tyákat, amelyeket a 11. sz.-tól már biztosan ismertek Kínában; nyomuk közvetlenül kimutatható az európai kártyá­kon is, ahova a 13. sz.-ban jutottak el az első kártyák. Már Kínában szokás volt, hogy a figurák ismert történetek szerep­lői, pl. Si Naj-an Vízparti történet c. re­gényének hősei. A japán virágkártyákon a tavaszra utaló versek voltak olvasha­tók. Az indiai kártyák vallásos jelentést is hordoztak, leggyakrabban Visnu meg-testesüléseinek eseményeit ábrázolták. Valószínű, hogy a keresztes hadjáratok idején (a sakkjátékkal együtt) Európába is eljutottak. 1392-ből van az első biztos adatunk a jóskártya (tarot) franciaországi meglétére: később még évszázadokon át e kártyatípus feliratait mindenütt (Magyaroroszágon is) tömérdek sajtóhibával megáldott fran­cia nyelven közölték. E kártyatípust álta­lában az Európába vándorolt cigányok jósai használták, de az utóbbi évszáza­dokban a műveltebb társaságok szórakoz­tatására is szolgált. A kártyákon filozó­fiai és mitológiai szimbólumok bukkan­tak fel, az →embléma közismert, talán leg­jobban ismert formáiban. Hamarosan európai figurák jelentek meg a játékkár­tyákon: a római történelem, a görög mitológia alakjai; erkölcsi buzdítást tartal­mazó feliratokat is találunk, néhány sa­játos kártyajátékon (felfedezések, orszá­gok, mesék kártyái) pedig egész irodalmi alkotások kivonata is olvasható. Francia földről terjedt el a különböző oktatási kár­tyák szokása: irodalmat, földrajzot, tör­ténelmet és idegen nyelveket tanító szö­vegekkel és ábrázolásokkal. Zenei, címertani, divat- és egyéb kártyákat is isme­rünk. A német kártyákat a 15. sz. köze­pétől kezdve ismerjük folyamatosan. Jel­lemzőjük a pontos információ, logikai készségek fejlesztése, a sok szöveg (gyakran előírások). 1550-től lendült fel a bécsi kártyakészítés, amely a nálunk ismeretes formák közvetlen forrása. Gyakran ma­gyar vonatkozású illusztrációkat, esemé­nyekre utalásokat tartalmaztak. A ma­gyar kártyakészítés a 19. sz.-tól jelentős. Manapság a világ minden részén nagyjá­ból azonos jellegű kártyákat használnak. ● A művelődéstörténeti szakirodalom számos alkotása foglalkozik a kártyákkal. Az első fontosabb kártyatörténeti munka az 1757-es francia Recherches historiques sur les cartes á jouer (’Tanulmányok a játékkártyák történetéről’). Azóta több száz nemzetközi összehasonlító munka, és nemzeti-történeti tanulmány készült. A jóskártya (tarot, azonos a magyar ta­rokk szóval, de más célt szolgál) történetét a Dialogo de Givoche che nelle Vegghie Sanesi . (1575) tartalmazta először, majd később is több száz munka foglalkozott a kártyák jóslásra való és játékszerű használatával. A logikai kártyajá­tékok legrégibb kézikönyve a krakkói egyetemi tanár Th. Murner 1507-es Logica memorativa Chartiludium Logice (’Emlékeztető logika, logikai kártyajá­ték’) e. könyvecskéje. Az első költészeti kártyajátékot Chartiludium Logicae seu Logica Poetica vel Memorativa (’Logikai kártyajáték azaz költői avagy emlékeztető logika’) ugyancsak Th. Murner elő­ször 1509-ben Strassburgban kiadott könyvéből ismerjük. A számos irodalmi jellegű kártyajáték közül talán a legtel­jesebb az 1791-es londoni Koldusopera-kártyajáték, amelynek előszava J. Gay munkásságát ,a bevezető pedig a Drury Lane és a Covent Garden színházakat mutatja be, a kártyák a teljes szövegkönyvet adják, a dalok dallamai pedig egy külön zenei kártyasorozaton találha­tók meg. A kártyázással foglalkozó mű­vek közül nevezetes az 1500 körülre datált a Sermones de Ludo cum Aliis (’Prédiká­ciók a játékokról és egyebekről’), amelyben csak a rossz kártyajátékokat ítélték el, de a léleknemesítő kártyajátékokat pártolták. 1579-ből ismerjük L. Danaeus Tractatus Duo. Secundus de ludo Alaae (Két' értekezés ... Másodszor: a szerencsejátékokról') c., később is sokat forgatott művét, amelyet sok egyházi, később parlamenti vagy egyéb ható­ság által kiadott társa követett. Különö­sen a puritánok, a szerzetesrendek fog­lalkoztak sokat kártyaellenes pamfletek kibocsátásával. Jogi munkák egész sora is foglalkozott a kártyázással, fogadással, hazárdjátékokkal. A helyes kártyázás matematikai modelljeit több ízben is megkísérelték megalkotni és közzétenni. A. de Moivre The Doctrine of Chances, or a Method of Calculating the Probability of Events in Play (’Az esélyek elmélete, avagy a játékban előforduló valószínűség kiszámításának módszere’, 1718) c. műve, amelyet Sir I. Newtonnak ajánlott, és amely nemcsak a „tökéletes kártyaszisztéma” egyik legjobb kézikönyve, hanem a matematikai valószínűségszámításnak is klasszikusa. A hamiskártyák készítésé­vel, illetve a hamiskártyások leleplezésével is tetemes, zömmel a 18. sz.-ban kiadott szakirodalom foglalkozik. A kártyamutatványok (és hasonló bűvészmutatvá­nyok) szakirodalma is igen nagy. B. Siviero Nova Ghirlanda di bellissimi Giochi di Carte, e di Mano (’A legjobb kártya- és kézi mutatványok új füzére’, 1638) c. munkája a korábbiak közül a legismertebb. Közvetlenül a kártyajáté­kot számos irodalmi mű írja le. 1659-ben egy Cromwell-ellenes szatíra játszódik kártyázás keretében. A. Pope 1712-es Fürtrablásának is ez a kerettörténete. (Ezt a számos európai fordítás és utánzás is kiemeli.) Több tízezer irodalmi alkotásban bukkan fel a kártyás figurája, néhol főszerepben, mint Dosztojevszkij, Puskin, Krúdy, Tersánszky és mások műveiben. Az irodalmi folyóiratok, hetilapok kü­lön rovatokban foglalkoznak a szórakoz­tató kártyázással, de voltak és vannak speciális kártya-folyóiratok is, főként a bridge, a whist és más ismertebb játékok kedvelői számára. Kártya-múzeum van majd minden nagyobb országban. (→játék, tarot)

Irodalom:

Cigányjósnő. I. Kártyahúzás. II. A kártyavetés művé­szete (1880); Parlaghy K.: Kártyajáté­kok könyve (1890); N. T. Horr: A Biblio­graphy of Card Games and the History of Playing Cards (1892); J. K. Van Rens­selaer: The Devil's Picture Books, a Hi­story of Playing Cards (1893); F. Jessel: Playing Cards and Gaming, a Biblio­graphy in English (1905); Zolnay V.: A kártya története és a kártyajátékok (1928); C. P. Hargrave: A History of Playing Cards and a Bibliography of Cards and Gaming (1930); J. Kolb: Régi játékkártyák (1939); K. Bachmann: Zur Ent­wicklung der Spielkarten und der Kar­tenspiele (Festschrift E. Ochs, 1951); Widder L.: Az ultitól a bridzsig (1957); Miklós I.: Kártya-kézikönyv (1957); H. Rosenfeld: Die Beziehung der europäischen Spielkarten zum Orient und zum Ur-Schach (Archiv für Kulturgeschichte, 1960); M. I. Lekomceva—B. A. Uszpem­szkij: Gadanyije na igralnih kartah kak szemiotyicseszkaja szisztyema (Szimpo­zium po sztrukturnomu izucsenyiju zna­kovih szisztyem, 1962); H. Rosenfeld: Zur Vor- und Frühgeschichte und Mor­phogenese von Kartenspiel und Tarock (Archiv for Kulturgeschichte, 1970); K. McCormarck: Tarot (1973); D. Hoff­mann: Die Welt der Spielkarte (1976); Szuhay P.: Kártyajóslás (Ethn, 1976). 2. üdvözlőkártya: rövid értesítést, meghívót, reklámot tartalmazó aprónyomtat­vány, képeslap.