Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

történeti ének

VIL15 | részcímszó

az orosz irodalomtörténetben már a 18. sz.-ban felfigyeltek az olyan verses szöve­gekre, amelyek történeti eseményeket áb­rázoltak. Megkezdődött összegyűjtésük; esztétikai és nemzettudatot tükröző érté­keiket V. G. Belinszkij hangsúlyozta. A 19. sz. végén az orosz folklorisztika és irodalomtörténet →történeti iskolája külön fi­gyelmet fordított rájuk, minthogy ezekben látta a minden kétséget kizáróan történeti költészet megnyilvánulásait. A szovjet folklorisztika folytatta vizsgálatukat, ugyancsak a →történetiség hangsúlyozásá­val. A 2. világháború után azonban megkezdődött a szövegek aktualizálása, s egyszersmind válogatása. Ugyanekkor dolgoz­ták ki viszont azokat az ismérveket is, ame­lyek segítségével a műfajt elválasztották a korábbi, irodalmi eredetűnek tartott leto­pisz- (‘krónika’) és →bilinahagyományok­tól, valamint a történelmi hitelességre nem törekvő →ballada műfajától. Külföldi ku­tatók foglalkoztak a műfaj korai, publicisz­tikus, sőt propagandisztikus forrásaival, a hasonló európai műfajokkal való összeve­téssel. Legújabban e műfaj időbeli kereteit kiszélesítették, s a 20. sz.-ig folytatták az összetartozó anyag vizsgálatát. Ugyanak­kor elválasztották egymástól a csak régi írásokban ismert és a szájhagyományban is tovább élő témákat, alkotásokat. ● Évszázados hagyománya van e műfaj(csoport) területi tagolásának. Belorusz és ukrán párhuzamait keresték (nemcsak ilyen né­ven, hanem pl. a →dumi egyes alkotáscso­portjai között is). Külön foglalkoztak a ko­zákok e hagyományaival. Noha nyilvánva­ló tény, hogy hasonló műfaji fejlődés ment végbe az oroszok mellett élő népek (pl. a mordvinok, komik, litvánok, karjalaiak, észtek stb.) körében is, e témakört kevesen kutatták. Poétikailag a →ballada és a →ka­tonadal egyaránt közel áll a történeti ének­hez. Terjedelme miatt az →epikus ének megoldásai jellemzik, s témái megtalálha­tók a →történeti mondákban és általában a történeti irodalom más alkotásaiban is. Gyakran együtt is közlik az ilyen alkotáso­kat. ● Ma az orosz történeti ének alábbi fő témacsoportjait különböztetik meg. A 14—l5. sz.-ból pl. Scselkan, Kazany bevéte­le, Rettegett Iván megöleti fiát, Jermak és kozákjai stb. A 17. sz.-ból Dimitrij cáre- vics, Borisz Godunov, Azov bevétele, Sztye­pan Razin-dalok, a sztrelecek lázadásának dalai. A 18. sz.-ból az északi háború énekei, a Nyekraszov-kozákok dalai, a hétéves há­ború, Ocsakov bevétele, dalok Pugacsovról stb. A 19. sz.-ból az orosz—perzsa háború, az uráli kozákok, az 1812-es honvédő hábo­rú, Arakcsejev-dalok, az 1828—1829-es orosz—török háború énekei, a kaukázusi harcok, a belső-ázsiai hódítások, az 1877—1878-as orosz–török háború dalai. ●

Minthogy gyakorlatilag egy évszázada fo­lyik a vita az orosz folkloristák, filológusok és történészek között arról, hogy pontosan mennyire történeti (és történetileg hiteles) több epikus műfaj (a bilina, ballada, törté­neti ének), e műfaj kutatásának és más műfajokkal való összevetésének elméleti jelentősége is volt, főként V. J. Propp és B. Ny. Putyilov műveiben. Tekintettel azon­ban arra, hogy az orosz folklorisztikában a →történeti monda műfaja és ennek kutatása alig ismert, a további összehasonlító mun­kálatoknak is tág tere maradt. ● Az orosz irodalom — sőt a zene, a festészet stb. is — igen sokat merített e műfajból, amely megszüntethetetlenül befolyásolta az orosz történelmi tudatot. A történeti énekek mintájára keletkeztek mindkét világháború da­lai és (hatósági biztatásra) a Csapajevről, Leninről, Sztálinról, a partizánokról vagy a békeharcról szóló versek, melyeknek igazi műfaji életéről még ma sem rendelkezünk megbízható képpel. Ezt az orosz hagyományt is követték a SZU úgyszólván valamennyi irodalmában.

Irodalom:

V. F. Miller: Isztoricseszkije pesznyi russzkovo naroda XVI—XVII. vv. (1915); C. Stief: Studies in the Russian Historical Song (1953); B. M. Putyilov: Russzkij isztoriko-peszennij folk­lor XIII—XVI vekov (1960); uő: Isztori­cseszkije pesznyi XIII—XVI vekov (1960); Ö. B. Alekszejeva: Isztoricseszkije pesznyi XVIII veka (1966); F. J. Oinas: Studies in Finnic Slavic Folklore Relations (1969); D. B. Alekszejeva: Isztoricseszkije pesznyi XVIII veka (1971); L. V. Domanovszkij: Isztoricseszkije pesznyi XIX veka (1973); L. I. Jemeljanov: Russzkaja isztoricseszkaja pesznya (1987).