Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

tartalom

VIL15 196-197 | részcímszó

annak megfelelően, hogy milyen vi­szonyt tételezünk fel tartalom és forma kö­zött, a tartalom pszichológiai, logikai, álta­lános esztétikai, kommunikációelméleti és kultúraelméleti meghatározása ismeretes a folklorisztikában. Ezek szerint a tartalom az egyes művekben kifejeződő alkotói és befogadói érzelmek, magatartásrendszere, a valóság jelenségeinek a művekben kifeje­zett lényege, az üzenet információja, a mű­vekben szereplő kulturális értékek sokasá­ga. Az esztétika felosztása szerint a tarta­lom két fő összetevőre, a →témára és az →eszmei mondanivalóra bontható. Mindkét összetevő önmagában is bonyolult jelenség, több rétegből áll. A szaktudományos folk­lorisztika általában többet foglalkozott a téma vizsgálatával, és megállapította, hogy a folklórban ez jószerivel a nép egész életét magába ölelheti, az ezen kívüli jelenségek közül pedig azokat, amelyek vélt vagy va­lódi kapcsolatban állnak vele. A téma kivá­lasztása és anyagának csoportosítása sajá­tos jellegű, ezt a →modell, →struktúra, →szerkezet kategóriáival szokás megközelí­teni. A folklorisztika ezért használja a tar­talom vizsgálatakor a →motívumok, illetve →típusok szerint való elemzést, és ezt nem csupán a folklorisztika, hanem az egész kul­túravizsgálat szempontjából is hasznosítja; a tartalom kultúrához kötöttségét a →kultúraminta elgondolása mindig hangsúlyoz­ta, és az →content analysis módszerével ép­pen ezt sikerült objektív módon is kimutatni. Az eszmei mondanivaló explicit módon képviseli a kultúra értékeit, és ezekre vonat­kozó normatív megállapításokat tesz — ebben különbözik a hivatásos művészet megfelelő kategóriájától, ahol ugyanez csak implicit módon és preferatív jelleggel nyil­vánul meg. A népmesében pl. a hős mindig pozitív, a sárkány mindig negatív jelenség; a műmesében ez elképzelhető fordítva is. Az eszmei mondanivaló gyakran különösen jelenik meg tematikusan rögzítve és a →művészi módszertől elválaszthatatlanul. Pl. a balladában „családi” konfliktusok tragikus véggel jelennek meg, és ezért az egyes alkotások nem választhatják szaba­don a maguk tartalomfeldolgozási módját. ● A folklóresztétika a tartalmat ritkán választja el a téma fogalmától, és pl. a →szüzsét a tartalom kivonatának tekinti (jóllehet az a fenti értelemben csak a téma kivonata). Ennek megfelelően a közkeletű szóhasználatban a tartalom egyszerűen mindaz, ami a folklór alkotásban előfordul. Az egyedi alkotások és a műfajok közti szoros összefüggés következtében az egyes műfajok tartalmáról is beszélhetünk, ez statisztikus valószínűségű összege mindan­nak, ami az illető műfaj formájában kifeje­ződik. Ennek következtében míg a hivatá­sos művészetben a műfaj definíciója egyenlő mértékben tartalmi és formai, a folklór művészetben a tartalmi elem itt lényege­sebb. Egyszersmind ez az összefüggés az alapja a folklórművészet korlátozott, de elemi realizmusának: a valóságnak való megfelelés a tartalom kategóriáján keresz­tül érvényesül. Ily módon értelmezhető a tartalom kulturális meghatározottsága is.

Irodalom:

E. Cassirer: Idee und Gestalt (1921); O. Walzel: Gehalt und Gestalt im Kunstwerk des Dichters (1923): M. Grigor­jev: Forma i szogyerzsanyije lityeraturno­hudozsesztvennovo proizvegyenyija (1929); G. I. Kalosin: Szogyerzsanyije i forma v proizvegyenyijah iszkussztva (1953); V. Vanszlov: Szogyerzsanyije i forma v isz­kussztve (1956); I. I. Vinogradov: Problemi szogyerzsanyija i formi lityeraturnovo pro­izvegyenyija (1958); I. Asztahov: Szogyer­zsanyije i forma hudozsesztvennovo proiz­vegyenyija (1963); K. Goranov: Szogyer­zsanyije i forma v iszkussztve (1962); K. Sohin: Szogyerzsanyije i forma v iszkusszt­ve (1962); Voigt V.: A folklór alkotások elemzése (1972).