Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

naiv művészet

VIL9 40-41

a művészetszociológia és művészetelmélet kategóriája, a nem hivatásos művészet olyan fajtája, amelyben a művészek ugyan iskolázatlanok, a maguk elgondolásai szerint alkotnak, kí­vül állnak a hivatásos művészet intéz­ményein, ugyanakkor azonban ezeket a kereteket utánozzák és másodlagos mó­don kapcsolódnak is hozzájuk. ● Leg­gyakrabban a képzőművészet keretében jelentkeznek (naiv festő, ritkábban naiv szobrász), nem szokás így nevezni, noha művészileg elválaszthatatlan ettől a műkedvelő zeneszerző és zenész. Ezek alko­tásai azonban nem kerülnek rögzítésre, rögtönzések, illetve alkalmi darabok, előadások maradnak. ● Szorosabb értelemben a már nem folklór jellegű, hanem individuális alkotások készítői tartoznak ide, a kispolgárság, a feltörekvő paraszt­ság köréből. Nem minden műkedvelő sorolható ide, a dilettáns művészektől pedig a műalkotás közvetítésében betöl­tött más szerepe különbözteti meg: teljes értékű műalkotást hoz létre, amely azon­ban nem illeszthető a hivatásos irodalom (művészet) keretei közé. ● Esztétikai felfedezésük a 19. sz.-ban következik be, amikor a művészet esztétikai kiterjedése révén új társadalmi csoportok képviselői jelentek meg az alkotók között. Főként a későbbi →népi irodalom, az őstehetség képviselői sorolhatók ide. Bizonyos fokig azonban a →proletárirodalom és a →mun­kásirodalom képviselői is (legkivált pályá­juk első szakaszain) ilyen vonásokat mu­tatnak. Általában egyéni alkotók tevé­kenységeként nyilvánul meg, az előadás azonban lehet csoportos, illetve képzőművészeti alkotások esetén a szakosodott galériák, múzeumok, kiállítások, iskolák és fesztiválok keretében csoportok ala­kulnak ki, amelyek egymásra is hatnak, tagjaik egymástól is tanulnak (ilyen érte­lemben csoportjelenség pl. az ikonkészí­tés; Jugoszlávia vagy Haiti naiv művé­szeinek tevékenysége; a magyar „őste­hetségek” felkarolása; legújabban a →turistaművészet számos jelensége), kap­csolatban állnak egymással, valóságos kis művészi mikrokozmoszt alakítanak ki, amely a hivatásos művészet régebbi társadalmi mintáit követi. (Paraszti verse­lők pl. a 20. sz. elején verses episztolákat küldenek egymásnak, a 19. sz. irodalmi és akadémiai életének, sőt a 17–18. sz. nyelv- és irodalomművelő társaságainak szokásait utánozzák.) ● Esztétikailag rendkívül érdekes jelenség, hogy e forma jellemzően összművészeti jellegű, nyilván az önálló esztétikum kialakulásának kor­látozott volta következtében. A képek és szobrok gyakran illusztrációk, irodalmi szövegekhez vagy annak kíséreteként készülnek, olykor az alkotásokon is hosszabb szövegek találhatók. A legtöbb művész egyszersmind naiv író is, általában költő, ritkábban prózaíró. Mivel az ábrá­zolás közvetett, képeslapoktól a Bibliáig sok szöveges forrásból merítenek. A művész szempontjából a prófétikus hangvétel a jellemző, művelődésszociológiailag a félműveltség általánosnak nevezhető. Az ábrázolásmód izolál, néhány elemet hangsúlyoz, gyakran él az utánzás, a kollázs eszközeivel. Erős az individuá­lis jelleg, ez gyakran víziókban, álmok­ban, túlzottan is expresszív formákban jelenik meg. A műfaji és stílusbeli sajá­tosságok minden igyekezet ellenére is sza­bálytalanul, egymással is összekeveredve figyelhetők meg, igen gyakran az alapul használt anyag igen egyszerű, furcsa (zsákdaraboktól más meglevő művekbe helyezett kommentárokig és illusztrációkig terjed), a technika is könnyen hozzáférhető, ugyanakkor éppen ezért radikális újítások vagy egyszerűsítések gyakoriak. ● A hivatásos művészet a →primitivizmus, ritkábban a →folklorizmus keretében értékeli és utánozza eredményeiket. ● Amíg a képzőművészet, főként a festé­szet idevágó alkotásait világszerte szá­mon tartják, bemutatják, rendszeresen feldolgozzák, e művészek irodalmi alko­tásait nem sok figyelem övezte, noha gyakorlatilag minden naiv képzőművész rendszerint irodalmi alkotásokat (verse­ket, verses leveleket, önéletrajzi írásokat, műveihez kommentárokat stb.) is megfogalmazott. Mindez e művészi forma ke­retében a →szinkretizmus sajátos, önálló megnyilvánulásának tekinthető.

Irodalom:

Szabó J.: A naiv művészet problémái és a magyarországi emlékanyag (Magyar Nemzeti Galéria Évkönyve, 1970); Bánszky P.: Élő naiv művészet (Vság, 1972, 10.); Rózsa Gy.: A „naiv ügy"-ről menet közben (Kritika, 1973, 1.).