Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

kultúrhérosz-történet

VIL6 773

az ősköltészet és a primitív irodalom keretében a kultúra értékeit megteremtő mitikus lény, a „kul­túrhérosz” tetteiről szóló epikus történe­tek elnevezése, általában az →eredetmítosz egyik igen korai formája. Már a kőkorszaki sziklarajzok egyes ábrázolásait így magyarázzák, azóta minden kultúra megfogalmazta a maga intézményeinek, érté­keinek, szokásainak teremtéstörténetét: a hérosz harcba száll a természet erőivel, esetleg az ellenséges istenekkel, később valóságos hadjáratokat vezet az ellensé­gekkel szemben. Alakja igen sokrétű: megtaláljuk benne a nemzetség őseinek tiszteletére (őskultusz) utaló formákat, a totemisztikus eredetmítosz alkotásait, a ké­sőbbi sámánizmus (sámánisztikus irodalom) epikus történeteinek előzményeit, általában a főisten alakjának előképeit. A hős gyakran közvetítő szerepet játszik a természetfeletti és a közvetlen környe­zet között, ábrázolása kettős jellegű: a fontos jelenségek létrehozása mellett ne­vetséges, humoros, ügyetlen (máskor ez­zel összefüggésben ravasz) vonásait is hangsúlyozzák, ez különösen a trickster­történetek keretében gyakori. Mivel az „ős-idők”, amikor e történetek játszódnak később is az →epika kedvelt színterei, az epikus →hős legkorábbi megfogalmazá­sát itt találjuk, és ennek a hősepika létrejöttében döntő szerepét a vallástör­ténet, a néprajztudomány és a műfajelmélet egybehangzóan, több kultúrában a hivatásos irodalom, illetve a →mitológia megfogalmazódása idején számos műben felbukkan egy-egy korábbi kultúrhérosz alakja, rendszerint bonyolult, áttételes formában. Óceániában Maui alakja, Ausztráliában több istenég, Indonéziában a nőként bemutatott Hainuwele tettei, a mezopotámiai köl­tészet kezdetén Gilgames, a görög mito­lógiában Dionüszosz és tőle függetlenül Prométheusz (vele szoros kapcsolatba ál­lítható a kaukázusi Amiráni) tekinthető ilyennek, a germán Thór és Loki istenekes a Verses →Edda mutatja be ilyen sze­repben. Az amerikai indiánok különféle trickster-típusait, különösen a Csendes-óceán északi részénél található (és ázsiai párhuzamokkal sokban egyeztethető) „holló"-történeteket az etnológus P. Radin, a folklorista Je. M. Meletyinszkij, a pszichoanalitikus C. G. Jung és a mito­gráfus Kerényi K. egyaránt az epikus költészet létrejöttét jól illusztráló jelen­ségként vizsgálták. Voltaképpen amikor a hősöket valamilyen „tisztelet” (kul­tusz) övezi — és ennek nyomai még a középkori európai epikával kapcsolatban is megfigyelhetők —, e korai epikus for­mák megváltozott továbbélését látjuk. ● (→hős, mítosz, epika)

Irodalom:

J. C. Curtin: Creation Myths of Primitive America (1899); P. W. Schmidt: Der Ursprung der Gottesidee I. és VI. (1912 és 1935); O. Rank: Der Mythus von der Geburt der Helden (1909); A. van Deursen: Der Heil­bringer (1931); H. Baumann: Schöpfung und Urzeit der Menschen im Mythus der afrikanischen Völker (1936); Lord Rag­lan: The Hero (1936); A. E. Jensen: Das religiöse Weltbild einer frühen Kultur (1948); H. Tagnaeus: Le héros civilisa­teur (1950); A. E. Jensen: Mythus und Kult bei Naturvölkern (1951); Ch. Bau­douin: Le triomphe de héros (1962); P. Radin—K. Kerényi—C. G. Jung: Der göttliche Schelm (1954); J. Campbell: The Hero with a Thousand Fatea (1956); R. Pettazzoni: L'essere supremo nelle religioni primitive (1957); E. M. Mele­tyinszkij: Geroj volsebnoj szkazki (1958); J. de Vries: Heldenlied und Heldensage (1961); A. M. Zolotarjev: Rodovoj sztroj i pervobitnaja mifologija (1964); M. J. Csikovani: Narodnij gruzinszkij eposz o prikovannom Amirani (1966); M. Her­manns: Schamanen—Pseudoschamanen, Erlöser und Heilbringer (1970); Cl. Lévi-Strauss: L'homme Nu (1971); E. Sz. Kotl­jar: Mif i szkazka Afriki (1975); E. M. Meletyinszkij: Poetyika mifa (1976); Ke­rényi K.: Görög mitológia (1977).