Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

rögtönzés

VIL12 52

improvizáció <lat. in + provi­sum ‘előre nem látott): meglevő közösségi adottságok v. művi kötöttségek (hagyo­mány, szokás, művészeti ág, műfaj, kom­pozíció, téma, versforma, rím stb.) keretei között egyéni változatok spontán létrehozá­sa, ill. az ily módon született mű v. részlet. Előfordul mint az alkotói gyakorlat szoká­sos összetevője szinte minden művészeti ág­ban, elsősorban az előadóművészetekben, de a képző, film- és fotóművészetben, a zenében és az irodalomban is. A költői rög­tönzések és a →rögtönzött színjátékok előadói, az improvizátorok személyükben sajá­tos módon egyesítették az alkotó és az előadóművész szerepét. Ugyanez pl. a →jazzmuzsikusokról (énekesről) is elmondható, akiknek a műfajában az improvizáció meghatározó alkotói módszer, s akik rendsze­rint egy adott dallamra rögtönzött variációkkal lépnek a közönség elé. Jelentős a rög­tönzés szerepe egyes avantgarde és neoavantgarde műfajokban, illetve stílusirányza­tokban a dadaizmus polgárpukkasztó előa­dásaitól a képzőművészet és előadóművé­szet határterületén mozgó akcióművészetig (→happening) vagy a tisztán képzőművé­szeti gesztusfestészetig. ● Nyilvánvaló, bár nehezen kimutatható, hogy az →ősköltészet ismerte. A →primitív irodalom és a →folklór keretében állandó jelenség: szinte kivétel nélkül ez az egyes alkotások megjelenési módja (→változat). Különösen a folk­lórban ezt előkészítheti valamilyen tervez­gető vázlatok vagy minták készítése, mindazonáltal ez nem terjed ki az alkotá­sok minden részletére, és az előadás során a közönség bevonása jellemző. Ezzel foglal­kozik az újabban elterjedt performancia­kutatás (→generatív nyelvelmélet) a folklór­ban. ● A rögtönzés mértéke az egyes műfa­jokban és műnemekben különböző. Lénye­ges szerkesztési elv a rögtönzött lírai dalok­ban (→röpdal), az egyéni élményeket elmondó →élménytörténetben, a különböző körülményekhez alkalmazkodni kénytelen →játék és szokásköltészet alkotásaiban. Esz­tétikai jellegű a színjátékszerű szokások legtöbbjében, ahol a →mulattatók a hivatásos művészet hasonló jelenségeitől is befolyásolva ezzel törekednek a közönség megmozgatására. Ezek legtöbbször humoros jellegű betoldások, konkretizálások. ● Mivel a változatoknak állandó formája nincs, egyes szövegrészek, dallamrészek minduntalan némileg módosulva fordulnak elő (→variálódás). Ezt nehéz elválasztani a rögtönzéstől. Hasonlóan a szóbeli →átadás és →átvétel is szinte állandó módosulásokkal jár. Ezek azonban inkább megnyilatkozásbeli és nem esztétikai jellegű rögtönzések. Mindez bekerült a hivatásos irodalom átmeneti formáiba is (→félnépi költészet, commedia dell’arte stb.). Általában jellemzi az →ralis költészet alkotásait, noha írásos formában is megtalálható (pl. a kéziratváltozatok vagy átírások, a →textológia rendszerében). Poétikai ellentéte az →ismétlés, attól azonban gyakorlatilag alig elválasztható, mivel az ismétlődés ritkán pontos, tökéletes vagy következetes. ●
(→rögtönzött színjátékok, előadás, hagyományozás)

Irodalom:

Ortutay Gy.: Variáns, invariáns, affinitás (MTA II. OK, 1959); J. Vansina: De la tradition orale (1960); A. Arnholtz: Det mundtlige foredrag (1966); P. D. Uhov: Atribucii russzkih bilin (1970); Ritoók Zs.: A görög énekmondók (1973); O. Vesterholt: Tradition and Individuality (1973); R. Finnegan: Oral Poetry (1977); R. K. Priebe — Th. A. Hale: Artist and Audience (1977); S.-M. Eno Belinga: La littérature orale africaine (1978); L. Lönnroth: Den dubbla scenen (1978); V. M. Zsirmunszkij: Szravnyityelnoje lityeraturove-gyenyije (1979); Ismétlődés a művészetben (1980); P. Zumthor: Introduction á la poésie orale (1983); K. V. Csisztov: Narodnije tragyicii i folklor (1986); B. Gentili — G. Paioni: Oralitá (1987); J. Goody: The Interface Between the Written and the Oral (1987); J. M. Foley: The Theory of Oral Composition (1988); A. N. Veszelovszkij: Isztoricseszkaja poetyika (1989); L.–M. Ongoum — L.–C. Tcheho: Littérature orale de l’Afrique contemporaine (1989); V. Görög-Karady: D’un conte ... á l’autre (1990).