Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

átmeneti műfajok

VIL1 543

A műfajok a népköltészetben sem illeszthetők minden esetben egyértelműen a műnemek keretei közé, sőt itt az egyes műfajok között is sok az átmenet (pl. a hiedelemtörténetek, a legendák és legendamesék, vagy az ünnepi szokások keretei között elhangzó külön­böző énekelt alkotások műfajai között olykor igen nehéz határt vonni). Az átme­neti műfajok megléte a népköltészet műfajcsoportjainak és műnemeinek sa­játszerűségét jelzi. Az átmeneti műfa­joknak két nagyobb csoportját ismerjük: a líroepikus műfajokat (lírai balladák, románcok, lírizált epikus énekek) és az epikolírikus műfajokat (narratív lírai dalok, párbeszédes lírai dalok). Az előbbi csoport az epika elmúlásának jele, a túlnyomó lírai népköltészet egyre inkább befolyásolja az epikus népköltészet még megmaradt alkotásait. Az utóbbi cso­port a voltaképpeni személyes líra kiala­kulásakor jön létre a népköltészetben. Éppen ezért mindkét átmeneti műfajcso­port tanulmányozása igen lényeges hoz­zájárulás a népköltészet egész életútjá­nak megismeréséhez. A népköltészet műfajainak átmeneti jellegétől megkülön­böztetjük e műfajok összetett, többrétű voltát (→szinkretizmus), illetve általában a népköltészeti műfajok körülhatárolat­lanságát, labilitását. ● (→műfaj, népköl­tészet)

Irodalom:

H. Kuhn: Zur Typologie mündlicher Sprachdenkmaler (1960); V. J. Propp: Prinicipi klasszifikacii folklor­nih zsanrov (Szovjetszkaja Etnografija, 1964);K. Ranke: Grenzsituationen des volkstümlichen Erzählgutes (Europa et Hungaria — Congressus Ethnographicus in Hungaria 16—20. X. 1963. Budapest, 1965); V. P. Anyikin: Voznyiknovenyie zsanrov v folklore (Russzkij Folklor, 1966); H. Bausinger: Formen der „Volks­poesie” (1968).