Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

ikonográfia

VIL4 756-757 | Szepes Erikával közösen

(görög eikon 'kép' + graphein 'leírni'): A 18. sz. eleje óta használt kifejezés képleírást jelent. Az ikonográ­fia, attól függően, hogy a leírt kép, ábrá­zolás képzőművészeti vagy irodalmi alkotás-e, segédtudománya lehet a művészettörténetnek vagy az irodalomtudománynak, a műalkotás tematikai elemzésénél pedig, ha a mű egy meghatározott ikonográfiai rendszerhez tartozik, segítségül is kell hívni. Maga az ikonográfia a műalkotás komplex (esztétikai, nyelvi, sti­lisztikai stb.) elemzésével nem foglalko­zik, de egy komplex elemzésnek feltétlenül részét kell alkotnia, mert a téma meghatározásával, a témát megelevenítő ké­pek rendszerezésével, jelentéskörük feltérképezésével, a kép szimbólumainak, allegóriáinak, emblémáinak puszta leírásával is közelebb visz a mű értelmezéséhez. E leíró jellegű módszernél mélyrehatóbb elemzésekkel, történelmi, társadalom- és kultúrtörténeti vonatkozások feltárásával az →ikonológia foglalkozik. ● A kép jellegétől függően az ikonográfiának több fajtája jött létre. A) megha­tározott személy, híres egyéniség portréinak jegyzéke, hiteles képmásának megállapítása (Szókratész, Cicero, Dante vagy Petőfi ikonográfiája); B) meghatározott irodalmi alkotás illusztrációinak összegyűjtése; C) meghatározott művész képeinek tematikus jegyzéke; D) egy meghatározott kép leírása a téma meghatá­rozásának céljával (ennek a típusnak óko­ri előzménye Philosztratosz híres Eikonesz c. műve; ilyen jellegű Macrobius Saturná­liája is); E) végül a tulajdonképpeni, mai értelemben használatos ikonográfia: egy‑egy történelmi kultúra szimbólum-, allegó­ria-, emblémarendszerének leírása, ábrázolható témáinak, az ábrázolás módjának a meghatározása. ● Minden kultúra ál­talában rendezi a maga meghatározott, rendszerint mitológiai és történelmi anyagból származó jelképeit, és ezeket egyszerre tartja képzőművészeti és szövegbeli jelentőségűnek. A keleti kultúrák­ban általános, de a görög-római művé­szetben is elterjedt gyakorlat volt, hogy a képet azonos témájú szöveggel látták el. Ennek jelentősége hatalmasra nőtt a kö­zépkori keresztény művészetben, sőt bizonyos korokban a kép szerepe megelőzte a szövegét: az általános írástudat­lanság miatt a vallási propagandának elsősorban vizuálisnak kellett lennie (Bib­lia Pauperum). ● A reneszánsz korban feléledt az antik képmagyarázó gyakorlat. Egyik első művelője Petrarca volt: Africá­jában Macrobius leírta ábrázolásokat kommentál, 77. és 78. szonettje pedig Simone Martini híres Laura-portréjához készült. Az arcképet rajzoló, emblémához kapcsolt, vagy általában a →feliratiro­dalom keretébe sorolható szövegek száma egyre nőtt a nyomtatás elterjedésével. Ch. Dickens a Pickwick-klub történeteit előre elkészült rajzokhoz utólag írta, az
ifjúsági irodalom és a képregény gyakran máig ezt a módszert követi. ● Sajátos ikonográfiai kapcsolat jöhet létre irodalom és képzőművészet között akkor, ha a képzőművészet önállósult jelrendszerét az irodalom átveszi, akár képimegjelenítő formában (egyik leghíresebb példája a keresztény Venantius Fortunatus →akrosztichonja, a De signaculo sanctae erucis, melyben a betűk keresztet rajzolnak ki), akár a képi jel szöveges megfogalmazásával (→költői kép).

Irodalom:

J. Bollandus: Acta Sanetorum (1643–1665); J. .J. Bernoulli: Römische Ikono‑graphie (1882–1894); J. J. Bernoulli:Griechische Ikonographie (1901); F. Cabrol - H. Leclerq: Dictionnaire d'archéologie chrétienne et de liturgie (1901-1947); K. Künstle: Ikonographie der christlichen Kunst (1926–1928); R. van Marle: Iconographie de l'art profane (1931–1932); Fr. Saxl: Die Ausdrucks‑gebärde der bildenden Kunst (1932); H. Zimmer: Myths and Symbols in Indian Art and Civilization (1946); W. Lossky: Der Sinn der Ikonen (1952); W. Y. Tindall: The Literary Symbol (1955); L. Réau: Iconographie de l'artchrétien (1955–1959): G. deTervarent: Attributs et symboles dans l'art profane
1450–1600 (1958–1959); A. Whittick: Symbols, Signs and their Meaning (1960); H. Aurenhammer: Lexikon der christlichen Ikonographie (1967—); E. Kirschbaum: Lexikon der christlichen Ikonographie (1968–); M. Lurker: Bibliographie zur Symbolkunde (1968); Marosi E.: Bevezetés a művészettörténetbe (1973); Pigler A.: Barockthemen (1974).