Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

sanzon

VIL12 512-513

általános értelemben a francia dal leg­ismertebb műfaja. Az ófrancia irodalom, majd a trubadúrköltészet keretében külön­böző lírai, epikai sőt drámai jellegű műfajo­kat neveznek a latin cantio (‘ének’) szóból származó chanson névvel. Ezek közös vo­nása, hogy a strófikus verseket az előadó énekli, leggyakrabban ehhez alkalmas hangszerrel kíséri is. Ilyen módon szinte minden világi műfaj ide volt sorolható. Fejlődésének új szakasza kezdődik a 14. sz. végétől olasz majd francia földön. Az új zenei formák keretében többszólamú, áriaszerű változatai is megjelennek (G. Dufay, Josquin Desprez és mások műveiben). Ezek azután az olasz, majd német költészetben a reneszánsz dalokban folytatódnak. A több­nyire zenei utasításokkal (ad notam, ritkáb­ban hangjelölés, majd kotta) ellátott gyűj­temények (→chansonnier) hagyománya a koraközépkortól kezdődik és a →kéziratos énekköltészet keretében szinte mindmáig megtalálható. Ezek adják a 16. sz.-tól kezdve egyre gyakrabban nyomtatásban megjelenő gyűjtemények forrásait. A refor­máció létrehozza a chanson spirituelle műfaját (→vallásos ének). Az egyszerűbb előa­dású →vaudeville is ide sorolható. A 17. sz. óta a vidám, gáláns, politikus, szatirikus vagy szentimentális dalok gyűjtőneve. Kü­lönösen a francia forradalom (1789) korsza­kában a →tömegdalok (köztük a Marseillai­se, a Ca ira és mások) mind tartalmukban, mind formájukban ezt a hagyományt kö­vetik. Ezért érthető, hogy főként a 19. sz.-ban a politikai dal, a munkásdal, sőt a kato­nadal és az egyházi énekek közül a búcsúsdal milyen sokban éppen ezt a megoldást követi. Természetes, hogy a modern →ka­baré, valamint a filmzene és az operett ked­velt, sokszor felhasznált műfajai közé tar­tozik. Legutóbb is (pl. a partizándal, a protest song esetében) a műfaj életerejét tapasztalhattuk. Német területen a →Lied műfajával szembe állítva elsősorban a →Moritat ilyen jellegű, az ebből merítő iro­dalom (pl. Brecht műveiben a song) jellegze­tesen ilyen. Ám a német irodalom ismeri a munkásmozgalmi és általában a politikai sanzon műfaját, amely egészen a legutóbbi időkig vagy engedélyezett (G. May) vagy üldözött (R. Biermann) volt. ● Meglepő, hogy tematikusan és formailag milyen régi­ek a mai sanzonok megoldásai. A városi élet szembeállítása a vidékivel, dialektusok és szociolektusok felhasználása, skandaló­zus történetek és politikai pletykák előadá­sa, a kétértelműségek, szóviccek és az állathangok bárgyú utánzása már az európai középkorból is jól ismert, mégpedig olykor nemcsak a szövegben, hanem a dallamban is. A legismertebb ilyen mű C. Jannequin gyűjteménye, a Les chansons de la guer­re... (‘A háború dalai...’, 1537), amely nemcsak egy csata, hanem a vadászat, az állatok és a párizsi utcai árusok „zajait” is zenei módon éreztető sanzonokat nyújt: más műveiben pedig egyenesen paródiami­séket mutat be. Egészen napjainkig (leg­többször a forrás megjelölése nélkül) sokat merítenek a sanzonszerzők a régi, elfelej­tettnek vélt hagyományból. Voltaképpen már a 19. sz.-ban is e hagyomány tudatos továbbfejlesztése következett be (P.-J. Bé­ranger gyűjteménye, Chansons, 1811, majd későbbi kötetei; V. Hugo összeállítása: Chansons des rues et des bois 1865). A né­met „Vormárz” költői (H. Heine, G. Herwegh. F. Freiligrath stb.) tudatosan ezt az „újított” francia műfajt követik a maguk újtípusú „dalaiban”. A párizsi kommün (E. Pottier), a szociáldemokrata és szakszerve­zeti mozgalmi dalok, az 1. világháború korszakának katona és politikai dalai, a két világháború közti korszak „agitprop”-költészete, majd német földön a Liederma­cher-csoport költészete folytatta e hagyo­mányt. ● Európán kívül csak néhány te­rületről (Kuba, Chile) ismerünk az európaihoz igen hasonlító alkotásokat. Másutt (Af­rikában, az arab országokban, Indiában stb.) a szórakoztató dalok hagyománya sokkal inkább helyi jelenségeket használ fel. ● Mo.-on a 15. sz.-tól vannak adataink ilyen népszerű, énekelt dalokra, és ezek a kéziratos énekköltészet, majd a népkölté­szet keretében váltak elterjedtté. A ponyvairodalom elsősorban a vallásos szövegeket, illetve a borzasztó eseményekről szóló verses elbeszéléseket népszerűsítette. A mo.-i munkásmozgalom dalkincse nemzetközi példákat követ, olykor egyszerűen fordítá­sok révén. A népszínművek dalai, a műda­lok, a cigányzene dalai csak közvetve kap­csolódnak az irodalmi sanzon alkotásaihoz, jóllehet a kabaré elég rendszeresen felhasz­nálja ezt a hagyományt is.

Irodalom:

Ch. Nisard: Des Chansons populaires chez les Anciens et chez les Francais (1867); G. Pa­ris — Fr. A. Gevaert: Chansons du XV’ siécle (1875); J-B-Th. Weckerlin: La chan­son populaire (1886); J. Tiersot: Histoire de la Chanson populaire en France (1889); O. J. Bierbaum: Deutsche Chansons (1900); C. Pierre: Les Hymnes et les Chansons de la Révolution. Apercu général et catalogue (1904); J. B. Beck: Les Chansonniers des Troubadours et des Trouvéres (1927); C. L. W. Boer: Chansonvormen op het einde de XVe eeuw (1938); H. Davenson: Le livre des Chansons ou Introduction á la Chanson populaire francaise (1944); F. Lesure: An­thologie de la chanson parisienne (1953); K. Budzinski: Die Muse mit der scharfen Zun­ge. Vom Cabaret zum Kabarett (1961); W. Gurlitt: Musikgeschichte und Gegenwart (1966--1967); G. Erismann: Histoire de la Chanson (1967); Ch. Imbert: Histoire de la chanson el- de l’operette (1967); F. Vernillat–J. Charpentreau: Dictionnaire de la chanson francaise (1968); Voigt V.: Irányzatuk és távlatok a mai munkásdalkutatásban (1968); F. Vernillat J. Char­pentreau: La chanson francaise (1971); W. Neef: Das Chanson (1972); Dobszay L.: A magyar dal könyve (1984); Leszler J.: Nó­takedvelőknek (1986).