Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

természetmítosz

VIL15 346-347

a természet jelenségeiről, ezek okairól, létrejöttéről, működéséről szóló mítosz. Elsősorban a →primitív irodalom keretében ismert, a népköltészetben a →monda ugyan vonatkozhat természeti je­lenségekre (pl. időjárás, évszakok változá­sa, áradások, természeti katasztrófák), ezek bemutatása azonban már nem a mí­tosz keretében történik. ● Már a 18. sz.-ban megkülönböztették a kultúra jelensé­geiről, azok létrejöttéről szóló történeteket (pl. →kultúrhérosz-történet) a „natura” (ter­mészet) jelenségeire vonatkozó mítoszok­tól, mondáktól, egyéb epikus műfajoktól. Ennél is régibb a káoszkozmosz megkü­lönböztetése, amely elsősorban a kozmogó­nia kérdéseivel foglalkozik: milyen világkorszakokban alakult ki a világmindenség (ég, égitestek, csillagok, föld, évszakok, maga az idő, a kontinensek, hegyek és vi­zek stb.), s ez miért működik úgy, ahogy mi gondoljuk. Rendszerint ide kapcsolják az istenségek, hiedelemlények létrejöttéről, tulajdonságaik indoklásáról szóló történe­teket is. A 19. sz. mondakutatása lényegi különbségnek tartotta a →történeti monda és a →helyi monda eltéréseit. Minthogy az utóbbi csoportba sorolták a térszíni formák (hegyek, vizek, szigetek, barlangok stb.) kialakulásáról szóló történeteket, ezeket gyakorlatilag régebbi mítoszok továbbélé­seként értelmezték. Az egyes növények, állatok, sőt az emberek tulajdonságainak magyarázata szinte számtalanul sok törté­netben fordul elő. Minthogy a természeti jelenségek önmagukban is változatosak, egymással is összefüggnek, az ilyen törté­netek is igen bonyolult rendszert alkotnak, sokszorosan átértékelhetők. Igen jellemző, hogy a különböző természeti jelenségeket egy átalakulás, metamorfózis folyamatában vagy eredményeként mutatják be (lásd pél­dául Ovidius, sőt már Hésziodosz irodalmi műveit, a kínai ji king szövegeit stb.). A strukturalista mítoszkutatás, elsősorban Cl. Lévi-Strauss munkássága azt igazolta, hogy a látszólag kimeríthetetlenül változa­tos, kaleidoszkopikus szövegek voltakép­pen rendszerezhetők: a természet bemuta­tott vonásai a társadalom szerkezetét tük­rözik, azt igazolják, kívánják erősíteni. Ez a megoldás folytatódik azután a →mitoló­gia keretében, már az ókori vallásokban is (ide értve a zsidó és a keresztény mitológiát is, amelyek természeti vonatkozásai a közkeletű véleményhez képest sokkal gazda­gabbak). ● Tudománytörténetileg már a 18. sz. mítoszelmélete igen fontosnak tar­totta az emberiség természeti keretbe il­lesztését. A 19. sz. második felében a →ter­mészetmitológiai iskola azt a nézetet képvi­selte, hogy a mítoszok (sőt, a későbbi műfa­jok is, minta mese, monda, a →rítusköltészet több műfaja stb.) voltaképpen a természet változásának (pl. az évszakok, a fagy és a hőség küzdelme, a villám és a tűz ereje stb.) allegorikus megjelentetése. Ezt a felfogást már M. Malter kifejtette, majd az egész európai kutatás átvette. Ehhez képest új megoldást képviselt az angol antropológiai iskola, már J. G. Frazer műveiben is, aki e történeteket egy korai vallástörténeti foko­zat („természetvallás”) megnyilvánulásá­nak tartotta. Ő is, akárcsak később, a francia vallásszociológiai iskola (E. Durk­heim és követői) összekapcsolják e termé­szetfelfogást társadalmi intézmények (→tabu, totemisztikus irodalom stb.) megnyilvánulásaival. A szövegeknek és rendszereiknek önálló voltát az újabb, struktu­rális, sőt szemiotikai kutatás bizonyította: nem egy-egy mítosz, hanem azok csoport­jai, összefüggése adja meg az állatfajok, növények, az emberek ezekhez való kap­csolódásának értelmezését. A legújabb, „ökológiai” értelmezése egyelőre inkább célkitűzés, mintsem konkrét eredményeket hozó módszer. Az azonban nyilvánvaló, hogy a mítoszokban a természet eleven rendszer, amelyet ugyan legyőz, civilizál az ember, ám e kapcsolat nem pusztító jelle­gű, inkább szimbiózis, hiszen maga az em­ber és kultúrája is a természet része. Ez az antropomorfizálás jól megfigyelhető a koz­mogónia vagy a csillagmítoszok esetében. ● A magyar hagyományban csak tovább élő formái, töredékei ismertek, főként eredetmondák formájában. Írók és mitográfusok megkísérelték azt is, hogy egy „magyar mitológia” kereteit rajzolják meg. ● (→mítosz, monda).

Irodalom:

M. Müller: Na­türliche Religion (1890); O. Dähnhardt: Natursagen (4 köt., 1907—1912); E. Cassi­rer: Das Mythische Denken (1925); J. G. Frazer: The Workship of Nature (1926); L. Lévy-Bruhl: La mythologie primitive (1935); H. Baumann: Schöpfung und Ur­zeit des Menschen im Mythos afrikanischer Völker (1936); A. E. Jensen: Mythos und Kult bei den Naturvölkern (1951); C. Lévi-Strauss: Mythologiques (4 köt. 1964—1971); J. P. Vernant: Mythe et pensée chez les Grecs (2 köt. 1965); J. Meletyinszkij: A mítosz poétikája (1985); M. I. Sztyeblin-Kamenszkij: A mítosz (1985); G. Every: Keresztény mitológia (1991).