Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

eksztázisirodalom

VIL2 1024 - 1025 | részcímszó

az ősköltészet és a primitív irodalom is széles körben ismeri az eksztázissal kap­csolatos műfajokat. Varázslók révületben jósolnak, gyógyítanak, szellemeket idéznek fel, hárítják el a közösséget fenye­gető veszélyeket, vagy éppen ellenkező­leg, igyekeznek megrontani az ellenséget, gazdag zsákmányt próbálnak kieszkö­zölni. A megszállottságból fakadó eksz­tázis megjelenik az →avatási rítusok költészetében, és általában a →rítuskölté­szet kezdeti fokain. Voltaképpen a világ minden népe ismer hasonló műfajokat, néhány területen mégis jelentősebbnek nevezhetjük ezek szerepét. ● Az északeurázsiai (az eszkimókat is ideértve: cir­kumpoláris) sámánizmusban a sámán rendszerint hallucinogén gombák fo­gyasztása és monoton mozgás, zajt keltő zene hatására esik révületbe amikor a szellemeket felidézi, azokkal társalog. A varázslás különféle céljait szolgáló →sámánének eksztatikus állapotban hangzik el, szaggatott felkiáltásokból, hirtelen mozdulatokból áll, ezek olykor egyenesen akrobatikusak. A gyakran több száz soros sámánénekek tartalma és formája változatos. L. P. Bajaki tunguz (evenki) sámán 1940-ben elmondott énekének részlete, amelyet a tavaszi vadászünnep alkalmával adott elő:

oldur, oldur, olduröl,
oldur, oldur, olduröl,
nyugat, nyugat, nyugatra.
nyugat, nyugat, nyugatra,
haladj, haladj, haladjál
singö, singö, singörezsöm,
fülesbaglyok, fülesbaglyok, fülesbaglyok,
fülesbaglyok, fülesbaglyok, fülesbaglyok,
társak, társak, titkostfirsak, társak, társak, titkostársak,
tűznél, tűznél, jóslótűznél,
tűznél, tűznél, jóslótüznél,
beszéljél, beszéljél, beszéljél,
beszéljél, beszéljél, beszéljél

A sokszoros ismétlés (amely azonban világosan felismerhető metrikával tagolódik) voltaképpen a sámánt segítő fülesbaglyok (akik a halottak lelkei) felszólí­tása, hogy repüljenek nyugat felé és kezdjenek hozzá a sámánszertartáshoz. ● Több kutató hangsúlyozta, hogy a szibériai eksztázisirodalom kapcsolatban lehet a belső-ázsiai, sőt az indiai magas-kultúrák mágikus irodalmával. Már a legkorábbi szanszkrit vallásos himnuszok hasonló célokat is szolgálhattak, és a rítushoz tartozó eksztázis itt is ismert. ● Afrikában leginkább a Kongó-vidék és Nyugat-Szudán „megszállottság-vallásában” tűnik elő az eksztázis nagy szerepe. Itt gonosz (ritkábban jóindu­latú) szellemlények birtokba veszik az egyéneket, akiken keresztül meg is szólal-nak. A legalkalmasabb szócsövek gyak­ran hivatásszerű varázslókká válnak. ilyen figura pl. a kongói „sámán”, a nganga. Avatás, rítusok, maszkok kap­csolódnak a megszállottság kultuszához, amely az önálló bennszülött társadalmi szerkezet legfontosabb ideológiai táma­szává vált, főként a titkos társaságok közvetítésével- (titkos társaságok irodalma). ● Észak-Amerikában az ún. peyotkultusz eksztatikus jellegű. A név egy kaktuszfajta azték elnevezéséből (peyotl) származik. A növény kábítóanyagot (főként meszkalint) tartalmaz, és fogyasztóit eksztatikus álomba ejti. Ennek elérésére valóságos kultikus tár­saságok szerveződnek, amelyek a Mississippi völgyétől nyugatra élő indián tör­zseknél mind ismertek. Délen a mexikói indiánok is használják, és történeti ada­tok szerint a közép-amerikai magaskul­túrákban is kedvelt volt. A peyotkultusz­hoz rögtönzött énekek tartoznak, ame­lyek sajátos zenei stílusa nagy területen terjedt el, és ma is terjedőben van északra és keletre. Újabban festészet is csatlakozott az eksztázisművészethez, ere­detileg azonban csak a nagyszabású indián látomásirodalom volt része. Mivel a peyotkultusz részletesebben kidolgozott rítusok nélkül terjedt el, a víziók szabad asszociációk formájában ismertek, törzsenként különböznek. ● Dél-Amerikában, Óceániában, Melanéziában, Hátsó-Indiában helyi kultuszokkal kapcsolat­ban hasonló jelenségek figyelhetők meg, amelyek a helyi vallás, varázslás, má­gia szolgálatában állnak. Rendszerint itt is valamely kábítószer fogyasztása idézi elő az eksztázist. ● A hivata­los vallások gyakran a primitív irodalom jelenségeihez teljesen hasonló vonások­kal, sőt műfajokkal rendelkeznek. A dervisek, asszaszinok, keresztény szentek, a szúfizmus hívei hasonlóan kábult műveket alkottak. A megszállottságból következő eksztatikus „soknyelvenbeszélés” pl. egyaránt jellemzi a kereszténység kezdetét (pünkösdi történet), de a mo­dern szektákat is (pünkösdisták). A szekták amúgy is gyakran alkotnak eksztatikus, látomásos műveket. ● A modern irodalomban a kábítószerek él­vezetének elterjedésével nemcsak foko­zódott az eksztázisirodalom iránti érdek­lődés, hanem ennek régi formáit is tanul­mányozták az írók. Különösen az Egyesült Államok mai irodalmában divat pl. a peyotkultusz ilyen szempontból való vizsgálata. ● A primitív irodalom jelen­ségeit többen megkísérelték az ősköltészet magyarázatára is felhasználni. A. Lommel pl. külön könyvben összegezte azokat az elgondolásokat, amelyek sze­rint az ősművészet egészét az eksztázis­ul jól jellemezhető sámánizmus jelenségcsoportjához kellene sorolni. M. Eliade nevezetes műveiben az archaikus eksz­tázistechnikáknak vallás- és kultúraképző erejét hangsúlyozza. ● A magyar ősköltészet kutatói előszeretettel idézték az uráli és tágabb körben egyenesen a szibé­riai népek sámánizmusának idevágó ada­tait. Általános az a vélemény, hogy reg szavunk (amely a „regös”, „regölés” szavakban is megmaradt), rokona a ,.révül" (sőt a „részeg”) szavaknak, és a hajdani magyar ősköltészet sámán-eksztázisának emlékét őrzi. Lehetséges, hogy néhány rítusénekünk felkiáltásszerű, ma már értelmetlen refrénszava (hej, haj, kaj stb.) hasonló eredetű. Köz­vetlen adatunk magyar sámánénekre vagy eksztatikus jellegű kultuszra nincsen, középkori eksztázisirodalmunk ismert adatainak forrása a keresztény val­lás eksztázisköltészetében keresendő. Elő szektáink eksztázisirodalma is nemzetközi gyökerű

Irodalom:

L. Frobenius: Masken und Geheimbünde (1898); P. Beck: Die Ekstase (1923); K. Schumacher: Psychologie der Yogazustände (1928); S. M. Shirokogoroff: Psychomental Com­plex of the Tungus (1935); P. de Félice: Poisons sacrées (1936); W. La Barre: The Peyote Cult (1938); Á. Ohlmarks: Studien zum Problem des Schamanismus (1939); P. de Félice: Foules en délire (1947); D. P. MeAllester: Peyote Music (1949); M. Eliade: Le chamanisme et les techniques archaiques de l'extase (1951); A. Huxley: The doors of perception (1954); J. S. Slotkin: The Peyote Religion (1956); V. P. Wasson–R. G. Wasson: Mushrooms, Russia and History (1957); Diószegi V.: Samanizmus (1962); H. A. Zaretsky: Bibliography on Spirit Posses­sion and Spirit Mediumship on the African Continent (1966); A. Lommel: Shama­nism: The Beginnings of Art (1967); T. J. Scheff: Mental Illness and Social Processes (1967); Popular Beliefs and Folklore Tradition in Siberia (1968); Kar­dos L.: Egyház és vallásos élet egy mai faluban (1969); B. Heintze: Besessen­heitsphänomene im mittleren Bantu-Gebiet (1970).