Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

társasági költészet

VIL15 190-191 | Kovács Endrével közösen

a műkedvelő és a hi­vatásos költészet közötti átmeneti műfor­mák egyike. Alkotásai jórészt olyan énekelt (gyakran tánchoz is kapcsolódó) dalok, amelyek egy-egy szűkebb nemesi vagy pol­gári közösség társas szórakozásaihoz kap­csolódnak, s e társaság közös (→kórusjelle­gű) előadására készülnek; szalonköltészeti válfajai a költő által szűk körben előadott szavalt versek. A →népdaltól eltérően többnyire ismert szerzők alkotásai, de nem az egyéni lírai hangján szólalnak meg, hanem az adott közösség érzés- és gondolatvi­lágának kliséit tükrözik. Jobbára →helyzetdalok, szerelmi és →bordalok, →ivónóták, s gyakran alkalmi jellegűek (→alkalmi költé­szet). ● A zártabb társadalmi rendszerek világszerte közismert jelensége a helleniz­mus kori →udvari irodalomtól kezdve a középkori →lovagi költészeten, a reneszánsz és barokk →pásztori költészeten, a rokokó →gáláns irodalom líráján át egészen a 18. sz.-i orosz kántokig (→cantus 2.) vagy a 18–19. sz. fordulóján divatos erotikus, gáláns szalonköltészet olyan típusáig, amely pl. St. J. Boufflers nevét híressé tette. A jelen­ségkör kutatása azonban eddig csak a né­met Gesellschaftslied (‘társasági dal’) vonat­kozásában mutatott fel számottevőbb eredményeket (A. H. Hoffmann von Fal­lersleben kezdeményezése nyomán). Ennek korai formái a 15. sz.-ban alakultak ki. A 16. sz. elejéről való nyomtatott dalosköny­vek főként többszólamú formáit őrzik. Ek­kortájt a „literátus emberek” köreiben ter­jedt, s a →mesterdaléhoz hasonló hármas tagolódás jellemezte. Ezt a 16. sz. 2. felében a német városokban működő olasz muzsi­kusok hatására a →villanella, canzone majd a →canzonetta formája szorította háttérbe; a 16. sz. legvégén H. L. Hassler szerencsé­sen foglalta egységbe az olasz és német dal eredményeit. 1620 után költők és muzsiku­sok népies irányban fejlesztették tovább. Königsberg. Hamburg és Lipcse a fő központok; a legjobb szövegköltők egyúttal egy-egy muzsikusgárda élén is állnak, s munkájuk eredményeképpen 1650–1660 táján a társasági dalból — de annak keretei közt „feltűnik a német művészi dal, val­lásos vagy világi szöveggel, sokszor finom­kodó, sokszor erőteljes vonásokkal, mint »Mulató Múzsák«, »Vértezett Vénuszok«, »Ékes Galatheák", »Szerelmi Bimbók« és »Zengedező Ligetek« muzsikája; neve még »ária«, de alapjában hol egyszerű strófikus dal, hol kissé faragatlan recitatív, néhol valóságos kis kantáta, melyet hangszeres közjátékok szakítanak meg” (Szabolcsi B.). A 18. sz.-tól a szűkebb „társaság” keretei­ből szélesebb körökben is elterjedt, sajátos változatai születtek (→Leberreim). s a →daljáték (sőt, később az →opera is) felhasználta termékeit. A rokokó idején főként az →anakreóni költészet kereteiben élt. A 18. sz. végén a bonyolultabb személyes líra, illetve az egyszerűbb →népdal iránti ér­deklődés szorította háttérbe, bár a bieder­meier →diákdalokban hagyományai egy ideig tovább éltek. ● (→dal, líra, német irodalmi formák)

Irodalom:

R. Velten: Has ältere deutsche Gesellschaftslied unter dem Einfluss der italienischen Musik (1914); M. Platel: Vom Volkslied zum Gesellschafts­lied (1939); Szabolcsi B.: A zene története (1968).