Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

műfajhierarchia

VIL8 673-674 | részcímszó

egy irodalomban a meglevő műfajok között fennálló rendszer, amely elsősorban a közlés és a kife­jezés szabályszerűségeihez alkalmazko­dik, ezen túlmenően azonban esztétikai vonásokban is megnyilvánul. ● A műfa­jok között mindig rendszerszerű kapcso­latok állnak fenn, ezek érvényessége hie­rarchikus szervezettséget mutat, ami leg­inkább a társadalmi-történeti műfajváltozások alkalmával figyelhető meg. Az írásbeliség elterjedése alapjaiban változ­tatja megnemcsak az egyes műfajokat, de azok rendszerét is: a könyvnyomtatás nemcsak egyes új műfajokat hoz létre, hanem a műfajok egymáshoz való viszo­nyát is módosítja. Legújabban a tömegkommunikációs eszközök (film, rádió, televízió stb.) megjelenése változtatta meg a műfajok egész sorát: az elbeszélő műfa­jok technikáját, az ábrázolás módját éppúgy, mint a tematikát. A tömeges érdek­lődésre számot tartó műfajok (az ókor­ban az →epikus ének, a középkori irodalomban a →chanson de geste, az újságiro­dalom kezdeteiként a →hírvers és általá­ban a →röpiratirodalom, később a 'pony­vairodalom sok műfaja) egész sorát befo­lyásolták a szépirodalmi műfajoknak is. ● Meghatározó jelensége a szóbeli iro­dalmaknak és a folklórnak, mivel itt a kommunikáció közvetlen, és az itt bekö­vetkező változások minden műfajra egyformán érvényesek. ● Meg kell külön­böztetni egymástól a műfajok puszta egymásmellettiségét a szorosabb értelemben vett hierarchiától, ez utóbbi alá- és fölérendeltségi viszonyt, ennek megfele­lően a cselekmény és az ábrázolásmód fokozatosságát jelenti. A mai irodalomban például az izgalmas, cselekményes rész­leteket a bűnügyi irodalom és a →kalandirodalom képviseli, az oktató és nevelő funkciókat az →ifjúsági irodalom és a gyermekirodalom látja el. az érzelmekre specializálta magát több műfaj (pl. lányregény), a →történelmi regény más fela­datokat vállal magára, mint az eposz. ● Mint a folklóresztétika kategóriája, a műfajhierarchia voltaképpen az egyedi műal­kotástól az egyes művészetekig terjedő rendező kategóriák összessége. Mind a hagyományos esztétikai, mind a hagyo­mányos folklorisztikai műfajelmélet kimutatta, hogy az egyedi alkotások műfajokká szerveződésének, majd az egyes műfajok művészetekké szerveződésének sajátos szabályai vannak, amelyeket a rendszerelmélet módszereivel lehet leírni. Annak megfelelően, hogy mit nevezünk műfajnak, különböző módon írható fel a műfajhierarchia. Általában azonban célszerű viszonylag kis egységeket műfajnak nevezni, és ezekből építeni fel a nagyobb rendszereket. Ennek során külön kérdés, milyen elvek alapján végezzük el a rendszerezést. Többféle leíró műfaji rendsze­rezés készült, különösebb elvi alapok nélkül. Ennél fejlettebb a morfológiai, a funkcionális műfaji rendszerezés, amelyet kiegészíthet egy esztétikai jellegű osztá­lyozás. Mivel azonban a folklórban a mű-faj a legnagyobb rendszerező kategória, amelyet még saját esztétikai törvénysze­rűségek jellemeznek, a műfajhierarchia megrajzolásában esztétikán kívüli szempontokat is figyelembe kell venni. Célszerűnek látszik, hogy magát a rendsze­rezés folyamatát a kommunikációelmélet szabályai szerint végezzük el, és mintegy megkülönböztető jegyes osztályozással utaljunk az egyes műfajok adójára, vevőjére, kódolására, dekódolására és ma­gára az üzenetre vonatkozó sajátossá­gokra. E módszer segítségével kapjuk meg az absztrakt műfajhierarchiát, ame­lyet konkrét társadalmi—történeti vizs­gálattal tudunk esetenként jellemezni. ● A műfajhierarchia önmagában hierar­chikusan rétegezett rendszerfogalom (ezért nem javasolható megoldás, hogy a rendszerszerűséget sokkal egysíkúbban elképzelve, csak műfajstruktúrának ne­vezzük e jelenséget), amely különböző céllal és módon rajzolható meg. Társadalmi—történeti vizsgálatok esetében megrajzolható egy időszak műfajhierar­chiája (pl. a feudalizmus koráé, vagy a 19. sz. második feléé), esztétikailag elvé­gezhető bizonyos kategóriák szerinti rendezés (pl. a prózai műfajok rendszere), sőt stíluskategóriák szerinti rendezés is elképzelhető (pl. a reneszánsz, barokk műfajok rendszere). Mindezek azonban együt­tesen adják meg a műfajhierarchia igazi fogalmát: egy kultúrán belül a műfajok teljes rendszerét. A műfajhierarchia ilyen módon a társadalmi—történeti összeha­sonlító folklorisztika legnagyobb rendező kategóriája. ● E felismerés lassan, de határozottan alakult ki a folklorisztiká­ban, és az újabb műfajelméleti vizsgála­tok határozottan ebbe az irányba mu­tatnak. Mindazonáltal kevés az olyan kísérlet, melynek szerzője konkrét mó­don írta le egy–egy folklór teljes műfaj-hierarchiáját. A magyar folklór ilyen rendszerezésére csak az előmunkálatok kezdődtek meg. ● (műfaj, műnem, kommunikáció)

Irodalom:

O. Walzel: Wechselseitige Erhellung der Künste (1917); H. M. Chadwick — N. K. Chad­wick: The Growth of Literature (1932—1940); H. Focillon: La vie des formes (1947); C. Sachs: The Commonwealth of Art (1955); E. M. Meletyinszkij: O gene­zisze i putjah differenciacii epicseszkih zsanrov (1960); Gyertyán E.: A múzsák testvérisége (1966); H. Wölfflin: Művé­szettörténeti alapfogalmak (1969); M. Lüthi: Volksliteratur und Hochliteratur (1970); D. Sz. Lihacsov: Poetyika drev­nyerusszkoj lityeraturi (1971); Voigt V.: A műfajhierarchia és a strukturális elem­zés kommunikációelméleti megközelítése (FK, 1971, 1—2.); uő: A folklór eszté­tikájához (1972); uő: A folklór alkotások elemzése (1972); D. Ben-Amos: Folklore Genres (1976); Folklor. Poetyicseszkaja szisztyema (1977); H. Jason: Ethnogra­phy (1977); K. Ranke: Die Welt der Einfachen Formen (1978); H. Bausinger: Formen der „Volkspoesie” (1980); L. Honko—V. Voigt: Genre, Structure and Oral Literature (1980); Az egyszerű for­mák (1982).