Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

népdal

VIL9 215-216

a legtágabb értelemben min­den énekelhető népköltészeti alkotás, szűkebb értelemben a lírai népköltészet alkotása (→dal). Esztétikailag a műnemként felfogott →líra műfajai tartoznak ide. A közösséginek, spontánnak tekin­tett formát gyakran szembeállítják a ké­sőbbi, egyéni képződményként elképzelt →műdal fogalmával (amely a folkloris­ták szóhasználatában csak a nép körében élő, nem népi eredetű dalokat jelenti). Társadalmilag mind a →parasztdal, mind a →munkásdal ilyen jellegű, noha az utóbbit nem mindig értik ide. Alko­tásmódját, kifejezésvilágát tekintve egyszerű, spontán jellegű, az érzelmek álta­lánosító megfogalmazásával, ennek ellenére sem sorolhatjuk a személyes líra keretébe, mivel itt valódi individualizá­lást nem találunk. A →szokásköltészet énekes alkotásai igazában nem tartoznak ide, mivel nem dalszerűek, van azon­ban formai és poétikai átmenet mindkét jelenségcsoport között. Nem csak a ma­gyar folklórra jellemző, hogy e dalformák strofikusak, és hogy dallamuk egyszó­lamú. Ugyanilyen több epikus műfaj for­mája is (nálunk pl. a legtöbb ballada, néhány párosító, sok gyermekdal és játékdal formailag megkülönböztethetetlen a lírai daloktól), sokszoros átmenetek lehe­tőségét teremtve meg. A →történeti ének az ilyen egyezések ellenére is lényegét tekintve más, az ennél későbbi politikai dal viszont ismét igen közeli. A →mun­kadal csak nevében kapcsolódik a szű­kebb értelemben vett népdalhoz, alkotásai a legritkább esetben dalszerűek. Dalszerű viszont sok →katonadal, álta­lában a csoportos és mozgalmi dalok mintái gyakran itt keresendők. A szóra­koztató irodalom keretében a népies dal, a népszínművekben gyakran pontos idé­zetként, máskor átírva szereplő népköl­tési példa, később a sláger és a →protest song gyakran él eszközeivel. A humoros alkotások (tréfás dal, gúnydal), illetve a →csúfoló élhet e poétikai kerettel. Az egyházi népének ugyan a többé-kevésbé meghatározott szertartásokhoz kapcsoló­dik (→vallásos ének), népszerű formáit azonban gyakran innen meríti. A zeneirodalom gyakran felhasználja betétként (pl. az opera, operett, népszínű és daljá­ték műfajaiban). Néhány esetben a nem­zeti dal (→himnusz) is eredetileg ide tar­tozott. A →folklorizmus jelenségei között megszokott a félhivatalos együttesek kö­rében, versenyek és fesztiválok műsorá­ban. ● Csoportjait országonként másként állapítják meg, általában műfaji kategóriák szerint. Több ízben is megkísérelték, hogy nemzetközi rendszerezé­sét adják, ez azonban máig sem formáló­dott ki érvényesen. A freiburgi Deutsches Volksliedarchiv (’Német Népdalarchívum’) kézikönyve szerint az alábbi műfajok vizsgálata tartozik ide (a tág beosztás a német kutatási hagyományokból ered): népballada, hősi ballada, családi bal­lada, mondaballada, trufaballada, rejtvénydal, ponyvadal, történeti-politikai dal, legendadal, szokásdal, újévi dal, Szent Márton-napi dal, karácsonyi pásztordalok, zarándok- és búcsús dalok, ha­lottas és temetési dalok, udvarló és haj­nali dalok, lakodalmi és házassági dalok, erotikus dalok, rigmusok, sláger és népdal (!), tréfás és gúnydalok, társadalombíráló dal, bányászdal, tengerészdal, katonadal, egyesületi dalok, hazai és honvágydalok, gyermekdalok. Ehhez még több más tematikus vagy műfaji csopor­tot is kapcsolhatunk, (pl. játékdal, sze­relmi dal stb.). Az angol, francia, szov­jet kutatás is igen általánosan határolja körül e kategóriát, voltaképpen minden strofikus alkotást itt tárgyal. A kutatás történeti és szociológiai aspektusaitól függ, milyen társadalmi jelenségeket so­rolnak még ide (pl. a vallásos, politikai, szórakoztató dalok különböző műfajait másként osztályozhatjuk.) ● Az Euró­pán kívüli dalok összefoglaló rendszere­zése még nem történt meg, M. Bowra vagy J. Greenway fogalma olyan tág, hogy abba a teljes epika vagy szokásköltészet beletartozik. ● A hivatásos irodalom és zene korán felismerte népszerűségét, mozgósító értékét és egysze­rűségében rejlő báját. A népiesség kere­tében elsősorban e műfajok értékelése és kutatása folyt, az epikus alkotások (pl. ballada), prózai műfajok (pl. mese, mon­da) csak később és helyenként kerülnek az érdeklődés előterébe. A 20. sz.-ban is megtartja elsőbbségét a →folklorizmus szóbeli megnyilvánulásai körében, még Bartók B. és Kodály Z. életműve is ezt bizonyítja. Szakkutatására szövegfolkloristák, zenekutatók több intéz­ményt és szervezetet hoztak létre (In­ternational Folk Music Council, újabb nevén Council of Traditional Music), 1912-től működik Freiburgban (NSZK) a Deutsches Volksliedarchiv, amely nemcsak a német, hanem általában az euró­pai népdal (és a rokon műfajok, főként a ballada) kutatásával foglalkozik, hosszú idő óta magyar szakértők huzamos bevo­násával.

Irodalom:

J. Meier: Kunstlieder im Volksmund (1906); J. von Pulikowski: Geschichte der Begriffes Volkslied (1933); W. Danckert: Grundriss der Volkslied­kunde (1939); Journal of the Interna­tional Folk Music Council (majd: Year­book of the International Folk Music Council, 1949—); Maróthy J.: Az európai népdal születése (1960); R. D. Abrahams: Folksong and Folksong Scholarship (1964); Jahrbuch für Volksliedforschung (1965—); W. Suppan: Volkslied (1966); R. W. Brennich—L. Röhrich—W. Sup­pan: Handbuch des Volksliedes (1—2, 1975); A magyar folklór (1979).