Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

szemiózis

VIL14 247

(görög ‘jelezés’): jelfolyamat; a szemiotika alapfogalma. A jelek nem önmagukban léteznek, hanem jelrendszert al­kotnak, amelyben az egyes jelek jelentése megváltozik, kontextuálissá és alkalmazhatóvá válik. A jel (a szemiotika általános definíciója szerint „valami, ami valami he­lyett áll, valaki számára”) az irodalmi műben a „valóság” (vagy más irodalmon kívü­li tény) jeleként szavak, szövegek és maga az irodalmi mű „áll”, a befogadó „számá­ra”. Maga a jel nem öröktől fogva létezik, hanem folyamatszerű: megszületik, van (hat), majd elmúlik. Ez utóbbi jelfolyamat kétféleképpen értelmezhető az irodalmi művek esetében. Egyrészt vonatkozik az egyes alkotás létrejöttére, előadására, ha­tására (pl. egy szerelmes vers, a trubadúr-költészet alkotásai stb. ilyenek). Másrészt így értelmezhetjük az irodalmi művek hosszú távú jelként való hatását is: drámá­kat ismételten előadnak, más és más rende­zésben; irodalmi alkotások zenei, táncbeli, képzőművészeti alkotások kiindulópontjá­vá válnak; a világirodalmi művek lefordí­tása ilyen jelleggel utal az eredeti kultúrákra, irodalmi tradícióra. A folklorizmus és egzotizmus jelenségei is értelmezhetők ugyanígy: egy másféle „költészet" alkotá­sai jelennek meg a saját irodalmunkban. Az irodalmi művek befogadásának „elmúlá­sa” is jelfolyamat: amikor valami megszű­nik hatni (pl. a manierizmus vagy a szocia­lista realizmus), ugyanolyan határvonal, mint amikor egy új mű keletkezett. ● (→szemiotika)