Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

típus

VIL15 540-541

az egyedi folklór alkotás tartalmának általánosított váza; a →szüzsé egyedi voná­saitól már elvonatkoztatott tartalmi kate­gória. Szinte kizárólag az epikus népkölté­szet kutatói alkalmazzák, ennek megfelelő­en van mese-, monda-, balladatípus stb. ● A típusok és a →típuskatalógus gondolatát a múlt sz.-i összehasonlító folklorisztika dolgozta ki. Először 1864-ben J. G. von Hahn állított össze mesetípus-katalógust, majd 1910-ben A. Aarne dolgozott ki egy olyan mesetípus-katalógust, amely később a nemzetközi népmese-katalógusok alapjává vált, s előbb 1928-ban, majd 1961-ben A. Aarne és St. Thompson összeállításában jelent meg. Mondatípus-katalógus tervét már a múlt sz. végén felvetették, de nemzetközi katalógus mindmáig nem készült el, csak 1958-ban, R. Th. Christiansen összeállításában jelent meg a vándormondák típusainak mutatója. A példabeszédek tí­puskatalógusát 1969-ben F. C. Tubach adta ki. Nemzetközi balladatípus-mutató is ké­szül. Tervezik a lírai dalok, szólások, talá­lós kérdések típusainak rendszerezését is. ● A magyar folklorisztikában némi kezde­mények után 1902—1903-ban Katona L. készített mesetípusjegyzéket, majd vi­szonylag teljes népmese-katalógust adott 1928-ban Honti J. A két világháború kö­zött készült Berze Nagy J. népmesetípus-katalógusa, de csak posztumusz munkaként, jóval később jelenhetett meg. Kovács Ágnes kezdeményezésére és az ő irányításá­val az utóbbi évtizedekben gyakorlatilag elkészült a magyar népmese-típuskatalógus (→mesekatalógus). Dömötör Á. „típus­ba” rendezte a magyar protestáns exemplu­mok szövegeit. Szendrey Zs. és Szendrey Á. előtanulmányai után az utóbbi évtizedben indult meg a magyar mondatípus-kataló­gus összeállításának munkálata, Dégh Lin­da majd Dömötör Tekla kezdeményezésére. Eddig csak egyetlen részlete jelent meg. 1938-ban jelent meg Dános Erzsébet balla­datípus-jegyzéke, ezt terjedelmében messze meghaladja az utóbbi két évtizedben a Vargyas L. és tőle függetlenül Kriza Ildikó által készített magyar balladakatalógus. Ez utóbbiakat azonban teljes egészükben nem publikálták. A hagyományos balladakincs típusai nagyjából megtalálhatók Or­tutay Gy. székely népballada-antológiájá­ban (1935), legutóbb Kallós Z. erdélyi bal­ladakötetében. A népdaltípusok rendsze­rezését Vikár B. és Katona I. kezdeményezte. Szólásaink gyűjteményei nem típusrendszerűek. A magyar népzene típusait még 1934-ben Bartók B. kezdte rendszerezni, elgondolásait később Kodály Z. és a ma­gyar népzenekutatás vette át és fejlesztette tovább. 1961-ben készült el Járdányi P. új népdaltípusrendszere, amelyet később ne­mileg módosítva fejlesztett tovább. Ehhez képest is további módosításokat javasolt Olsvai I. és Vargyas L. az alkalomhoz nem kötött dallamok rendszerezésében. Más, ze­netörténeti elvek alapján készült a népda­lok Dobszay L. és Szendrei J. által adott stílusrendszerezése. Néptáncaink motívu­mait és típusait több munkájában Szentpál  Olga, Lugossy Emma és Martin Gy. rendszerezte. Gyermekjátékaink típusait Kiss Á. 19.. sz. végi kezdeményezését messze túlszárnyalva 1951-ben Kerényi Gy. tette köz­zé A Magyar Népzene Tára első kötetében. Ugyanebben a sorozatban a jeles, napi és lakodalmi szokások, valamint a párosítók, legutóbb a siratók típusainak a rendszerbe szedése is megtalálható. Az anyagi kultúra kutatásában számos területen megtalálha­tó a →tipológia gondolata; ennek alapelve az, hogy a jelenségek tartalmi-formai ren­dező kategóriák szerint csoportosíthatók, és ez történeti és elterjedési folyamatokat tükröz. ● Esztétikai értelemben a típus a →hagyományozás során tovább élő alapegy­ség amelynek vándorlásában a földrajztör­téneti irányzat a folklór jelenségek nemzetközi voltának magyarázatát látta. Ennek során az →ősforma és az →archetípus fogal­mából vezették le a későbbi →változatokat, és ezeket bonyolult migrációk (→vándorlás) feltételezésével kapcsolták egymáshoz. A földrajztörténeti irányzat ellenfelei részint a változatok, másrészt a →műfaj jelensé­geit állították a középpontba, és a folklór társadalmi-történeti fejlődését nem az egyes típusok állandóságában, hanem éppen ellenkezőleg — az egyedi alkotások mozgásában fedezték fel. ● A típus létrejöttét és értelmezésének mikéntjét illetően kétféle elképzelés ismert a folklorisztiká­ban. Azok, akik a folklór keretein belül is feltételeznek →egyedi műalkotásokat, a tí­pust ezek tartalmi vázlataként, stabilitása biztosítékaként fogják fel, örök kategóriá­nak tartják, nem eredeztetik sehonnan, nem vizsgálják alkotásesztétikai vonásait. Ezzel szemben azok a kutatók, akik az egyedi alkotás létrejöttét a művésziség kibontakozása egyik fontos stádiumaként ér­telmezik, a típusban a tartalmi szerveződés fontos fokozatát fedezik fel, és ezt mind műontológiailag, mind alkotáslélektanilag vizsgálni kívánják. Eszerint a típus volta­képpen csak az egyedi alkotások kialakulásának a fokán jelenik meg, amikor a tartal­mi szerveződési egységek (az epizódok, illetve a motívumok) már áthatnak egy egész művet. Az így létrejött mű a folklór művészet és a hivatásos művészet határán áll, és ha további hagyományozódása során az eszté­tikai mozzanatok és mondanivaló épülnek tovább, az alkotás már nem a típusnak, hanem az egész műalkotás hagyományossá válásának formáját ölti magára. Ilyen érte­lemben kapcsolódik a típus a hivatásos művészetekben a műfajhoz, valamint az ábrá­zolás mikéntjéhez (→tipikus). Az éppen lét­rejött és határon álló egyedi alkotás azonban hagyományozódhat tovább a folklór keretei között is. Ekkor éppen a típus ma­rad meg, és ennek esetenkénti megnyilvánulásai a →variánsok. ● Felépítését te­kintve a típus az adott műben előforduló epizódok egymáshoz viszonyított rendsze­re. Legegyszerűbb válfajában kétpólusú, egy cselekményszálú: a feladatot követi a megoldás. Később mind az epizódok, mind a cselekmények szálainak száma növeked­het, a folklóron belül a típuskombinációk száma végtelen. A nagyobb rendező kate­góriák (műfajok, művészetek) száma azon­ban véges, és ez a körülmény ad lehetőséget arra. hogy a típusok egy-egy művészeten belül (esetleg még ennél is nagyobb összefüggésben is) rendezhetők legyenek. Ezek közé sorolható az is, hogy a rokon típusok egymáshoz kapcsolódnak, az →affinitás je­lenségeinek megfelelően típuscsaládot al­kotnak. Az ilyen típusláncolat alkotáscik­lusok formájában jelentkezik, és mind a változat, mind a →verzió fogalmához közel áll. ● A típus ilyen értelmezésétől meg­különböztetendő a hősök típusa, illetve a ti­pologikus egyezés fogalma. ● (→motí­vum, tartalom, forma, típuscsalád, szerke­zet)

Irodalom:

K. Krohn: Die folkloristische Arbeitsmethode (1926); S. Thomp­son: Egy típus- és motívumjegyzék célja és jelentősége (Ethn. 1944); A. Aarne S. Thompson: The Types of the Folktale (1961); Voigt V.: A mondák műfaji osztá­lyozásának kérdéséhez (Ethn, 1965); uő: A folklór esztétikájához (1972); uő: A folklór alkotások elemzése (1972); A Magyar Nép-zene Tára VI VIII. Népdaltípusok (3 köt.. 1973—1992); Magyar Népmesekata­lógus (9 köt., 1982—1990); Dobszay L.—Szendrei J.: A magyar népdaltípusok kata­lógusa stílusok szerint rendszerezve (1. köt.. 1988): A magyar folklór. Egyetemi tankönyv (1989); Bartók B.: Magyar népdalok. Egyetemes gyűjtemény (1. köt.. 1991); Dömötör A.: A magyar protestáns exemplumok katalógusa (1992); Voigt V.: A Magyar Népmesekatalógus kérdései (Ethn. 1993).