Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

vulgus in populo

VIL17 330-331

[vulgusz ...] <latin ‘az egyszerű nép a nemzetben'>: a társadalmak népi kultúrát alkotó „alsó rétegének” megjelölése a néprajzi szakirodalom egy részének terminológiájában. A kifejezés E. Hoff­mann-Krayer svájci néprajzkutató szóhasználata nyomán terjedt el. ● A 20. sz. elején viszonylag szélesebb körű nézet volt, hogy a néprajz feladata az, hogy a társada­lom alsó rétegének, a „népnek” életével foglalkozzék, s ehhez hozzákapcsolták azt a gondolatot is, hogy ez az alsó réteg a kultú­rának nem alkotója, hanem csupán befoga­dója. Az elgondolás első bírálói az →evolu­cionista irányzatok képviselői voltak, akikkel az 1920-as években H. Naumann és mások szálltak vitába, akik történeti as­pektusba illesztették azt a koncepciót, mely szerint a társadalmak alsó rétegei mindig csak befogadói a felső rétegekből „alászálló" műveltségi javaknak (→gesun­kenes Kulturgut, leszállott műveltségi javak elmélete). Érdekes tény, hogy e →tárgytörté­neti és →motívumtörténeti alapokon álló következtetések ellen elsősorban etnopszicho­lógiai érveket hoztak fel, és a vulgus in populo-teóriában csak időnként megjelenő, L. Lévy-Bruhl által felállított koncepciókat („individuum nélküli társadalom", „szub­logikus és logikus gondolkodás ellentéte”) cáfolták. A közösségi kultúra archaikussá­gának, önállóságának védelmezői (főként R. Weiss), valamint a pszichologizmusban a közösségit és individuálist összemosó ku­tatók (így a „szublogikus” szuperfogalmát kidolgozó Marót K.) voltaképpen nem cá­folták meg a vulgus in populoelmélet alaptézisét: azt az elgondolást amely egyébként nem áll messze a marxizmus hierarchi­kus osztálykategóriáitól sem , mely sze­rint a társadalmi struktúra két alapvető társadalmi rétegre oszlik. Az individuális („arisztokratikus") és a közösségi („de­mokratikus”) felfogás hívei a szovjet kuta­tásban (kiváltképpen a folklorisztikában) is hosszú ideig, váltakozó sikerrel csatároz­tak egymással. ● A magyar néprajz képvi­selői a vulgus in populo nézeteit túlzó mó­don sosem képviselték; kellő mértékben hangsúlyozták, hogy a népi kultúra rendel­kezik alkotó erőkkel, s pszichológiai, olykor történeti érvekkel cáfolták, hogy a felső és alsó társadalmi rétegek között éles választóvonalak húzódnak. ● Az újabb népfogalom kutatói is egyoldalúaknak minősítet­ték E. Hoffmann-Krayer és H. Naumann nézeteit, kortárs vitapartnereiket viszont az újabb kutatás ahistorikus („antikvári­us”) közösségfelfogásuk miatt bírálta, va­lamint azért, mert nem ismerték fel a társa­dalmak kétpólusú szerkezetét. A vita végleges megoldásához egyrészt a történeti té­nyek hiteles feltárása vezethet (s ezek sok­ban igazolják a vulgus in populoelméle­tet), másrészt a társadalmak osztályszerke­zetének feltárása (s ez utóbbit a vulgus in populo-elgondolások nem tükrözték kellő pontossággal). ● (→folklorizálódás, folklo­rizmus, tömegkultúra)

Irodalom:

L. Lévy-Bruhl: Les fonctions mentales dans les soci­étés inférieures (1910); H. Naumann: Pri­mitive Gemeinschaftskultur (1921); uő: Grundzüge der deutschen Volkskunde (1922); Ortutay Gy.: Magyar népismeret (1937); Eckhardt S. (szerk.): IJr és paraszt a magyar élet egységében (1941); E. Hoff­mann-Krayer: Kleine Schriften zur Volks­kunde (1946); R. Weiss: Volkskunde der Schweiz (1946); Marót K. : A népköltészet elmélete és magyar problémái (1949); Voigt V.: A néprajztudomány elméleti-termino­lógiai kérdései (Ethn, 1965); I. Weber-Kellermann: Deutsche Volkskunde (1969); Abschied vom Volksleben (1970); Voigt V.: A folklór esztétikájához (1972).