Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

okkultista irodalom

VIL9 585-587

<latin occultus 'elrejtett'>; okkult irodalom: az okkultiz­mus vallási és társadalmi jelenségéhez kapcsolható irodalmi alkotások összessé­ge. A jelenségek „rejtett értelmét” a leg­több vallás megkísérli megfejteni, ily módon a →vallásos irodalom, mágikus iro­dalom, a titkos társaságok irodalma szá­mos esetben foglalkozik okkult jelensé­gekkel. Ilyen értelemben az ókori miszté­riumvallások, a zsidó kabbala, a középkori spiritualizmus, a reneszánsz és ba­rokk alkímiája előzményének tekinthető. A leginkább közvetlen a kapcsolat a teozófiai irodalom (és az ezzel rokonítható antropozófiai irodalom) alkotásaival. A szorosabb értelemben vett okkultizmus a 19. században terjed el, amikor a spiritiz­mus, a távolbalátás és a clairvoyance váltak legfontosabb témaköreivé. A természeti törvényeket meghaladónak tekintett él­mények leírása, értelmezése, ezekből életirányelvek levonása jellemzi műveit. Előszeretettel ad a fizikán túlmutató, a pszichológián, sőt a parapszichológián túlhaladó magyarázatokat. A technikai fejlődés előrehaladásával a rádió- és röntgen-sugárzás, újabban az űrhajózás, a kozmikus sugárzás, de akár a relativi­táselmélet is helyt kap alkotásaiban. A szupranormális élmények néha a →hiedelemtörténet vagy a →kísértettörténet mintá­it követik. Noha természettudományos tényként kezeli az élményeket, nem áll távol a régtől ismert →varázsirodalom alkotásainak átvétele. ● A hivatásos egyházak és a különböző ihletettségű ateista mozgalmak tekintélyes erővel és sok irodalmi alkotásban küzdenek ellene, amelyekre rendszerint megszületik a po­lemikus válasz is. Bizonyos esetekben a misztika és fantasztikum irodalmi értékű alkotásokat eredményez (→fantasztikus irodalom), általában azonban a gyakor­lati útbaigazításra szánt művek gyengék. ● A 18. sz. végén francia és német földön jelennek meg az első kézikönyvek, csakhamar Anglia és még inkább Amerika válik a legfontosabb könyvtermő és -felvevő piaccá. Az utóbbi évtizedekben megnőtt Latin-Amerika és a szocialista országok ilyen irányú érdeklődése. Arab, kínai és japán területen a korábbi helyi mágikus irodalom alkotásaiból meríte­nek, és az →orientalizmus furcsa kísérő jelenségeként az ilyen vagy ilyennek tekintett eredetű művek nagy népszerű­ségre tesznek szert másutt is. Általában minden régi, érdekes, furcsa, misztikus jelenséget ilyen szempontból is feldolgoznak, így kerül az okkult művek piacára a sámánizmus, a gnosztika mindenféle ezoterizmus, az őskeresztény vagy középkori szekták és eretnekmozgalmak, a tit­kos társaságok, szabadkőművesek, rózsakeresztesek, de a kabbala, a perzsa szú­fizmus, a buddhizmus minden ága, külö­nösen a zen, a kínai és tibeti vallások, egészen a repülő csészealjakig és a földön kívüli kultúrák leírásáig. ● Az írók kö­zül sokan érdeklődtek ilyen jelenségek iránt. Ha a korábbi, még csak a mágikus vagy misztikus jelenségek iránti érdeklő­dőket (mint W. Shakespeare, J. W. Goethe, E. T. A. Hoffmann stb.) nem is számítjuk, az utóbbi évszázadban L. N. Tolsztoj, F. M. Dosztojevszkij éppúgy fog­lalkozott vele, mint J. K. Huysmans, A. Gide, A. Strindberg, Th. Mann, és egész sora az angol—amerikai íróknak, mint W. Blake, W. B. Yeats, H. G. Wells, G. K. Chesterton, D. H. Lawrence, A. Hux­ley, C. Wilson és sokan mások. Az ő so­rukba tartozik A. Koestler idevágó mun­kássága is. O Az okkultizmus képviselői közül többen irodalmi babérokra is pályáztak. Már Paracelsus, G. J. Casanova, Cagliostro műveiben is találunk ilyen részleteket. Ilyennek tekinthető E. Swe­denborg életműve, a francia P. M. Vintras körül kialakult történetek, majd a Boul­lan abbé és a rózsakeresztesek harcáról szóló polémiasorozat, amely J. K. Huys­mans első híres regényének (A különc, 1884), forrásanyaga volt. Maguk a mé­diumok és varázslók is irodalmi alkotáso­kat jelentetnek meg, vagy róluk írnak ilyeneket. E. Levi, madame A. Blavatsky, A. E. Waite, D. D. Home a legnevezete­sebbek közülük. M. Mathers és A. Crow­ley kölcsönösen egymást vádoló iratai egyszerre kordokumentumok és propa­gandairatok. G. I. Gurdieff inkább teozo­fikus, amint ezt a maga írásai, illetve a róla szólók bizonyítják. A puszta esetbeszámolókat vagy kompilációkat nem is számítva, igen tekintélyes az ilyen művek száma. O Irodalmi célkitűzéseket ker­getett A. Crowley, akit W. B. Yeats is ismert (ő egyébként M. Mathers okkul­tista körét ismerte). R. Graves tanulmá­nya (The White Goddess ’A fehér istennő’, 1947) irodalmilag is jelentős. P. D. Ouspensky nagy népszerűséget elért mű­vei általában az irracionalista világ- és tudományelmélet kereteit mutatják be. ● Mo.-on a szorosabban ide tartozó irodalom másodlagosnak tekinthető, főként német mintákat követ. Ennél egyé­nibb és jelentősebb a teozofizmus, vagy akár a spiritizmus hazai irodalma, amely irányzatok egyébként egymás ellen is nagy szenvedéllyel polemizálnak. ● (→mágikus irodalom, vallásos irodalom).

Irodalom:

Proceedings of the Society for Psychical Research (1882-től); J. Ocho­rovitz: La suggestion mentale (1887); A. Lehmann: Aberglaube und Zauberei (1908); L. Spence: Encyclopedia of Oc­cultism (1920); R. Tischner: Einführung in den Okkultismus und Spiritismus (1921); M. Dessoir: Der Okkultismus in Urkunden (1925); R. Baerwald: Okkul­tismus und Spiritismus (1926); E. de Martino: Il mondo magico (1948); P. Ringger: Das Weltbild der Parapsycholo­gie (1959); L. Pauwels—J. Bergier: Le Matin des Magiciens (1960); Zauberei und Frömmigkeit (1966); C. Wilson: The Occult (1971); M. M. Davy: Ency­clopédie des mystiques (1977—1978).