állatmítosz
VIL1 212-213a →primitív költészet műfaja, állatokról szóló →mítosz, az állatköltészet legrégibb válfaja, közvetlenül a későbbi állatmese előzménye. A múlt századi kutatás valamely hajdani „állattisztelet” nyomait fedezte fel bennük, és ezért az irodalom legkezdetére helyezte (De Gubernatis); újabban részben a →totemisztikus irodalom jelenségeként tartják számon, másrészt a korai vadásztársadalmak szertartásos irodalmának legtipikusabb termékeként tárgyalják (Baumann, Jensen, Paulson, Lévi-Strauss). A marxista módszertanba átívelő társadalomörténeti kutatása csak néhány évtizede kezdődött el (Sternberg, Zolotarev, Meletyinszkij). Ma úgy látjuk, hogy az állatmítosz szoros rokonságban áll a kultúrhérosz-történetekkel és trickstertörténetekkel, valamint általában az eredetmítoszokkal és eredetmondákkal. Legjellemzőbb formái a bozótdémon-történetek, az állatok ura-történetek és általában az állatok átváltozásairól szóló átváltozásmítoszok. A későbbi kifejlett irodalomban az állattá változó hősök, az állat-attributumokkal ellátott szereplők, a segítő állatok motívumai az állatmítoszokból erednek. Területileg a leggazdagabb a poláris népek, az amerikai indiánok és az afrikai őserdőlakó négerek állatmítoszkincse.
Irodalom:
A. De Gubernatis: Zoological Mythology or the Legends of Animals (1876); H. Baumann: Schöpfung und Urzeit des Menschen im Mythus der afrikanischen Völker (1936); V. G. Bogoraz-Tan: Osznovnije tyipi folklora Szevernoj Azii i Szevernoj Ameriki (Szovjetszkij Folklor, 1936); Ad. E. Jensen: Das religiöse Weltbild einer frühen Kultur (1948); O. Zerries: Wild- und Buschgeister in Südamerika (1954); C. M. Edsman: Studier i jágarens religion (Annales Aeademiae Regiae Scientiarum Upsaliensis, 1958); J. M. Meletyinszkij: Predki Prometyeja — Kulturnij geroj v mife i eposze (Vesztnyik Isztorii Mirovoj Kulturi, 1958); I. Paulson: Schutzgeister und Gottheiten des Wildes (der Jagdtiere und Fische) in Nordeurasien (1961); A. M. Zolotarjev: Rodovoj sztroj i pervobitnaja mifologija (1964); Cl. Lévi-Strauss: Mythologiques (1964—1968).