Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

sámánisztikus irodalom

VIL12 455-457

a sámánizmus vallási jelenségköréhez kapcsolható irodal­mi alkotások összessége. Szorosabb érte­lemben Ázsia északi harmadán élő, nyelvileg, történetileg és kultúrájukat tekintve is különböző népek körében ismert a sámánizmus; maga az eredetileg tunguz sámán szó is innen származik. Pontosabb adataink csupán két évszázadból ismertek, az összehasonlító nyelvészeti, régészeti és vallástörténeti kutatások azonban korábbi korszakról is adnak valamilyen képet. ● Délről a tibeti buddhizmus, a mongol lámaizmus, a Belső-Ázsiába is eljutó mohame­danizmus hatott a sámánizmus helyi for­máira. A japán és koreai sámánizmus a helyi hagyományok és a világvallások (buddhizmus, shintoizmus, kínai vallási rendszerek) keveredését mutatja. Vallásti­pológiai értelemben Délkelet-Ázsia népei körében, India primitívebb törzseinél is ismerünk a szibériai sámánizmusra hasonlító jelenségeket. Több kutató foglalkozott az amerikai indiánok sámánizmusával (valamint az eszkimó sámánizmussal). Még en­nél is tágabb körben, a világszerte ismert →eksztázisirodalom szinte ugyanilyen jelle­gű. ● Több alkalommal hangsúlyozták, hogy a honfoglalás előtti magyarság is ismerte a sámánizmust, ennek nyomai a rítusdalokban, a monda- és a mesemotívumok­ban később is kimutathatók voltak. A ma­gyar és a délkelet-európai boszorkánytörté­netekben is felfedeztek ilyen elemeket. Kérdéses viszont, hogy az így feltételezett ún. óeurópai sámánizmus csakugyan gene­tikus kapcsolatban áll-e a szibériaival, vagy csupán hasonló elemek (eksztázis, va­rázsénekek, természetfeletti erejű emberek küzdelmei stb.) találhatók-e meg bennük. ● A szoros értelemben vett szibériai sámá­nizmust területileg három típusra oszthat­juk: I. Az arktikus sámánizmus jellemvoná­sa a magas északon élő népek primitív kul­túrája. Ennek alapvető egysége a gyűjtöge­tő-zsákmányoló család és nemzetség, va­gyis a törzsnél kisebb csoport. Szinte min­den családban van sámán, akik általában férfiak. A nyugati szamojéd népek sámá­nizmusa fejlettebb, a sámánokat eszközeik (dobverő, dob, sámánöltözet, fejdísz) megléte szerint fokozatokba sorolják. A sámán-énekek témája: a nemzetségek konfliktusai, egyes betegségek (→enyec irodalom és irodalmi formák; nyenyec irodalmi formák; nganaszan irodalom és irodalmi formák; szölkup irodalom és irodalmi formák; ka­massz irodalom és irodalmi formák). A keleti paleoszibériai népek körében több a női sámán, ezeket aszerint különböztetik meg egymástól, miként esnek révületbe. A sá­mánénekek legfőbb témaköre a lelkek ván­dorlása, a túlvilággal való kapcsolat (→pa­leoszibériai irodalmak). Igazában ehhez mérhetjük az egyszerűbb eszkimó sámániz­mus jelenségeit. Erre a prózai történetek, illetve a varázshatalmú énekesek között lezajló dalverseny a jellemző (→eszkimó és aleut irodalmi formák). ● II. A szubarktikus sá­mánizmus a tajga vadászainak és halászai­nak életmódjához igazodik. A nyugati cso­portban találjuk az obiugor népeket, akiknek sámánizmusáról csak a legutóbbi kutatások adtak pozitív képet (→hanti irodalmi formák, manysi irodalmi formák). Jellemző, hogy sok műfajban találunk hasonló nyo­mokat, az eredetmondák és az epikus éne­kek gyakran ilyen hátterűek. A rítusdalok között viszont valódi sámánének nincs. Keleten a tunguz és a burját sámánizmus a legismertebb. A →tunguz irodalom előzmé­nyének tekinthető az igen sokrétű, a sámá­nok személyes élményeire, „utazásaira” vonatkozó szöveghagyomány. A burját sá­mánizmust — amelyben jelentős a lámaiz­mus hatása — viszonylag több történeti forrás révén is ismerjük. A sámánok nagytekintélyű — a papok korai csoportjához hasonló — kiválasztottak, aránylag rendszeresen tartják szertartásaikat, segítőszel­lemeiket szinte élőlényekként elevenítik meg. A szertartások rendszeres eleme a jól kidolgozott transzbaesés és a verses beszá­moló a sámánok útjairól (→burját irodalom). ● III. A sztyeppe nomád népei körében a sámánizmus már keveredik más val­lási áramlatokkal. Történetileg ide sorolha­tó (a lapp kivételével) a finnugor népek sámánisztikusnak nevezhető hagyományvilága. Ám itt gyakorlatilag az altáji népek sámánizmusa a jellemző. A társadalmi egy­ség a törzs, majd azok ideiglenes szövetségei. A sámánok a papok funkcióit töltik be: ennek megfelelően a sámánszertartások té­mái is kitágulnak, politikai, hadi esemé­nyek kerülnek közéjük. Az epikus énekekben is hasonló szerkesztés figyelhető meg. Kérdéses, pontosabban mikortól is beszélhetünk mongol sámánizmusról (→mongol irodalmak), azonban — még századunkban is — az epikus énekes gyakran olyan szertartásdalokat tudott, amelyekben nyilvánvaló a sámánizmus hatása. Az Altáj-hegységben élő kisebb török népek (tuvai, szo­jot, abakáni tatár stb.) sámánizmusa ugyan közel áll a mohamedanizmushoz, ám archaikus életmódjuk következtében régi hiedelemtörténeteket tartalmaz. A belső-ázsiai nagy eposzokban (pl. a kazah, kirgiz irodalomban) mitikus ősök vagy eposzi betétek formájában él a sámánizmus költé­szete. ●  IV. Az indiánok szokás- és hiede­lemvilága (amely tipológiailag a szubarkti­kus sámánizmushoz hasonlít). Itt inkább varázsló vagy gyógyító, mint eksztázisba eső sámán a közvetítő. Főként a Csendes-óceán partvidékén élő törzseknél a míto­szok nem sámánisztikus formákban jelennek meg. Az indián „dalok” költőiek, csak áttételesen kapcsolódnak a sámánizmushoz. A Mexikó és más közép-amerikai területek hagyományában élő, a kábítószerek fogyasztása következtében érzett természetfeletti utazások gyakorlata meglepően egyezik a szibériai sámánénekek tematiká­jával (→indián irodalom). ● A vallástörté­netileg meghatározott elemek (feldarabolás és újjáélesztés, távolságokra repülés, víziók a túlvilágból stb.) szinte minden → primitív irodalomban megtalálhatók. Mivel a törté­netek összekapcsolódnak a jelenlegi világképpel, annak okaival, eredetével, a →kul­túrhérosz-történet gyakran sámánisztikus szövegekhez kapcsolódik, vagy ilyen módon értelmeződik. Az európai folklórban a boszorkányok, ördögök ilyen vonásai kö­zismertek. Nagyhatású varázslók, jöven­dőmondók alakjáról olykor a kortársak, máskor maguk az igazi vagy hamis mágu­sok írnak le hasonló történeteket. Napja­inkban nagyvárosokban ma már világszerte rendeznek „sámán-tanfolyamokat”, amelyeken a dobolást, az eszmélet elveszté­sét, az „utazást” tanítják. Ha e rendezvé­nyek zöme csalás is, rokonságuk az →ok­kultista irodalom jelenségeivel nyilvánvaló. A szervezők olykor felhasználják a sámá­nizmusra vonatkozó megbízható informá­ciókat, tudományos és irodalmi műveket is. ● A sámánizmus jellegzetes világképe: a felső világban a jó szellemei, az alsó világ­ban a rossz szellemei laknak, a kettő között élünk mi, a környezettel és a kisebb-nagyobb társadalmi csoportokkal, így vol­taképpen mindenféle →mítosz, eredetmítosz és -monda e világképen belül szólal meg. Noha más vonások is megtalálhatók pl. a →szibériai vadászrítusok költészete keretében — medveének ugyan nem tartozik közvetle­nül a sámánszertartások alkotásaihoz — egyes epikus vagy akár lírainak is nevezett énekek (a jakut →olongho, a szamojéd →ja­rabc és →szjüdbabc, a burját →üliger stb.) tartalmilag is, formailag is követhetik a sámánok előadta szövegeket. Főként az ar­chaikus témájú, vagy idézetként előforduló epikus énekek mutatnak ilyen kapcsolato­kat. ● A hivatásos irodalom igen ritkán ábrázolta (megbízható hitelességgel) a sámánszertartásokat. Ezek közül a legkoráb­bi II. Katalin cárnő Saman szibirszkij (!A szibériai sámán!, 1786) c. vaudeville-je, amelynek egyik részében sámánszertartás is megjelenik, ám az egész mű inkább hu­moros, felvilágosító torzkép. Szibériai uta­zók, az amerikai indiánokkal foglalkozó leí­rások gyakran említik e népek eksztázisrítusait. A Szibériába száműzöttek kitűnő nyelvi, etnográfiai, vallástörténeti leíráso­kat adtak, és ilyen módon szépirodalmi művekbe is bejutott a sámánizmus leírása, mint pl. J. Slowacki Anhelli c. poémájá­ban (1838), amely a szibériai lengyel szám űzöttek életével foglalkozik. Meglepő, hogy az orosz irodalom milyen ritkán érinti e témát. Megemlítendő Sz. A. Zarecsnaja: Csornaja samanka (!A fekete sámánnő!, reg., 1929) műve, az első irodalmi alkotás, amelynek központjában női sámán áll. Ter­mészetesen a megszülető szibériai irodal­mak (pl. jakut, burját stb.) sok esetben nyúlnak vissza e hagyományhoz. A csukcs J. Ritheu, a vogul J. Seszlalov és mások magyarra fordított műveiben jól megfi­gyelhető a régi hiedelmek és szokások feli­dézése, utánzása, átértelmezése, poétizálása. Meglepő, milyen sok amerikai írót érin­tett e témakör (N. Hawthorne, F. Cooper. R. W. Emerson, H. R. Schoolcraft. H. W. Longfellow, Mark Twain és mások). Még az eszkimó sámánoknak is akadt irodalmi megörökítője: N. C. Mcdonald Witch Doc­tor (!A varázsló!, reg., 1959) c. műve a tlin­git sámán, Kwak alakja köré épült. Számos titokzatos mágikus gyakorlat (pl. ,a vudu) irodalmi bemutatása is hasonló. Áttételesebb jellegű E. Pound Kína-kultusza, A. Waley orientalizmusa. A pszichodelikus (a tudatot kitágító) jelenségek ragadták meg A. L. Huxley figyelmét (különösen The Do­ors of Perception. !Az érzékelés kapui!. tan., 1954, és Heaven and Hell, !Menny és pokol!, tan., 1956 c. műveiben). Minthogy vallástörténetileg is fontos, ám sok vonatkozásában máig sem eléggé ismert jelenség, az ilyen tárgyú szaktudományos művek száma igen nagy, ezek közül több (pl. M. Eliade könyvei) szélesebb körben is ismert. ● A magyar „ősvallás” kérdésével foglal­kozó minden munka tárgyalja e jelensége­ket, a honfoglalás korát. Az ennél korábbi korszakokat bemutató szépirodalmi alko­tások rendszerint említik a „sámán” vagy az utódjának tekintett „táltos” tetteit. A költők világszerte ismert, „vátész”-felfo­gása nálunk ilyen vonásokkal is gazdago­dott, értelmezhető így nemcsak Ady E. vagy József A., hanem akár Berzsenyi D., Vörösmarty M. vagy Weöres S. több költe­ménye. Tudományos szempontból Róheim G., majd Diószegi V. tárgyalta a sámániz­mus témakörét és nyomait a későbbi ma­gyar néphagyományokban.

Irodalom:

Sz. M. Sirokogorov: Opit isszledovanyija osznov samansztva u tunguzov (1919); J. D. Mad­dox: The Medicine Man (1923); G. Niora­dze: Der Schamanismus bei den sibirischen Völkern (1925); S. M. Shirokogoroff: The Psychomental Complex of the Tungus (1935); W. Z. Park: Shamanism in Western North America (1938); M. Bouteiller: Cha­manisme et guérison magique (1950); H. Findeisen: Schamanentum (1957); Diószegi V.: Samanizmus (1962); H. N. Michael: Studies in Siberian Shamanism (1963): Voigt V.: A sámánizmus mint entológiai ku­tatási probléma (Nyelvtudományi Közlemé­nyek, 67, 1965); A. Métraux: Réligions et magies indiennes d!Amérique du Sud (1967); E. R. Dodds: The Greeks and the Irrational (1968); M. Hermanns: Schamanen Pseudoschamanen, Erlöser und Heilbringer (1970); M. J. Harner: Hallucino­gens and Shamanism (1973); Lőrincz L.: Mongol mitológia (1975); Voigt V.: A szibé­riai sámánizmus (Nyelvtudományi közle­mények, 77, 1975); A. Bharati: The Realm of Extrahuman Agents and Audiences (1976); Voigt V.: Glaube und Inhalt (1976): Sz. Vasziljev: Kultuszok, vallások és ha­gyományok Kínában (1977); N. L. Zsu­kovszkaja: Lamaizm i rannyije formi religii (1977); V. Diószegi--M. Hoppál: Shama­nism in Siberia (1978); M. Eliade: Le cha­manisme (1979); Hoppál M.: A Tejút fiai. Tanulmányok a finnugor népek hitvilágá­ból (1980); T. M. Mihajlov: Iz isztorii bur­jatszkovo samansztva (1980); Je. V. Revu­nyenkova: Narodi Malajzii i Zapadnoj In­donezii (1980); Cho Hung-Youn: Koreani­scher Schamanismus (1982); E. Taube—M. Taube: Schamanen und Rhapsoden (1983); Hoppál: Shamanism in Eurasia (1        2., 1984); Róheim G.: A magyar sámánizmus (Primitív kultúrák pszichoanalitikus vizs­gálata, 1984); Voigt V.: Der Ursprung der sibirischen Folklore (Specimina Sibirica, 1, 1988); Hoppál M—O. Sadovszky: Shama­nism Past and Present 1—2 (1989); N. I. Gemujev: Mirovozzrenyije finno-ugorszkih narodov (1990); Pusztay J.: Nyelvek böl­csőjénél (1990); Vértes E.: Szibériai nyelvrokonaink hitvilága (1990); Solymossy S.: A „vasorrú bába” és mitikus rokonai (1991).