Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

pedagógiai irodalomszemlélet

VIL10 331-332

az irodalomnak az oktatás, ritkábban a nevelés érdekében való felhasználása, az ilyen tevé­kenység közben szerzett tapasztalatok ál­talánosítása (→irodalom és pedagógia). A →gyermekirodalom és →ifjúsági irodalom termékei gyakran eleve ilyen célt (is) szol­gálnak, máskor átdolgozások révén válnak erre alkalmassá. ● A folklór keretében az →oktató hagyományok ilyen jellegűek. Ennek némi előzménye már az ősköltészet és a primitív irodalom jelenségei között is megtalálható, itt azonban a nevelés nem válik el az általában vett szocializációtól (belenevelődés). Ezért önálló jelenségnek nem te­kinthető, nem különböztethető meg példá­ul egy szokás vagy epikus történet „felnőtt" és „gyermek”, „teljes” és „iskolai” válto­zata, hanem a gyerekek vagy ifjak az egészben vesznek (vagy nem vesznek) részt. A kultúrába való belenevelődés is általában közvetlen módon - s nem pedagógiai kerülő utakon a fontosabb és eredmé­nyesebb. Így tanulják meg az újabb nemze­dékek a nem hivatalos, ám annál hatéko­nyabb sztereotípiákat, a vallásnak vagy ideológiának nem a teóriáját, hanem a mindennapi életben való megnyilvánulását. ● Külön jelenség az irodalom tanítása. Ennek legfontosabb irodalmi terméke a tankönyv, de ide tartozik a →didaktikus irodalom sok alkotása is. Nem csupán az irodalom tanítása történhet irodalmi eszközükkel; ismerünk versbe szedett földraj­zot, kémiát, latin ragozási táblázatokat, színjátékszerű előadásban történelmi, sőt őslénytani ismeretközlést. Különösen az elvontabb tudnivalókat igénylő tárgyak esetében gyakori az, hogy a zene, a képzőművészet vagy a filozófia, teológia helyett ezek szereplőiről szóló anekdoták töltik be az iskolakönyveket. Kedvelt a számtan­ban, kémiában, ritkábban a fizikában is az ún. „szöveges feladat”, amely voltaképpen egy anekdota, néha rejtvény, olyan elbeszé­lés, amelynek eredménye tudományos vagy iskolai módszerekkel elérhető. Ezek korai keleti (arab, perzsa, indiai stb.) változatai egyszerre rövid elbeszélések és találós kérdé­sek. ● (→irodalompedagógia)

Irodalom:

Szépe Gy.: Az anyanyelvi oktatás korszerű­sítéséért (1979).