Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

túlvilág-irodalom

VIL15 952-54

az ősköltészet és a primitív irodalom vi­lágképe természetesen magába foglalja az e világtól távoli területekre és a másvilágra vonatkozó elképzeléseket is. A mítosz (külö­nösen az eredetmítosz) foglalkozik e terüle­tek bemutatásával is. A korai epika egyik kedvelt témája, hogy a rendszerint termé­szetfeletti képességekkel és szülőkkel is ren­delkező hőst elküldik e területekre, s onnan visszatérve beszámol kalandjairól. A korai kultúrák teljes világképéhez hozzá tartozik az is, hogy a mai tér- és időrendszerektől eltérő „világokat” is bemutassa. Kezdetben ez a „más”-világ nem a jövő, nem a halál vagy a halál utáni lét birodalma, hanem a világ pluralisztikus beosztásának megfelelő olyan rendszer, amely bizonyos kapcsolatban van a mi világunkkal is, ám ott démonok, szellemek laknak, a mi vilá­gunktól független szerepkörrel, ugyanak­kor az időjárás, betegségek vonatkozásá­ban ránk is hathatnak. Nem az egyetlen keret, ám a leginkább jellemzők egyike e vonatkozásban a →sámánisztikus irodalom, ahol a sámán ilyen világokba utazik, onnan visszatér, s az ottani események és döntések befolyásolják a közösség további életét. ● Bizonyos tudatállapotban az él­mények jelentkeznek úgy, hogy más világokból származnak. Az →eksztázisirodalom leírja a látomásokat, és az ilyen szöve­gek később is meghatározzák a →látomásirodalom alkotásait. Nemcsak a keresztény­ség keretében kapcsolódtak össze a túlvi­lágra vonatkozó elképzelések a halál utáni élet kérdéseivel, a lelkek sorsával, vándor­lásával (az egyes alkotásokat lásd →halálirodalom). Minthogy a keresztény vallás­ban igen fontos szerepet játszottak az ilyen elképzelések, a parabiblikus folklór sok olyan alkotást ismer, amely a keresztény túlvilágképzetekből származik (→apo­krif, ima, általában a mágikus irodalom al­kotásai). ● Az utóbbi időben foglalkozott azzal a folklorisztika, hogy az egyes mesemondók milyen világképmodelleket is kö­vettek. Ma úgy látjuk, ezt elsősorban a vallási elképzelések befolyásolták, ám ismerünk olyan világképeket is, amelyek egy „filozófiai” (sőt akár „naiv materialista”) felfogás visszfényének tekinthetők. (Pl. a világ egy lapos korong, amely a tengeren úszik, felül van a bura alakú ég, ezen lyu­kak a világító égitestek, a korongból lyuka­kon lefelé lehet eljutni az alvilágba stb.) Olykor csak a mesehősök számára létezik ez a világ, vagyis poétikai fikció, máskor azonban a mesemondó el is hiszi, vagy legalábbis hirdeti, hogy a sárkányok és ör­dögök e másik világban léteznek, onnan járnak át az epikus történetek tanúsága szerint. ● Természetesen minden műfajnak van saját világképe: proverbiumok, mondák, sőt akár a legendaballadák is beszámolhatnak túlvilági eseményekről. ● A folklórban számon tartott elképzelések sze­rint sem különbözik a túlvilág a →vallási irodalom által képviselt megoldásoktól. Ismert az az elgondolás, hogy ott nincs halál, vagyis a „halhatatlanok”, az „örök élet” birodalma. Ennek az elképzelésnek nemcsak pozitív, hanem kétségbeejtő perspek­tívája is lehet, mint J. Swift meghalni nem tudó, ám egyre öregebb tudósaié. Ezzel szemben a primitív kultúrák az öregek ritu­ális megölését, vagy legalábbis pusztulást jelentő színhelyekre elkergetését gyakorol­ják. Ennek továbbélése sok mai kultúrá­ban is megvan (lásd pl. a japán H. Fukaza­wa magyarul is olvasható kisregényét, a Zarándokéneket). Általában a halál révén jut el az egyén a túlvilágra (erről azonban korábban is lehettek álmai, víziói, igen rit­kán onnan vissza is térhetnek egyesek). A túlvilág rendszerint különböző területekre tagolódik. A holtaké az „alvilág” (görög Hádész — a szó eredeti értelme „láthatat­lan” lehetett, megszemélyesítve Kronosz egyik fia, aki a világ felosztásakor a holtak mélyben levő birodalmát kapta), ahol az egykori emberek árnyakként, testük nélkül mozognak, s ahonnan nincs visszatérés. Egészen más az örömök színhelye (paradi­csom, a boldogok szigete, Elízium, gyakran maga a menny vagy az ég) és a büntetés színhelye (pokol, Tartarosz, Gyehenna). E helyek vagy már a világ teremtésekor is léteztek, vagy később alakultak ki, a mai világtól jól elkülönítve. Az egyénekre, cso­portokra, egész népekre vonatkozó döntés: hova jutnak, egy „ítélet” formájában tör­ténik, amelyet a jövővel foglalkozó →esz­khatológia ír le. A döntés lehet végleges, ritkábban ideiglenes (pl. a tisztítótűz, purga­tórium esetében). A pokol és a tisztítótűz hasonlítanak egymásra: lángok, sötétség, kínzások, rendszerint démonok vagy ördö­gök révén. A látványosan bemutatott színhelyek a víziókban a földi szenvedések, ka­tasztrófák képeit mutatják (háborúk, földrengések, tűzvészek, árvizek), sőt, egyes rejtettebb elemek is erre utalnak: a fémekbe öltözött, felfegyverzett ellenfelek, ször­nyetegek és aberrációk bemutatása, célta­lan emberi találmányok, álló gépek, tönkretett lakhelyek. A végtelen szenvedést (és az esetleges újjászületést) a körforgásra utaló képek, az örök visszatérést sugalló jelképek hangsúlyozzák. Természetfeletti vagy természetellenes hanghatásokat fan­tasztikus „hangszerek” bemutatásával je­leznek. Gyakori megoldás, hogy a földi bűnök tobzódásszerű nagyítása jelenik meg. Ehhez hasonló, hogy a paradicsomban vi­szont az erények, művészetek, a szépség allegorikus megsokszorozását látjuk: an­gyalok, burjánzó kertek, fantasztikus gyü­mölcsök, földöntúli fény és ragyogás, szfé­rikus zenekarok jelennek meg. Itt is sok az első tekintetre alig érthető jelkép: a ruhát­lanok, lepelruhában levők, nem nélküli ala­kok, ugyanekkor a sokmagvú gyümölcsök, egymást átölelő párok, az „élet vizében” fürdőzők, az írásbeliség megléte vagy ép­pen hiánya mind teológiai és allegorikus magyarázatokat igényelnek. A két színhely közti kontraszt is igen részletező: az ördö­gök denevérszárnyai és az angyalok pihés tolla, a nyers hústépő, örökké szomjazó alvilág és a gyümölcsszökőkutakhoz járuló, földi étkezést nem mutató mennyország ilyen ellentétek. A hiedelmek azt is jelzik, hol találhatók e helyek. A holtak birodalma „lent”, egy folyón túl (ahová csónakos ré­vész szállítja a lelkeket vagy a halottakat), hegyek mögött, a Nap kelte előtt vagy ép­pen a Nap nyugta mögött található. A pa­radicsom lokalizálását, topográfiáját sok vallás hasonlóan oldotta meg: hegyek közül eredő négy folyó által öntözött kert, a ké­sőbbi felfogásban körül is kerítve. Ez nem mező, nem is szántóföld, hanem gyümöl­csöskert, mindenféle állat és növény gyűj­teményes bemutatásával, az emberi munka minden látható jele nélkül. Az eszkhatolo­gikus felfogásban az „új ég, új város” már építményekkel rendelkezik, vagyis nem pusztán természeti környezet, ugyanakkor az építmények sajátos anyagúak és formá­júak. pl. aranyból, drágakőből (olykor egyenesen képzeletbeli nemes anyagokból) készülnek, a formák szimbolikusak. kon­centrikusak, egymásra épülő templomrendszerek. ● Külön és sokrétű az örök élettel kapcsolatos „feltámadás” bemuta­tása. Ez a temetők megelevenedésével, a halottaknak a földből való kiemelkedésé­vel, az első teremtés hasonmásaként való ábrázolásával történik. Minthogy itt az egykori ősök is megjelennek, az →őskultusz nyomai nyilvánvalóak. ● Szoros az összefüggés az eljövendő túlvilág és az →utópia bemutatása között. Különösen a rene­szánsz allegorikus alkotásaiban (pl. Th. Morus államfilozófiai leírásában és T. Cam­panella vallási allegóriájában történik az egyén, a vallás és a gondolkodás szabad­ságának bemutatása a túlvilágleírásokból közismert motívumok segítségével. ● Minthogy az ábrázolások érzékletességét a képzőművészetek jól felhasználták, az ilyen művekből származó elemek szakadat­lanul felbukkannak a szóbeliségben és az irodalomban, ugyanakkor azonban vissza is hatnak azokra. Helyi és általános, nem­zeti és egyetemes, népköltési és hivatalos irodalmi, teológiai és az utazásirodalmak­ból származó vonások sokszorosan és elvá­laszthatatlanul összefüggnek egymással. Ezek bonyolultságát jól érzékelteti a Dan­te-filológia is: napjainkig sok száz forrást hoztak kapcsolatba a Commedia létrejötté­vel. Az egyes vallásokban még akkor is fontos mozzanattá válik pl. Jézus vagy Mo­hammed túlvilágjárása, ha ez eredetileg nem volt a teológia szempontjából lényeges vonás. ● A magyar középkori irodalom sokszor és sokféleképpen vette át az euró­pai mintákat, olykor azt is érzékeljük, hogy nem is irodalmi, hanem vizuális megoldáso­kon. Többször megkísérelték, hogy a →hiedelemmonda, különösen a →táltostörténet túlvilágjáró mozzanatait kapcsolatba hoz­zák a szibériai sámánizmus nyomaival. En­nél biztosabb, hogy az európai népi vallá­sosság megfelelő műfajai találhatók meg nálunk is (imák, látomások, akár személyes hangú élményelbeszélések). A mesemondók világképét is e hagyományokból eredeztethetjük. ● (→vallásos irodalom, világkép, világvége-irodalom)

Irodalom:

L. Radema­cher: Das Jenseits im Mythos der Hellenen (1903); R. Reitzenstein: Weltuntergangs­vorstellungen (1924); J. Witte: Das Jense­its im Glauben der Völker (1929); J. Kroll: Gott und Hölle. Der Mythos vom Descen-suskampf (1932); A. Rüegg: Die Jenseits­vorstellungen vor Dante und die übrigen literarischen Voraussetzungen der „Divina Commedia” (1945); F. Heiler: Unsterblich-keitsglaube und Jenseitshoffnung in der Geschichte der Religionen (1950); H. Kesting: Utopie und Eschatologie (1952); P. Althaus: Die letzten Dinge (1957); L-T. Ringbom: Paradisus terrestris (1958); E. Hornung: Altägyptische Höllenvorstellun­gen (1968); D. D. R. Owen: The Vision of Hell. Infernal Journeys in Medieval French Literature (1970); H. R. Patch: The Other World according to Descriptions in Medie­val Literature (1970); H. R. E. Davidson: The Journey to the Other World (1975); R. R. Grimm: Paradisus coelestis—paradisus terrestris (1977); J. Ratzinger: Eschatolo­gie -- Tod und ewiges Leben (1978); M. Loewe: Ways to Paradise (1979); K. M. Woschitz: Elpis — Hoffnung (1979); J. Le Golf: La naissanee du Purgatoire (1981); W. Fraenger: Hieronymus Bosch (1982); J. Janning—H. Gehrts: Die Welt im Märchen (1984); B. Mensen: Jenseitsvorstellungen verscheidener Völker (1985); G. Greshake —J. Kremer: Resurrectio Mortuorum (1986); P. Dinzelbaeher: Vision und Visi­onsliteratur im Mittelalter (1990); E. Lyle: Archaic Cosmos (1990); A mai nemzetközi folklorisztika (Hel. 1990. 1.); Folk Narrati­ve and World View (International Society for Folk-Narrative Research kongresszus, 1994).