Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

Scop

VIL12 702-703 | Kovács Endrével közösen

[szkop] <óangol ‘költő’>: óangol hi­vatásos szórakoztató, hárfás vándorénekes, igric. Gyakran a „gleeman”-nel (lan­tos) azonos értelemben használják. Rendszerint az angol királyi udvar — vagy más előkelő úr udvartartása — köréhez tarto­zott, s az ógermán költői hagyomány őrző­jeként és továbbfejlesztőjeként becsülték. Az ógermán prozódia egész szóbeli—formai „anyagát” ismerték, s előadói modorukat elsősorban ez határozta meg. Repertoárjuk gazdag volt: udvari verseket és néphistóriai anyagot egyaránt magába foglalt. Hősi küzdelmek és áldozatok dicsőítő elbeszélé­sével — lírai reflexiókkal, világi és keresz­tény erkölcsi szemlélettel színezve — mintegy megőrizték az angolszász költészet anyagának legjelentősebb részeit a későbbi írásbeliség számára. ● Az óangol scopokról nem maradtak fenn olyan részletesebb életrajz jellegű írások, mint pl. néhány izlandi udvari énekesről, de az Exeter Bookban ta­lálható egy bizonyos Widsith fiktív életraj­zi verse, vagy egy bizonyos Deor önéletrajzi vonatkozású lírája mintegy felvillantja tár­sadalmi helyzetük képét, s előadói techni­kájuk néhány fontos vonását. Valószínűnek látszik, hogy egész előadói tevékenysé­gük sikere kevésbé függött a személyes te­hetségtől és az egyéniségtől, mint attól az anyagtól, amelyet közvetítettek, valamint a hagyományos és közismert témákban va­ló jártasságuktól. Nem könnyű megkülön­böztetni az udvari és népi szellemű előadó-művészetet, — egy →lait hárfakíséret mel­lett recitáló énekes vagy a személyes élmé­nyeiből merítő harcosdalnok művészetét. (→még: minstrel, jongleur). ● (→angol iro­dalmi formák, dalnok)

Irodalom:

L. F. An­derson: The Anglo-Saxon Scop (1903); R. W. Chambers. Widsith (1912); K. Malone: Deor (1933); D. Whitelock: The Audience of Beowulf (1951); F. P. Magoun: Bede’s Story of Caedmon: The Case History of an Anglo-Saxon Oral Singer (Speculum, 1955); J. M. Foley: Oral-Formulaic Theory and Research (1985).