Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

ősközösségi irodalom

VIL9 771-772

az osztálytagolódás nélküli korai társadalmak szellemi kultúrájának a későbbi hivatásos irodalommal összevethető része. A szó igazi értelmében az őstársadalmakban nincs elkülönült irodalom, az →ősköltészet mégis ismert, körvonalazható kategória. Ebből alakul ki az osztálytársadalmak megszületésekor (egyazon folyamat két oldalán) egyfelől az uralkodó osztályok hivatásos irodalma, másfelől az alávetett osztályok hasonló „irodalma”, a népköltészet. Az ősközösségi irodalom jellemvonásait a korabeli, hiteles források ért­hető hiánya következtében alig ismerjük, az összehasonlító irodalomtudomány rendszerint az azonos típusúnak vett→pri­mitív irodalom viszonylag ismert jelensé­geit vetíti vissza. Mivel az ősközösségi irodalmat azonban még nem érhette semmiféle (akár közvetett) hivatásos iro­dalmi hatás, az analógia nem mindenben pontos. Az összehasonlításhoz leggyakrabban a tasmániai, ausztráliai bennszü­löttek, Afrika és Ázsia törpe növésű né­pei, a szibériai vadászó kis népek szellemi kultúráját használják fel, legtöbbször figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy a legkezdetlegesebbnek látszó jelenségek is évezredes múltra, ennek során lényeges változásokra tekinthetnek vissza. ● Közvetlenebb forrásanyagként az ősrégészeti leletek kínálkoznak. Ezek száma az utóbbi fél évszázadban megsokszorozó­dott, értelmezési kísérleteik azonban jelentékenyen eltérnek egymástól. A paleolitikumból a barlangrajzok, karcolt állatábrázolások, az ún. Vénusz-szob­rocskák, néhány esetleg díszített haszná­lati tárgy, sípok és furulyák, az ún. „pa­rancsnoki pálcák”, néhány állatkisplasz­tika, végül a holttestek eltemetésének módja árulkodik a szellemi életről. Mindezek alapján úgy tűnik, hogy a valóság ábrázolásának gyakorlati célja (vadászmágia, termékenységvarázslás) volt. Vi­tatható, mégis hihetőnek látszik a későbbi sámánokhoz hasonló varázslók megléte. Szinte bizonyosra vehetők az állatmasz­kokba öltözés, a rituális táncok és az ün­nepek. Abból a tényből, hogy abarlangi sziklafestményekhez vázlatok készültek, megkülönböztethetők egyes „mesterek” és „stílusok”, egyes magyarázók a művé­szi tudatossághoz hasonló huzamos, spe­cializálódott gyakorlatra következtetnek. Feltűnő az ábrázolás élethűsége, a moz­gásritmus pontos visszaadása, ugyanak­kor a kompozíció, művészi ritmus kez­detleges volta. Máig sem dőltek el a viták arra vonatkozóan, ismerte-e e korszak embere a lélekhitet, a totemizmust, volt-e istenfogalma. Az ősközösségi irodalom legkorábbi kezdetei hasonló jellegűek le­hettek: a természet mindennapi változá­sától függő embercsoportokban az önálló művészi gondolatok igen lassan alakul­hattak ki. Valamelyes közösségi szertartások (vadászatra előkészülés, a zsákmány diadalmas hazahozatala, halottak eltemetése, esetleg a születés megünneplése, áldozatok) énekes-táncos kísérettel — ez lehetett a legrégibb irodalom. ● A me­zolitikumban jól megfigyelhető a szellemi kultúra megváltozása. Megjelenik a bar­langrajzok erős stilizálódása, a kis szob­rocskák geometrikus idomokká változása, a temetés módja is megváltozik (csak a koponyákat temetik el, a halottakat egyre inkább semmilyen praktikus épü­letre nem hasonlító sírokba helyezik el). Mindebből arra következtetünk, hogy e jelenségek mögött egyre önállóbb, egyre összetettebb gondolatok húzódhattak meg. Valószínű, hogy az egyes természeti és társadalmi jelenségeket indokoló törté­netek (mítoszok), az egyes eseményeket egymás utáni sorrendbe állító →genea­logikus mondák, katalógusok e korszak­ban már megjelentek. A bonyolultabb szertartások bonyolultabb rítusokat je­leznek. Elválhat egymástól az egyéni és a közösségi cselekvés (megjelenik az elő­adó-énekes-papművész). Az egyes tár­gyak sztereotipizálódása általában előse­gítheti a művészeti sztereotipizálódás kifejlődését: a nem közvetlenül valósághű, készakarattal torzított (például geomet­rizált vagy az expresszionista stílusra ha­sonlító művészi eljárásokat tükröző) tár­gyak környezetében a fantázia vezérelte szövegeknek is több helyük van. Nyelvtörténeti következtetésekből úgy látszik, ekkor önállósodik a fogalom, válik lehe­tővé a valóságban össze nem tartozó je­lenségek, tárgyak nyelvi korrelációba hozása: egyszerre a logika és költészet nélkülözhetetlen előfeltétele. Néhány he­lyen (Egyiptom, Mezopotámia) e mezolit kultúrából a neolit kultúrába való átme­net közvetlenül is tanulmányozható, és a legeslegarchaikusabb irodalmi alkotá­sok e korszak emlékeit is őrzik. Az őskö­zösségi irodalmak világtörténetének megírása azonban még a jövő feladata; igen sok területről egyelőre csak rendkívül kevés régészeti és történeti adatot isme­rünk. Az ősközösségi irodalom egyes for­máinak közvetlenül a vallás korai for­máihoz való kötése (→totemisztikus iro­dalom, mágikus irodalom stb.) tévedés lenne, jóllehet csakugyan vannak tote­misztikus eredetmondák, mágikus →rítusok stb. Az ősközösségi irodalom egésze még kevésbé nevezhető vallásosnak, mi­vel az őstársadalmakban maga a vallás sincs meg önálló tudatformaként. Az ősművészet értelmezése terén még a kiala­kuló vallás fokozatai is csak távoli párhuzamként alkalmazhatók. Ehhez ha­sonlóan az ősművészet (pl. a sziklafestmények) kronológiája sem magyarázhatja pontosan az ősközösségi irodalom fejlődésének fordulatait. A zene és a tánc ősközösségi formáinak időbeli változásait pedig elég kevéssé ismerjük ahhoz, hogy az ősköltészet kibontakozását ezek ana­lógiájára lepergőnek képzelhessük el. ● (→világirodalom)

Irodalom:

W. Wiora: Die vier Weltalter der Musik (1961); A. A. Leontyev: Voznyiknovenyije i per­vonacsalnoje razvityije jazika (1963); Fr. Gölz: Der primitive Mensch und seine Religion (1963); H. Kühn: Eiszeitkunst — Die Geschichte ihrer Erforschung (1965); G. Glark—S. Piggott: Prehistoric Societies (1965); Sz. A. Tokarjev: Vallás és történelem (1965); A. F. Anyiszimov: Duhovnaja zsizny pervobitnovo obscseszt­va (1966).