Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

anyagi civilizáció

KKE 28

a francia történettudományi is­kolában a mindennapi élet megnevezése (termelés, csere, fogyasztás, népesedés, szokások stb.), vagyis nem közvetlenül azonos az →anyagi kultúra fogal­mával, mivel a →szellemi kultúra és a →szociális kultúra bizonyos elemeit is tartalmazza. Különö­sen az utóbbi évtizedekben e kérdéskör feltárásá­val a francia történészek az egész társadalomtörté­neti kutatáshoz nélkülözhetetlen segítséget adtak. Elméleti általánosító fogalmaik közül az ~ vizsgá­latában is döntő súlyt kap a tér és idő társadalomtörténeti értelmezése. Magát a →civilizáció fogal­mát viszont elég általánosan értelmezik: mindent ide vonnak, amit az ember hozott létre.

Irodalom:

G. Duby–R. Mandrou: A francia civilizáció ezer éve (1975); F. Braudel: Civilisation matérielle, éco­nomie et capitalisme, Xe–XVIIIe siécle I–III. (1979): első kötete magyarul: A mindennapi élet struktúrái (1985).

anyagi kultúra

KKE 28-29

egy társadalomban az anyagi javak összessége, voltaképpen a →szellemi kultúra fogal­mának kiegészítő párja. A →néprajz fogalomkész­letébe tartozik, az →etnológia csupán alkalomszerűen használja (mivel a primitív népek körében sokkal kezdetlegesebb, mint az osztálytársadal­mak körében, a →nép elnevezéssel illetett csopor­toknál). Ide tartozik a termelés és fogyasztás több jelensége (pl. a földművelés, állattartás, építkezés, település, táplálkozás, viselet stb.), a még nem ter­melés jellegű gazdálkodási formák (gyűjtögetés, halászat, vadászat stb.). Bizonyos jelenségek átme­netet képeznek a szellemi kultúra területéhez (pl. a művészet korai formáinak az anyagra és techniká­ra vonatkozó elemei ide tartoznak, míg a stílus, szerkesztés, művészi módszer jellegű elemei már a szellemi kultúra területéhez sorolhatók), illetve a tár­sadalom egyes megnyilvánulásaiban (pl. szokások, ünnepek) elválaszthatatlanul kerülnek egymás mellé az anyagi és szellemi kultúra elemei. Ha önál­ló fogalomnak vesszük a társadalomszerkezetet és annak működését (→szociális kultúra), igen sok újabb jelenséget helyezhetünk el e két pólus között. Pl. az iskolázás, neveltetés, általában a családi élet, a pénzgazdálkodás, a jog eszközei és intézményei, a hadviselés stb. egyszerre vizsgálható az ~ és a szociális kultúra keretei között. • Történetileg igen szoros, kétirányú kapcsolatban van az uralkodó osztályok és az alávetett (kizsákmányolt) osztá­lyok  ~ja. Gyakrabban felülről lefelé terjednek az eljárások, eszközök, újítások (ezt nevezik a →leszállott műveltségi javak elmélete keretében a „Ge­sunkenes Kulturgut” jelenségnek); ritkábban a fo­lyamat fordított irányú (különösen újítások, egyszerűsítések esetén). Igen jól tanulmányozható az →elterjedés, valamint az átadás és átvétel jelensé­ge. E folyamatok óriási távolságokat és korszaknyi időket hidalhatnak át, folyamatosan, egyszers­mind hirtelen, mintegy hullámszerű módon is megjelenhetnek, egymással is összefüggő jelenségeket hoznak létre. Az anyagi javak létrehozása, felhal­mozása és cseréje nélkülözhetetlen előfeltétele min­den kulturális tevékenységnek, ezen a bázison for­málódnak ki azok az intézmények, amelyek a kul­túra termelésére, terjesztésére és befogadására irá­nyulnak. Az anyagi javak milyensége és elosztása határozza meg a terveket, vágyakat, kulturális programokat és mintákat is. Ennek ellenére az ~ mégsem igazán „kultúra” a szó művelődéstörténe­ti értelmében, csupán a felhalmozott javak egészét, ezek szinte organizmusszerűen összefüggő rendszerét jelenti. Ezért a kultúraelmélet ritkán hasz­nálja ezt a fogalmat, inkább a társadalmi lét és a társadalmi tudat fogalompárjával határozza meg az ~ és szellemi kultúra fogalmaival jelölt összefüggést. • A technika és a technikatörténet elsősor­ban csak az →anyagi civilizáció kérdéseit vizsgálja, eredményei azonban az ~ kutatása szempontjából is alapvető fontosságúak. A különböző országok kutatásában más és más elméleti hátteret kapott. A szláv népeknél, leginkább a lengyel néprajzban történeti (és régészeti) háttere van; a német néprajzban elsősorban a néprajzi atlasz köré kapcsolódó munkálatokat jelenti. Voltaképpen a paraszti munkaviszonyok kutatása tartozik ide, noha en­nek is van sok folklorisztikai mozzanata is. Ma­gyar viszonylatban az ~ kérdéseivel foglalkozó kutatások összessége, a →tárgyi néprajz érdeklődési körét jelenti.

Irodalom:

H. Schlenger: Methodische und technische Grundlagen des Atlas der deutschen Volkskunde (1934); W. Hensel: Die Slawen ím frühen Mittelalter (1965); W. Jacobeit: Bäuerlic­he Arbeit und Wirtschaft. Ein Beitrag zur Wissenschaftsgeschichte der deutschen Volkskunde (1965); I. Weber-Kellermann: Erntebrauch in der ländlichen Arbeitswelt des 19. Jahrhunderts (1965); D. W. H. Schwarz: Sachgüter und Lebensformen. Einführung in die materielle Kulturgeschichte des Mittelalters und der Neuzeit (1970); Tálasi I.: Tanulmányok az anyagi kultúra köréből (1973); Tálasi I.: Eredmények és feladatok az anya­gi kultúra kutatásában (1976–1978); Veröffentli­chungen des Instituts für Mittelalterliehe Realien­kunde Österreichs, I–VII. (1976–1984); G. Wiegelmann–M. Zender–G. Heilfurth: Volkskunde (1977); W. Krogmann: Die Kultur der alten Ger­manen – Die materiellen Voraussetzungen (1978); Tálasi I.: Néprajzi tanulmányok (1979–1980).

átadás, átvétel

KKE 96-97 | utalócímszó

átadás, átvétel: →elterjedés