ősköltészet
VIL9 766-771az irodalom legkorábbi formáinak elnevezése, amely a népek civilizáció előtti korszakának költészetét, illetve műveltségét jelöli. Keletkezésük a történelem előtti időkre tehető, részleteiben fel nem deríthető történetük egybeesik a népek etnogenezisével, nyelvük kialakulásával, az ősközösségi társadalmi forma korával. Kérdésköre előbb a homéroszi kérdés és a →régiek és újak vitája során, majd a 18. sz. végétől az ossziánizmus körüli vitákban, és általában az irodalmi →népiesség és a →romantika esztétikájának megfogalmazásakor került elő. Első teoretikusai (Ch. Perrault, G. Vico, Fr. A. Wolf, K. Lachmann és mások) elsősorban az epikus énekek kialakulásának körülményeire vonatkozó felismeréseket általánosították. J. J. Winckelmann, J. G. Hamann, J. G. Herder, W. von Humboldt, Fr. Schiller, J. W. Goethe és mások az ősköltészetben az „emberiség anyanyelvét”, a minden emberben megtalálható poétikai érzék azonos megnyilvánulását látták. Hegel, Schelling és a klasszikus német művészetfilozófia megkísérelte az ősköltészet történeti elhelyezését is. A 19. sz.-i társadalomtörténeti evolucionizmus követői már több adatot láttak. Ők általában az emberi nyelv, érzelmek, sőt a társadalmi szokások, a jog kibontakozásának megfelelő szakaszára illesztették a csak nagyjában leírt ősköltészetet. Az ősköltészet kialakulását és jellemzését tekintve mégis különbség van J. J. Bachofen társadalomtörténeti, Ch. Darwin biológiai, M. Müller nyelvtudományi, A. Kuhn meteorológiai-mitológiai, A. Ny. Afanaszjev és F. I. Buszlajev szlavofil-mitológiai, A. Comte szociológiai, H. Spencer filozófiai, S. Reinach művészet- és vallástörténeti elgondolásai között. Az etnológiai jellegű szaktudományos összefoglalásokban általában az evolucionista felfogás domborodik ki, olykor határozottan radikális, társadalmilag is progresszív vagy ateista jelleggel. Az angol antropológiai iskola képviselői (E. B. Tylor, J. A. Mc-Cullogh, E. S. Hartland, A. Lang, G. L. Gomme és mások) leginkább rítusok és mítoszok történeti változásait, fejlődési lépcsőit mutatják be. A német egyetemes néprajz képviselői (Fr. Ratzel, A. Bastian, K. von den Steinen, H. Schurtz, K. Weule, W. Mannhardt, O. Döhnhardt, A. Vierkandt, M. Haberlandt és mások) olykor heves polémiákban, máskor tüzetes leírásokban vagy monográfiákban leginkább a földrajzi, természeti, társadalmi környezet és a szellemi kultúra adott foka közti kapcsolat tényeit kutatták. Más nemzetek kutatói (az olasz D. Comparetti és G. Pitré, a spanyol R. Menéndez Pidal, a finn.-i svéd E. Westermarck, az orosz D. N. Anucsin és a Haruzin testvérek, a francia P. Saintyves és A. Van Gennep) más-más anyagon, de nagyjában azonos célkitűzéssel dolgoztak: konkrét történeti és összehasonlító vizsgálatokat folytattak. Mindannyian a →primitív irodalom (vagy legalább egy-egy primitív életmódú nép irodalma) jellemvonásait általánosították, és az így nyert ismereteket próbálták az ősköltészet megfelelő fejezeteibe behelyettesíteni. A közvetlen régészeti és őstörténeti adatok csupán egy-egy, a képzőművészet prehisztorikus emlékeiből kiinduló összefoglalásban (például A. C. Haddon, E. Grosse, Y. Hirn, M. Hoernes és mások műveiben) találhatók meg, de még ezekben sem esik szó az őstársadalom művészetének teljességéről. A 19. és 20. sz. fordulójának legnagyobb hatású ősköltészet-elméletei sem tudtak voltaképpen sokat az ősrégészet akkori legújabb, meglepő eredményeiből: a jégkori barlangi festmények és ezzel az őskőkor emberének a korábban elképzelteknél sokkalta bonyolultabb, színesebb szellemi kultúrája felfedezéséről. Ez idő tájt fejtette ki nézeteit az esztétikai utánzáselmélet apostola, G. Tarde, a játékelmélet nagyhatású képviselője, K. Groos, az egész irodalmat a ritmusos munkaszervező munkadalokból levezető K. Bücher. W. Wundt a nyelv és a mítoszok genezisét a lelki folyamatok és a társadalomszerkezeti formák fejlődési sorozatának rovátkáiba illesztette bele. A századfordulótól szakadatlan a pszichológiai őskultúra-értelmezések sorozata. S. Freud, majd C. G. Jung, tanítványaik, követőik (köztük a magyar Róheim G.) mélylélektani magyarázatot adtak. Az alaklélektant és az etnológiát fűzte egybe F. C. Bartlett, a pszichológiai magyarázatot vallástörténeti érvekkel támogatta R. R. Marett, a szokások pszichológiai-vallástörténeti magyarázatát adta J. Kagarov, főként a líra fejlődéslélektani értelmezésével foglalkozott H. Werner. A legnagyobb hatása L. Lévy-Bruhl könyveinek volt, aki a prelogikus gondolkodás és a primitív lélek fogalmaiból vezette le az ősi kultúrák minden jellemvonását. A mágia és a totemizmus fogalmainak megmagyarázása jellemzi J. G. Frazer műveit. Szociológiai jellegű E. Durkheim módszere. Ő és tanítványai (főként H. Hubert és M. Mauss) elsősorban vallási cselekvések és rítusok vizsgálatát tartották a legfontosabbnak. Sajátos kultúraszociológiai felfogás nyilvánul meg a lengyel S. Czarnowski műveiben. Az újabb, kifejezetten etnológiai magyarázatok közül Br. Malinowski, A. R. Radcliffe-Brown és általában az angol funkcionalista iskola képviselői a közvetlen társadalmi környezet rendkívül nagy szerepére mutattak rá. Fr. Boas pozitivista izolacionizmusa (és ezen belül elgondolásainak evolucionista és pszichologizáló jellege) a nyugati féltekén nagy hatású iskolát teremtettek. A „kultúra mintáinak” kutatói, R. Benedict, Margaret Mead és tanítványaik egy-egy közösség életszemléletét vélik a művészet legfontosabb determinálójának. Ez az irányzat és A. L. Kroeber, Ph. Bagby és mások összehasonlító kutatásai módszertanilag igen közel állnak az európai összehasonlító történelemtipológia képviselőinek (O. Spengler, A. Toynbee stb.) egyes nézeteihez. A szovjet Ny. I. Konrad és E. Sz. Markarjan felfogása viszont e tekintetben különbözik. R. Lowie, P. Radin és mások a tudatformák egyenkénti vizsgálatát (ily módon a primitív vallás és a primitív gondolkodás jellemző vonásainak összeállítását) végezték el. R. Redfield közösségvizsgálata, L. White új-evolucionizmusa, D. Bidney elméleti antropológiája, Cl. Kluckhohn értékelméleti vizsgálata és még sok más munka egy-egy vonás előtérbe állításával jelentősen hozzájárul az őstársadalom és a kezdeti művészeti formák sokoldalú elemzéséhez, de nem zárták le e probléma kutatását. Az európai etnológia néhány nagy nevű kutatója (a szociológiai szempontokat hangsúlyozó, a kulturális kontaktusok fontosságát mindvégig szem előtt tartó R. Thurnwald; az emberi alkotótevékenység részletes vizsgálatát céljának tekintő W. E. Mühlmann; az általános kulturális etnológiai vizsgálatok híve a dán K. Birket-Smith; a társadalmi szokások és a kezdeti művészeti termékek közti szoros összetartozást bizonyító J. Lips és mások) csak újabb szempontokat adtak az ősköltészet kutatóinak. A két világháború között több ízben is filozófiai általánosításig merészkedő szaktudósok bukkantak fel, Fr. Graebner a primitív népek világnézetével, filozófiájával foglalkozott, H. Naumann a társadalom felső és alsó rétegeinek kultúrája közti különbségeket, kapcsolatokat vizsgálta; páter W. Schmidt, páter W. Koppers (és általában a bécsi jezsuita etnológus iskola) a vallás genezisével foglalkozott. Jóllehet az e kutatók által felhozott konkrét állítások jó részével egyetérthetünk, ám az irracionalista filozófia, a társadalomelméleti arisztokratizmus, az apologéta katolicizmus éppen elméleti szinten csökkenti e művek értékét. Filozófiailag teljesen légből kapott viszont L. Frobenius kultúratana, Th.-W. Danzel és A. Dempf mágikus emberfilozófiája, E. Dacqué ősirracionalizmusa. A fajelmélet tudományosan számba vehető terméket természetesen nem hozott. A különböző irányzatokat képviselő filozófusok és esztéták közül is sokan foglalkoztak a legkorábbi költészet lényegének meghatározásával. E. Cassirer a nyelv, a mítosz és általában az emberi lényeg fenomenológiai vizsgálatát folytatta. H. Bergson a vallás és a morál eredetét vizsgálta elsősorban. A. N. Whitehead és R. G. Collingwood a primitív művészet tudatformajellegét illusztrálta. Újabban A. Gehlennek az emberről adott filozófíai antropológiája, illetve Cl. Lévi-Strauss strukturális etnológiafilozófiája a legismertebb filozófiai elméletek, amelyek közvetlenül definiálják az ősköltészetet is. Közvetlenebb esztétikai megközelítés jellemzi G. Santayana, J. Maritain, S. K. Langer, R. Caillois, E. A. Alain, A. Malraux, E. Grassi, N. Fry, a magyar Kerényi K. és mások műveit. Az összehasonlító és egyetemes művészettudomány szintén a századforduló óta foglalkozik egyre többet az ősművészet körülhatárolásával. A. Riegl, H. Wölfflin, C. Sachs, S. Giedion, A. Hauser, H. Sedlmayr, E. Panofsky, Ch. von Tolnay és mások tanulmányaiban egyre több hely jut az ősművészet tényeinek is. Nálunk László Gy. adott összművészeti szintézist, főként régészeti eredmények általánosításával. A magyarázatok egyfelől a történeti és összehasonlító szempontokat következetesen érvényesítik, másfelől — néhány kivételtől eltekintve — ugyanakkor irracionalista irányba lengenek ki. E tekintetben közel állnak a modern művészeti törekvések néhány művészteoretikusának (pl. W. Kandinsky, P. Klee, H. Moore, I. Sztravinszkij és mások) elképzeléseihez, ill. e művészi törekvések esztétikai megfogalmazóinak (pl. W. Worringer, H. Read, M. Seuphor, M. Brion és mások) nézeteihez. Az 1. világháború óta eltelt évtizedekben természetesen megtörtént az időközben előkerült ősrégészeti anyag értékelése is. A gazdag leletek lehetővé tették a vallás kialakulásának pontosabb vizsgálatát. E téren E. O. James, J. Maringer, a bécsi iskola képviselői és mások már kezdettől vallásról beszélnek, és egyre inkább elhalványodott az a régebben még megtalálható álláspont (C. G. Seligmann, K. Th. Preuss, Lord Raglan és mások műveiben), amely szerint a vallás csak egy bizonyos korszaktól kezdve alakult volna ki. Még azok a kutatók is, akik óvatosabbak az ősmonoteizmus elismerésében (pl. G. van der Leeuw, H. Baumann, A. E. Jensen, C. A. Schmitz), rendszerint örök vagy majdnem örök jelenségnek ítélik a vallást, és így az ősköltészetet is ennek kötelékébe utalják. Az ősművészet leleteinek feltárása forradalmasította a művészettörténetet is, és egész sor olyan új összefoglalás látott napvilágot, amelyek szerzői inkább régészeti (O. Menghin), vallástörténeti (G. H. Luquet), de leginkább művészettörténeti (E. von Sydow, H. Th. Bossert, H. Breuil, H. Kühn, A. van Scheltema, A. Leroi-Gourhan stb.) szempontból foglalták össze a művészet kezdeteinek bonyolult függvényeit. Az etnológiai művészetkutatás is sok támpontot nyert az újabb nézetekből, amint ezt L. Adam, D. Fraser, W. Münsterberger, G. Weltfisch, Th. Munro, A. Lommel, W. Krickeberg és mások művei kiválóan bizonyítják. Az egyetemes néprajz zenekutatói (B. Nettl, A. Merriam, C. Sachs, M. Kolinski és mások) hasonló eredményekre jutottak. A szóbeli ősművészettel, a szorosabb értelemben vett ősköltészettel kevesebb egyetemes néprajzos foglalkozott. A már említett P. Radin és R. Lowie mellett legújabban M. J. Herskovits, A. Métraux, W. R. Bascom, J. Greenway, J. L. Fischer, E. R. Leach, A. Dundes és mások ilyen jellegű munkáit említhetnénk. Ők használják fel leginkább az irodalomtudományi ősköltészet-kutatás módszereit, eredményeit is. A mai szovjet etnológiában az ősköltészet kutatását a társadalmi tényezők előtérbe állítása jellemzi. Esztétikai érzékenységével és elméleti megalapozottságával válik ki az ilyen dolgozatok közül V. J. Guszev több könyve. ● Amint ez az eddigi kutatástörténetből is jól látszik, az ősköltészet vizsgálata igen összetett feladat, amelyből az irodalomtörténet csak egyes részleteket képes elvégezni. Egyetemes ősirodalomtörténet igénye először a 19. sz.-ban jelent meg. A Grimm-testvérek indogermán mítosz-elmélete, vagy a migrációs irányzatok az első válaszok e kérdésre. A jelentősebb hasonló vállalkozások Ch. Letourneau antropológiai ihletésű deskriptív vázlata, K. Th. Preuss vallás- és tudatforma-történeti összefoglalása, K. Bücher említett könyve, O. Böckel néplélektani kísérlete, H. Werner és F. C. Bartlett hasonló indítékú művei. A legnagyobb jelentőségű vállalkozás e téren az orosz A. N. Veszelovszkij történeti poétikája, amely már egy világméretű tipológiai irodalomtudomány körvonalait sejteti. Ennek csupán néhány pontban lehetett előkészítője A. A. Potebnya pszichológiai irodalomfelfogása. A 20. sz.-ban különösen két tudományterület kutatói járultak hozzá az ősköltészet megértetéséhez. Az angol — amerikai klasszika-filológusok egész sora (W. Ridgeway, G. Murray, H. M. Chadwick, C. M. Bowra, W. P. Ker, W. R. Halliday, C. H. Whitman, M. Parry, Lord Raglan, W. Entwistle, R. Carpenter, A. B. Lord, G. R. Levy és sokan mások) olyan tág keretek között foglalkoztak az ógörög műfajok, leginkább az epika és a dráma kialakulásának folyamataival, hogy műveik általános jellegű monográfiákká váltak, szerzőjük kifejezett szándéka szerint is az ősköltészet egy-egy szeletét rendszerezőnek tekinthető. Ezt a termékeny módszert követték más nemzetiségű kutatók is (köztük a német E. Bethe, H. P. Drerup, F. Dornseiff, B. Snell, a francia Ch. Autran, Ch. Baudouin, a vallástörténész G. Dumézil vagy az orosz I. I. Tolsztoj, a magyarok közül Marót K., Trencsényi-Waldapfel I., Ritoók Zs., távolabbról Tőkei F.). A másik jelentős témakör a nyugat-európai (germán, ófrancia, kisebb mértékben a kelta) epikus költészet eredetének bonyodalmai. Itt már sz.-i Homérosz-kutató F. A. Wolf és az Edda-analizáló K. Lachmann, majd a pszichologista nyelvész H. Steinthal óta felbukkantak hasonló törekvések, és ezek sz.-ban a legmagasabb szinten R. Thurneysen, Fr. von der Leyen, J. Meier, Fr. Panzer, A. Heusler, J. de Vries, M. Dillon, R. Menéndez Pidal, Th. Frings, K. Wais, J. Rychner műveiben testet is öltöttek. Már e kézikönyvekből is rendkívül sok egyetemes tanulság vonható le. Legújabban a szláv (G. Gesemann, M. Murko, R. Jakobson, M. Braun, A. Schmaus, P. G. Bogatirev, V. Ja. Propp, A. M. Asztahova, B. N. Putyilov és mások), a közép-ázsiai és a kaukázusi (V. V. Radlov, F. J. Bors, T. Kowalski, A. Sz. Orlov, V. M. Zsirmunszkij, I. Sz. Brainszkij, V. V. Bartold, J. E. Bertelsz, M. Csikováni és mások) munkája nyomán több értékes, általánosításokat is felsorakoztató tanulság levonásáig jutott el a szakirodalom. Az ilyen, majdnem generális érvényű munkák mellett megjelenhetett néhány olyan kísérlet is, amelyek az ősköltészet egészét próbálták meg kézbe venni. Természetesen ezek, éppen általános jellegük következtében, gyakorta csupán általánosításokat közölnek, számuk elenyésző. Az alkalmi vállalkozásoktól eltekintve néhány kísérlet metodikailag is új szempontokat ad, anyagában pedig eddig nem érintett összefüggésekre utal. Ilyen Fr. B. Gummere könyve (1901), amely voltaképpen a korábbi pozitivista-evolucionista tendenciák összegezése. A szemérmes fenomenológus, A. Jolles az egyszerű költészeti formák átfogó jellemzésére vállalkozott. Egyesek szerint St. Thompson egyetemes motívum-indexe is használható az ősköltészet megismeréséhez. H. M. Chadwick és N. K. Chadwick monumentális vázlata elsősorban az epikatanulmányozás idézett eredményeiből táplálkozik, de általános irodalomgenezist is ábrázol. A. E. Jensen összefoglalása a mítoszok etnológiai hátterét mutatja be. O. Eberle a dramatikus szokásokkal foglalkozik, látványos, népszerűsítő szintézisben. C. M. Bowra a primitív költészet egészét igyekszik egyetlen kis könyvben összegezni, itt is főként az epikus énekek és a rítusdalok középpontba állításával. Cl. Lévi-Strauss tudat-forma-monográfiát nyújt a nyers gondolkodásról. J. M. Meletyinszkij a szovjet kutatások szintézisét készítette el. J. Greenway deskriptív, de elmélkedő kézikönyvet írt a primitív népek irodalmának jellemzőiről. Általában véve a →tipológiai irodalomtudomány, korábban az egyetemes →irodalomtudomány, vagy az →összehasonlító irodalomtudomány kézikönyveinek bevezető fejezeteiben (az alkalomhoz mérten rövidre szabott) összegezéseket olvashatunk a voltaképpeni irodalmat megelőző költészeti formákról, tehát az ősköltészetről. Az ilyen jellegű munkák közül a legismertebb M. Eliade, R. Étiemble, P. Guillon és R. Schwab bevezetői a Pléiade-sorozat irodalomtörténeti enciklopédiájához. Ebben ugyan némileg irracionalista és túlságosan vallási jellegű az interpretáció, mégis az irodalom szerveződésének sok vonására helyesen utalnak a szerzők. ● A marxista ősköltészet-kutatásnak érdekes és nagy (ám eddig megíratlan) a története. A kiindulópont itt is a 19. sz. elejének szellemi környezete, főként Hegel. A fiatal Marx sokat foglalkozott a görög művészet korai magasrendűségének eredetével, így jutott el a költészet genezisének általános problémájához is. Erre vonatkozó gondolatainak közlését azonban csak töredékesen végezte el. Később visszatért a témához, ekkor a társadalmi lét és a társadalmi tudat fejlődése közti különbség izgatta. Engels (elsősorban Ch. Darwin, majd L. H. Morgan társadalomtörténeti elképzeléseire hagyatkozva) az őstársadalom szellemi kultúrája kifejlődésének lépcsőfokait is felsorolta. P. Lafargue a szokások és rítusdalok kialakulásával, F. Mehring a költészet társadalmi megkötöttségének keletkezésével, K. Kautsky a különböző társadalmi tudatformák kibontakozásával foglalkozott. Mindegyiküknél jobban érdekelte az ősköltészet G. V. Plehanovot, aki Levelek cím nélkül c. munkájában először kísérelte meg, hogy a materialista világnézet, a helyi hagyományok (jelesen az orosz forradalmi demokraták esztétikája) és a korabeli szaktudományos eredmények (leginkább K. Bücher tézisei, a korai mágiaelmélet stb.) alapján teljes képet adjon tárgyáról. A forradalmi tevékenységükért Szibériába száműzött oroszo.-i kutatók közül V. I. Johelszon, V. G. Bogoraz-Tan és főként L. J. Sternberg munkái a legmélyebbek: bennük a környezetmegfigyelés lélektani analízissel párosul. A freudizmus több kutatót is bűvkörébe vont. Chr. Caudwell őstörténetfelfogása is őrzi ennek nyomát. Az utóbbi pár évtized legnagyobb hatású változásaként marxista módszerű archeológusok és őstörténészek megkísérelték a modern ősrégészet teljes ismeretanyagának (különös tekintettel a neolit forradalomra) bevonását új szintézisekbe. G. V. Childe, G. Clark, M. O. Koszven és mások ilyen művei közismertek. V. F. Zibkovec, Sz. A. Tokarjev új vallástörténeti szintézist készített el. G. Thomson a görög ősköltészet problémáit tárta fel. Elméleti jellegű általánosítás található meg E. Fischer és különösen Lukács Gy. könyvében. Szorosabban vett részletproblémákról írtak A. M. Zolotarev (dualisztikus eredetmonda), A. F. Anyiszimov (kozmogóniai eredetmonda), J. M. Meletyinszkij (a legkorábbi epikus műfajok differenciációja), és az ezekhez kapcsolódó viták is számos további problémát tisztáztak. A világhírű szovjet művelődéslélektani iskola vezető képviselőinek (L. Sz. Vigotszkij, A. N. Leontyev) eredményei és egyéb, a tudatformák genezisére vonatkozó kutatások (Sz. I. Rubinstein, A. G. Szpirkin, A. A. Leontyev és mások műveiben) szinte beláthatatlan perspektívát nyitottak a későbbi kutatások számára. Minden jel arra vall, hogy megérett a helyzet az ősköltészetről szóló, korszerű marxista összefoglalás megírására. ● A mo.-i ősköltészet-kutatás szerény kezdetektől indult, el. Néhány általános megjegyzés után először Erdélyi J. szólt bővebben erről, Egyetemes Irodalomtörténete (1868) legelején. Beöthy L. nagyigényű munkájában (A társadalmi fejlődés kezdetei, 1882) csak érintőlegesen, itt-ott utal az ősköltészetre. Katona L. elméleti dolgozataiban a kortárs etnológiai-lélek-tani irányzatokat képviseli. A néprajzkutatók (Solymossy S., Viski K.) rendszerint egy-két évtizeddel korábbi általánosságokat hangoztattak. Marót K. a L. Lévy-Bruhl képviselte prelogikus gondolkodás fogalmát támadta, de nem sokkal kevésbé idealista elgondolásokkal cserélte fel azt. Fónagy I. korai műveiben pánmágikus ősköltészet-felfogás uralkodik. Újabban a társadalmi tudat genezisével és korai formáival foglalkozó kutatások gazdagabb hátteret adnak e témakörhöz. Szigeti J. esztétikai szempontból vizsgálta a művészet genezisét. Mindezeknél jóval jelentősebb Lukács Gy. esztétikájának több része, amelyben nem csupán az ősköltészet és az őskultúra egészéről kapunk áttekintést, hanem a mai polgári elméletekkel folytatott polémia is korszerű, kitűnő. Ami a magyar ősköltészet kutatását illeti, őszintén meg kell vallanunk, hogy tárgyában sem jutott a vizsgálat megnyugtató eredményre, és módszerét sem tekinthetjük korszerűnek. (Talán Király Gy. éles bírálata volt az 1. világháború táján a maga idejéhez mérten értékes tett.) ● Az ősköltészet kutatása nem volt kitérők, zsákutcák nélküli. Ma mégis több vonatkozásban világosan láthatunk — éppen az eddigi vizsgálatok eredményeként. Viszonylag tisztázottnak tekinthetők a szokásszerűség, a rítusos jelleg, a mágiához kapcsolódás tényei. Ami az ősköltészet kialakulását illeti, ennek feltárása elképzelhetetlen a primitív tudat egészének vizsgálata nélkül. A primitív tudat (amint ezt O. Leroy, E. Dennert, G. Kra f t, Cl. Lévi-Strauss és mások műveiből tudjuk) sajátos jellegű és csupán hosszabb fejlődés után érkezik el a hivatásos művészet (és ezen belül az irodalom) szintjére. Erről a folyamatról (ismét főként a görög tudatformák fejlődését vizsgálva) F. M. Cornford, G. R. Levy, J. Harrison, L. Robin, E. R. Dodds, W. Deona, B. Farrington, G. Thomson, a magyar Szabó Á. és mások művei alapján viszonylag pontosan tájékozódhatunk. Azt is jól tudjuk, hogy az őstársadalmak teljes szellemi kultúrája elválaszthatatlan a társadalmi léttől. Az őstársadalmakban az ősművészet sem válik külön, az ősköltészet sem önálló kategória, hanem a társadalom mindennapi gyakorlatával, a munkaszervezéssel, neveléssel, rokonsági kapcsolatokkal, tulajdonviszonyokkal és az ezeket rendszerező társadalmi jogszokásokkal rendkívül szorosan összefüggő, komplex jelenség, amelyben a később külön művészetekké differenciálódott zene, tánc, ábrázoló- és díszítőművészet előzményei egyetlen tömböt alkotnak a későbbi irodalom előzményével. Ez a fokozat többé-kevésbé még megtalálható a primitív irodalomban, némileg még a folklór jelenségeiben is; jellemzését az ősközösségi irodalom kézikönyvei adják. Az ősköltészet-kutatás legfőbb feladata éppen annak a folyamatnak a bemutatása, amelynek során a hajdani differenciálatlan, irodalom előtti formából az osztálytársadalmakban egyfelől a hivatásos irodalom, másfelől a →folklór kialakul. E folyamat nagy vonásai a fentiek szerint ma már tisztázottak, sok hiányzik azonban még ahhoz, hogy az egyes földrészeken egyenként is nyomon követhessük ennek lezajlását, és a lokális változatok megismerése után még egyszer, konkrétabban is összegezzük a részletkutatások eredményeit.●O (→irodalom)
Irodalom:
Ch. Letourneau: L'évolution littéraire dans les diverses racea humaines (1894); E. Grosse: Die Anfänge der Kunst (1895); K. Bücher: Arbeit und Rhythmus (1896); Fr. B. Gummere: The Beginnings of Poetry (1901); L. Lévy-Bruhl: Les fonctions mentales dans les sociétés inférieures (1910); J. Harrison: Ancient Art and Ritual (1913); L. Robin: La pensée grecque et les origines de l'esprit scientifique (1923); H. Werner: Die Ursprünge der Lyrik (1924); G.-H. Luquet: L'art et la religion des hommes fossiles (1926); O. Leroy: La raison primitive (1927); E. Dennert: Das geistige Erwachen des Urmenschen (1929); H. M. Chadwick—N. K. Chadwick: The Growth of Literature (1932—1940); G. R. Levy: The Gate of Horn (1945); G. Thomson — F. D. Klingender: Marxizmus, költészet, művészet (1949); E. R. Dodds: The Greeks and the Irrational (1951); G. Thomson: Studies in Ancient Greek Society (1954—1955); B. Snell: Die Entdekkung des Geistes (1955); Histoire des littératures 1. (Encyclopédie de la Pléiade, 1. köt., 1955); Chr. Caudwell: Illúzió és valóság (1960); L. H. Morgan: Az ősi társadalom (1961); I. Lips: A dolgok eredete (1962); C. M. Bowra: Primitive Song (1962); Cl. Lévi-Strauss: La pensée sauvage (1962); E. Fischer: A művészet szükségszerűségéről (1982); Lukács Gy.: Az esztétikum sajátossága (1965); J. G. Frazer: Az aranyág (1965); A. F. Anyiszimov: Duhovnaja zsizny pervobitnogo obscsesztva (1966); László Gy.: Az ős-ember művészete (1968); K. Birket-Smith: A kultúra ösvényei (1969); A. Laming: Őskori barlangművészet (1969); B. Malinowski: Baloma (1972); Voigt V.: A folklór esztétikájához (1972); E. R. Service—M. D. Sahlins—E. R. Wolf: Vadászok — törzsek — parasztok (1973); Boas: Népek, nyelvek, kultúrák (1975); Clark: A világ őstörténete (1976); A. Gehlen: Az ember (1976); Kerényi K.: Görög mitológia (1977); Strabón: Geógraphika (1977); J. J. Bachofen: A mítosz és az ősi társadalom (1978); É. Durkheim: A társadalmi tények magyarázatához (1978); Láng J.: Az őstársadalmak (1978); Láng J.: A mitológia kezdetei (1979); A. F. Anyiszimov: Az ősközösségi társadalom szellemi élete (1981); A művészet ősi formái (1982); Zolnay V.: Pokoljárás (1983); Bevezetés a folklorisztikába és etnológiába (1984).