Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

ördögirodalom

VIL9 690-693 | részcímszó

művelődéstörténeti értelemben a →dé­monológia körébe tartozik, előzményének, illetve párhuzamának tekinthető minden olyan irodalmi alkotás, amelyekben szel­lemek, hiedelemlények fontos szerepet játszanak, illetve éppen ezeknek leírása a mű feladata. Szorosabb értelemben a keresz­tény jellegű vallásos irodalom körébe kapcsolható, mégpedig megtalálható mind a komoly, elvi, rendszerező teoló­gia, mind a népszerűsítő irodalom (pony­vairodalom, népkönyv) keretében. Mivel ábrázolása fantasztikus elemeket kíván meg, közvetlen és kétirányú kapcsolat figyelhető meg a →fantasztikus irodalom alkotásaival. Napjainkban a →science fiction gonosz lényei, rontó szörnyei nemegyszer a korábbi irodalmi alkotások ör­dögeinek kimutatható technicizálása vagy modernizálása útján jöttek létre. Szoros a kapcsolata a sokféle kísértettörténet és általában az →okkult irodalom termékeivel. ● Folklorisztikailag már a →dualisztikus eredetmonda egyik fősze­replője, az istennel együtt és vele vetél­kedő teremtő. Ez a témakör a →primitív irodalom termékeitől napjainkig megma­radt. Általában véve az →eredetmonda mind komoly, mind tréfás felfogásban szerepelteti az ördögöt. A népi vallásos­ság keretében az →ördögűzés (exorcizmus) és a vele rokon →ráolvasás szövegeiben fordul elő, sőt még az →ima is szokat­lanul gyakran említi. Néhány ballada sze­repelteti, igen gyakori a proverbiumok­ban, ismert a találós kérdésekben. A monda műfajcsoportjában a →hiedelemmonda kedvelt alakja. Több mesei műfajban rendszeres szereplő, leggyakoribb a tréfás mese műfajában, önálló almű­fajként is ismert (ostobaördög-mesék). ● Az európai hagyományban a keresztény irodalom már ismeri, részletesen fog­lalkoznak vele az egyházatyák, valamint a bizánci rendszerező művek, pl. Pszellos démonológiája. A középkori irodalom­ban majdnem minden vallásos és szóra­koztató műfaj ismeri, megjelenik a →dráma, a példázat és a szakirodalom keretében. Különösen sokat foglalkoznak az eretnekekkel harcoló szerzők e témakörrel. Szinte minden eltévelyedést rová­sára írnak, főként a dualisztikus ideoló­giát képviselő csoportokat támadják ily módon (→bogumil irodalom). Már ekkor megjelenik a boszorkányirodalom (→bo­szorkánymonda) keretében az az elgondo­lás, miszerint a boszorkányok vezetője az ördög. Ezt a reformáció is bizonyí­tottnak veszi. Különösen a 16—17. sz.-ban a reformáció és az inkvizíció egy­aránt az érdeklődés középpontjába állítja, megszemélyesíti, mindenütt jelenva­lónak állítja, valóságos ütközeteket ren­dez ellene, rendőrségi akcióval fordulnak vele szembe. Ezzel egyszerre nő — ellenhatásként — az ördöggel paktálók száma (mágikus irodalom, alkimista irodalom), és mindenféle titkos egyletet, társaságot, mozgalmat ide kapcsolnak (pl. rózsakeresztesek, templomosok, antitrinitári­usok, szabadkőművesek, karbonárik, spi­ritiszták — a velük szemben álló propa­ganda szemében. Nem menekülnek e vád alól a zsidók, anabaptisták, jezsuiták, nazarénusok, perzsa jezdisták sem, egy­általán bármilyen vallási kisebbség vagy szekta hívei. A tudatos sátánizmus képviselői gyakran csak divathóbortnak en­gedelmeskednek, esztétikai ellenzéket al­kotnak, igen ritkán hajtanak végre való­ban furcsa rítusokat (fekete mise, divináció stb.). ● Minthogy az ördög fontos szerepet játszik a különböző alkotások­ban, a vele kapcsolatos vagy éppen ellentétes szereplőkkel, fogalmakkal, helyszínekkel foglalkozó irodalmi művek is gyakran szerepeltetik. Ily módon különösen a misztériumjáték (sőt, általában a →vallásos színjátékok) igen kedvelik. Az →evangélium ellentéte az ördög „evan­géliuma” vagy „bibliája”, gyakran pony­vanyomtatvány formájában megjelenő mágikus könyv, varázskönyv. Ezt hasz­nálják a lélekidézéstől a kincskeresésig sok mindenre. Az angyalok természetszerűen ellenfelei. Különösen gazdag a pokolra és a purgatóriumra vonatkozó leírás (pokoljárás, purgatóriumjárás, álta­lában túlvilágjárás, másvilági utazás), szé­lesebb körben is, mint a keresztény val­lás. ● Főként Közép-Európában gyakori az ördöggel szövetkező, vérszerződést kö­tő, neki lelkét eladó ember története, amely a középkori Theophilus-legendától napjainkig él. Különösen népszerű len­gyel, magyar, osztrák, német területen, a helyi mondákkal és népköltészettel, mágikus irodalommal összevegyítve. Ma­ga a Faust-történet is sok ilyen vonást vett át, amit aztán a lengyel, osztrák, magyar stb. helyi „Faustusok” és ördön­gösök ismét felhasználnak. ● A trufa és a csúfoló főként öregembereket, vesze­kedő feleségeket, megszállott kártyázó­kat és párbajozókat sorol az ördög ha­talmába. A gúnytól a groteszken át a fantasztikusig és félelmetesig sok átme­nettel találkozunk itt, mint pl. a Don Juan-történet hasonló elemeiben. ● A hallatlanul gazdag és nemcsak egyházi jellegű képzőművészeti ikonográfia ismét kölcsönösen befolyásolta az irodalmi ör­dögábrázolásokat is. ● A középkor és a reformáció vallásos, mágikus alaknak tekinti. A barokk mint csodálatost, hátborzongatót és kínzót, szadistát mutatja be. Már ekkor is felbukkan a fehér és mechanikus mágiával összefüggésben de­miurgosz-jellegű, a haladást és technikai civilizációt képviselő bemutatása, egyelőre még nem minden esetben pozitív jelleggel. A felvilágosodás egyfelől tagadja létét, kicsúfolja, azonban a pozitív vallással szemben maga is utal a megtestesült borzadály és gonoszság tényeire, ily módon (a démonokkal és boszorká­nyokkal együtt) nem mindig állítja, hogy fikció lenne alakja. A romantika pateti­kusnak tekinti, akár rokonszenves lázadót, akár az elembertelenedett elnyomót ábrázolja benne. A 19. sz. klerikalista és antiklerikalista irodalma (→sátánizmus) igen gyakran szerepelteti, általában a démoni megtestesítőjének látja. E mű­vek kölcsönösen élnek a misztifikáció, a leleplezés és ellenleleplezés eszközeivel, amint ezt legjobban a francia L. Taxil ateista — klerikális — majd ismét ateista pamfletjei bizonyítják. Mivel az ördögűzés máig érvényesíthető egyházi szertartás, a megszállottság számos jelen­ségét így is magyarázzák (ennek tágabb kereteit az →eksztázisirodalom alkotásai képviselik). ● Mára a vicclapokban és szórakoztató művekben kicsúfolt, idejétmúlt figura; a tudományos-fantasztikus irodalom alkotásaiban az új szörnyek démonisága váltja fel vagy folytatja. Mivel évszázadokig a vallásos irodalom egyik főszereplője volt, minden vallásellenes vagy hitvédelmi irat továbbra is foglalkozik vele. Legújabban parabolák, általánosító művek említik, míg világszerte százmilliók továbbra is meg vannak győződve létezéséről és hatékony­ságáról.

Irodalom:

P. Gassner: Gallerie der Teuffel (1776—77); G. Roskoff: Ge­schichte des Teufels (I—II, 1861—69; 1967); A. Lecanu: Geschichte des Satans (1863); J. F. Wessely: Die Gestalten des Todes und des Teufels in der darstellen­den Kunst (1876); A. Disselhoff: Über die Geschichte des Teufels (1877); Th. W. Davies: Magic, Divination and Demonol­ogy among the Hebrews and their Neighbors (1878); F. T. Hall: The Pedi­gree of the Devil (1883); M. Dreyer: Der Teufel in der deutschen Dichtung des Mittelalters (1884); H. Wieck: Die Teufel auf der mittelalterlichen Mysterienbühne Frankreichs (1887); M. D. Conway: Demonology and Devil-Lore (1889); Th. Längin: Die biblischen Vorstellungen vom Teufel (1890); O. Henne am Rhyn: Der Teufels- und Hexenglaube (1892); L. Taxil: Le diable au XIX siécle (1892); M. Osborn: Die Teufelsliteratur des 16. Jahrhunderts (1893); A. Koeppen: Der Teufel und die Hölle in den darstellenden Künsten (1895); J. Ashton: The Devil in Britain and America (1896); A. Graz: Geschichte des Teufelsglaubens (1898); I. Matuszewski: Dyabel w poezyi (1899); P. Carus: History of the Devil and the Idea of Evil (1900); H. Tardel: Die Sage von Robert dem Teufel (1900); G. Bor­done: Il diavolo nell'arte (1903); Sz. V. Makszimov: Nyecsisztaja, nyevedomaja i kresztnaja szila (1903); A. Wünsche: Der Sagenkreis vom geprellten Teufel (1905); W. Fischer: Die Geschichte des Teufels (1906); F. von der Leyen: Der gefesselte Unhold (1908); M. Bittner: Die heiligen Bücher der Jeziden oder Teu­felsanbeter (1913); M. J. Rudwin: Die Teufels-szenen im geistlichen Drama des deutschen Mittelalters (1914); F. A. Rja­zanovszki;: Gyemonologija v drevnye­russzkoj lityérature (1916); M. J. Rudwin: Der Teufel in den deutschen geistlichen Spielen des Mittelalters und der Reforma­tionszeit (1915); W. Michel: Das teufli­sche und Groteske in der Kunst (1919); Ph. Schmidt: Der Teufels- und Dämonen­glaube in den Erzählungen des Caesarius von Heisterbach (1926); M. Summers: The History of Witchcraft and Demonol­ogy (1926); J. E. Anderson: Der Drache und die fremden Teufel (1927); K. Svo­boda: Démonologie de Michel Psellus (1927); S. Freud: Eine Teufelsneurose im 17. Jahrhundert (1928); M. Genning: Djavol (1929); W. H. Wagner: Teufel und Gott in der deutschen Volkssage (1930); O. A. Erich: Die Darstellung des Teufels in der christlichen Kunst (1931); A. Graf: The Story of the Devil (1931); H. Opendick: Der Teufel bei Martin Luther (1931); J. Turmel: Histoire du diable (1931); J. Kroll: Gott und Hölle (1932); P. Aebischer: Le diable (1933); C. Grillet: Le diable dans la littérature au 19e siécle (1935); J. Levron: Le diable dans fart (1935); A. Warkentin: The Devil in the German Traditional Story (1936); V. Höttges: Typenverzeichnis der deutschen Riesen- und riesischen Teufels­sagen (1937); J. Balys: Donner und Teufel (1939); H. Vollmer: Über Engel und Teufel im deutschen Volksglauben des Mittelalters (1941); H. Colleye: His­toire du diable (1945); E. Lamgton: Satan — a Portrait (1946); D. Sayer: The Faust Legend and the Idea of the Literary Devil (1946); A. Daur: Faust und der Teufel (1950); L. Röhrich: Der Dämon und seine Name (1951); B. J. Bamberger: Fallen Angela (1952); E. Castelli: Il demoniaco nell'arte (1952); R. Dubal: La psychanalyse du diable (1953); A. Böhm: Epoche des Teufels (1955); G. Papini: Der Teufel (1955); V. Risco: Satanás. História del diábolo (1956); E. von Petersdorf: Daemonologie (1956—57); R. Villeneuve: Le diable dans fart (1957); W. Tantsch: Teufelsnamen (1958); R. H. Robbins: The Encyclopedia of Witchcraft and Demonology (1959); Seignolle: Le diable dans la tradition populaire (1959); M. M. Sulgin: O gyja­vole i csugyeszah (1959); B. A. Woods: The Devil in Dog Form (1959); D. Grivot: Le diable (1960); H. Grimm: Die deut­schen Teufelsbücher des 16. Jahrhunderts (1960); M. Milner: Le diable dans la littérature francaise de Cazotte á Baude­laire (1960); I. Spatz: Die französische Teufelsdarstellung von der Romantik bis zur Gegenwart (1960); Das Böse (1961); P. Mariel: Le diable dans l'his­toire (1961); B. Ohse: Die Teufelslitera­tur zwischen Brant und Luther (1961); A. Winkelhofer: Traktat über den Teufel (1961); T. H. Horn: Der Teufel in Theo­logie und Volksmärchen (1962); W. Weg­ner: Die Faustdarstellung vom 16. Jahr­hundert bis zur Gegenwart (1962); J. A. S. Collin de Plancy: Dictionnaire in­fernal (1963); Ákos K.: Az ördög (1964); R. Müller-Sternberg: Die Dämonen (1964); Röhrich L.: Az ördög alakja a népköltészetben (Ethn., 1964); C. Sei­gnolle: Les évangiles du diable (1964); Baranowski: Pozegnanie z diablem i czarownica (1965); R. Petsch: Faustsage und Faustdichtung (1966); M. Praz: La carne, la morte e il diavolo nelle lettera­tura romantica (1966); M. M. Sejnman: Vera v gyjavola v isztorii religü (1967); E. Hornung: Altägyptische Höllenvorstel­lungen (1968); L. Kretzenbacher: Teufels­bündner und Faustgestalten im Abend­lande (1968); E. Fleischhak: Fegefeuer (1969); R. Stambsugh: Teufelsbücher in Auswahl (1970—); Schram F.: Magyarországi boszorkányperek (I—III., 1970—1983); D. Harmening: Superstitio (1971); E.-J. Lehner: Picture Book of Devils, Demons and Witchcraft (1971); H. Lixfeld: Gott und Teufel als Weltschöpfer (1971); P. Anderson: Talk about the Devil (1973); A. Crowley: Magick (1973); M. Koomen: Het ijzige zaad van de duivel (1973); H. T. Rhodes: The Satanic Mass (1973); M. Rudwin: The Devil in Legend and Literature (1973); D. Wheat­ley: The Devil and all his Works (1973); H. M. Barth—H. Flügel—R. Riess: Der emanzipierte Teufel (1974); H. Haag: Teufelsglaube (1974); N. I. Tolsztoj: Iz zametok po szlavjanszkoj gyemonologiji (I—V., 1974—1982); D. Wheatley: Satanism and Witches (1974); N. Cohn: Europe's Inner Demons (1975); F.-W. Haack: Satan —Teufel - Lucifer (1976); Bihari A.: Magyar hiedelemmonda-ka­talógus (1980); S. Cohen: Folk Devils and Moral Panics (1980); Le Diable dans le folklore de Wallonie (1980); C. Ginz­burg: Les batailles nocturnes (1980); G. Henningsen: The Witches' Advocate (1980); Dömötör T.: A magyar nép hiede­lemvilága (1981); J. Le Goff: La nais­sance du Purgatoire (1981); A. Dundes: The Evil Eye (1981); W. Fraenger: Hye­ronymus Bosch (1982); C. Lecouteux: Les monstres dans la littérature alle­mande de moyen áge (1982); Walkó Gy.: Faust és Mefisztó (1982); Hiedelemrendszerek történeti változása és a boszor­kányhit (Ethn., 1983. 1.).