Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

irodalom és pszichoanalízis

VIL5 287-290 | részcímszó

a →népköltészet és általában a →pri­mitív költészet kutatásában a lélektani elgondolások már jóval Freud fellépése előtt is felmerültek. Ezek közül a leg­nevezetesebb mű L. Laistner monográ­fiája az Oidipusz-mítoszról (1889), amely Freud gondolatait is befolyásolta. Érthető, hogy amikor Freud elképzelései kialakultak, ezek hamar elterjed­tek az etnológiában és a folkloriszti­kában. Freud a totemről és a taburól írván az egész primitív költészet freu­dista értelmezését adta. A mítoszokat, meséket s az ezekhez kapcsolódó szo­kásokat a kivetített vágyak és ösz­tönök szempontjából elemezte. Itt felsorolt példáinak többsége nem folklórtermék, hanem népies és népszerű mese vagy írók által átdolgozott mítosz, mivel azonban ezek gyökereit, eredetét kutatta, elgondolásai messzemenő figyelmet váltottak ki a szaktudományos folklorisz­tikában és néprajzban is. (Vicc-monográ­fiája, álomfejtéseiben bemutatott proverbiumanalízisei már kevésbé vonták magukra folkloristák érdeklődését.) Mű­ködésének kései korszakában, amikor az egész kultúra pszichoanalitikus magya­rázatát kísérelte meg, ismét közeledett az egyetemes néprajz és az összehason­lító vallástudomány feladatköréhez. ● Legkorábbi követői (Bécsben, Prágában, Münchenben és nem utolsósorban Budapesten) szinte azonnal utánozták néprajzi érdeklődését, és főként a mítoszok, mesék, rítusok, az egyetemes vallástör­ténet freudista magyarázatát próbálták kidolgozni. Fr. Ricklin részletesen tár­gyalta, hogy a mese is „vágyálom”, amelynek legkedveltebb motívumai (pl. a királykisasszony elvesztett cipője, a piros sapkás Piroska, a királylányt megszúró varázstüske stb.) voltaképpen szexuális szimbólumok. A mesék egész felépítése, mondanivalója is ilyen ér­telmű: a leküzdendő sárkány anemi vetélytárs, a gonosz mostoha az anyának az Oidipusz-komplexum által kivetített képe. K. Abrakiam a mítoszt az álommal azonosította, és a mítoszok magyaráza­tára az álomfejtés módszerét ajánlotta. O. Rank, aki főként a mese- és mondahős figurájával foglalkozott, két fokozatba csoportosította a mítoszok és a mesék szexuális jelképrendszerét. Az időben korábbi mítosz (pl. Kronosz vagy Zeusz elpusztítja fiait) az apagyilkosság vágyá­nak szublimálása; a később kialakult mesében (pl. a két testvérről szóló, igen régre datálható varázsmesében) már a fivérek-vetélytársak között bontako­zik ki a fő konfliktus. A mesékben az „apa” (akit a mesei király képvisel), már nem vetélytárs, hanem a hős segí­tője, aki - jellemző nemi jelentéssel – éppen leánya kezét kínálja a hős jutal­mául. O. Rank részletesen foglalkozott az incesztus motívumával is; vizsgálatát itt nemcsak a primitív mítoszokra, hanem irodalmi alkotásokra is kiterjesz­tette. Th. Reik a korai vallástörténet, a rítusok magyarázatát kísérelte meg. Véle­ménye szerint különösen az →avatási rítusok költészete mutatja az ifjú hős szim­bolikus küzdelmét vágyvilágának ellen­ségeivel. ● Mindezek az elgondolások már az első világháború vége előtt kiala­kultak, szélesebb körű nemzetközi megvitatásuk azonban csak évekkel később történt meg. Egyetemes néprajzi értékelésük világméretekben is először a ma­gyar Róheim G. nevéhez fűződik (1918), aki fenntartások nélkül vállalta a pszichoanalízis elgondolásait. Másutt azonban a freudizmus nem aratott ilyen sikert. Az angol W. H. R. Rivers elfogadta ugyan az álomvizsgálat módszerét a primitív kultúrák elemzésében, de Freud egész gondolatrendszerét nem vette át. A pszichológiai folklorisztika jelentős képviselője, F. C. Bartlett szintén korán felfigyelt a freudizmusra, úttörő tanul­mányaiban mégis éppen azt hangoztatta, hogyez a módszer alkalmas lehet bete­gek szabad asszociációs elbeszéléseinek a vizsgálatára, de idegen a kötött szövegű folklór alkotások lényegétől. Br. Malinowski a Trobriand-szigeteken vég­zett terepmunkája során vizsgálta, igaz-e a gyakorlatban Freud álomelmélete. Vé­leménye szerint a primitív költészetben voltaképpen kivételes az álomelbeszélés, és Freud következtetéseit sem tartotta helytállóknak. (Érdekes módon egész életművével mégis a freudista etnológiai szemlélet kifejlesztéséhez járult hozzá: álmok, vágyak, nemiség, mítoszok körül forgó elemzéseit inkább freudista módon interpretálta az utókor.) E. Jones megértőbb volt Freud gondolataival szemben. Előbb csak ezek néprajzi felhaszná­lásának elvét hangoztatta, majd főként Freud kultúraelméletének ilyen irányú továbbfejlesztésére tett kísérletet. ● Az USA-ban, mint ismeretes, az 1930-as évekkel kezdődött a freudizmus igazán sikeres elterjedése. A néprajzi kutatás­ban néhány jószemű és jóhiszemű ismertetőn (E. Sapir, A. L. Kroeber) kívül különösen a R. Benedict és M. Mead kezdeményezte →kultúraminta vizsgála­tok mutattak ilyen irányba, bár nem nevezhetők (a közvélemény tévedése ellenére sem) freudista jellegűeknek. A negyvenes évektől kezdve egész sor ame­rikai pszichológus és néprajzi kutató (B. Kaplan, A. Kardiner, R. Linton, W. La Barre stb.) kísérelte meg, hogy a kul­túra pszichológiai magyarázatát adja. Eléggé nagy mértékben támaszkodtak Freud eredményeire is, bár nem voltak következetes tanítványai. Tulajdonkép­pen tőlük tanult néhány mai folklorista, mítoszkutató, aki újraélesztette a freu­dista műfajmagyarázatokat. W. Lessa, A. Dundes, J. L. Fischer és mások inkább csak egyes jelenségeket, a primitív míto­szok néhány vonását magyarázzák ilyen módon, elgondolásaikban keverednek más módszerek (strukturalizmus, földrajz-történeti irányzat, rituális iskola stb.). Ortodox freudista viszont az argentin P. de Carvalho Neto, aki a folklór motívum-rendszerét kutatja ilyen módon. ● Az amerikai freudizmus újító törekvései, elsősorban társadalmiasító módosulatai (K. Horney, E. Fromm, T. Parsons és mások műveiben) némi folklorisztikai — egyetemes néprajzi következménnyel is jártak, ezt azonban nem kell túlságosan nagyra értékelnünk. ● Európában a freudizmusból kibontakozó áramlatok ve­zérképviselői közül A. Adler keveset, C. G. Jung annál többet foglalkozott egye­temes néprajzi és folklór adatokkal. Jungot követte mitológia-elméletében Kerényi K., s a primitív költészetről ki-alakított felfogásában az amerikai P. Radin. ● Már az 1920-as évek végére kialakult egy szelídebb folklorisztikai freudizmus is; ennek képviselői néhány műfaj (leginkább a mese) nem teljes magyarázatát, inkább csak néhány voná­sának indokolását próbálták freudista módszerrel kialakítani. E. Müller a német népmesék pszichológiai funkcióit vizsgálta, Ch. Bühler a gyermekkori fan­táziavilág lecsapódását kereste a mesékben. Br. Jöckel e műfajban a nemi érés művészi kifejeződését látja, és elgondolása nem is áll távol a folklorisztikai ritualis­ták nézeteitől. Újabban K. J. Obenauer, és bizonyos fokig M. Lüthi utalt arra, hogy egyes mesék (nemcsak népmesék, hanem a Grimm-testvérek, vagy H. Chr. Andersen poétikus történetei is) lehetnek messzemenően lélektani indítékúak. Ugyanerre a következtetésre jut J. H. von Beit is, aki leginkább (de nem rigo­rózusan) C. G. Jung mélylélektanát követi. ● A magyar kutatásba a freudiz­mus azonnal behatolt, s Ferenczi S., Lóránd S. és mások közreműködése révén mindjárt különböző magyarázatokkal is. A legjelentősebb freudista etnológus Ró­heim G. lett, aki egyetemi éveiben ismer­kedett meg a pszichoanalízis elveivel. Az első világháború éveiben néhány mítosz, mese és monda (pl. a sárkányölő hősökről szóló történetek) elemzésével foglalkozott, majd a hiedelmek, varázs-cselekmények érdekelték. 1925-ben megjelent monográfiájában a magyar népszokások freudista értelmezését nyúj­totta. Már ekkor érdeklődött az egyete­mes néprajzi problémák iránt, s Közép-Ausztráliába utazott terepmunkára, ahol az őshorda és a primitív költészet összefüggéseit vizsgálta. Abból a csakugyan észlelhető tényből kiindulva, hogy a totemizmus meglehetősen nagy figyelmet fordít a nemi kapcsolatokra, az egész →totemisztikus költészetet szexuális jelen­tésűnek vélte, és álomfiguraként értel­mezte a mítoszok, sőt általában az epika bárhol megtalálható középponti hőseit. Róheim ausztráliai kutatásait a szakkö­rök érdeklődéssel fogadták, és a pszicho-analitikus néprajztudományt szorgalmazó elméleti tanulmányai révén ő lett az irányzat legismertebb mestere. A har­mincas évektől kezdve Angliában, majd az Egyesült Államokban dolgozott, ahol a társadalomtudományok legkülönböző területeire alkalmazott pszichoanalízis egyik középponti figurájává vált. Etno­lógiai gondolatait Bonaparte Mária hercegnő, Péter királyi herceg, W. Muenster­berger és mások követték. Egyik utolsó munkájában az obiugor mitológiát kísé­relte meg (nem kizárólagos) freudizmus­sal magyarázni. Róheim elgondolásait a
magyar kutatás korán nagyra értékelte, de a szorosabban vett magyar folklorisz­tika mindvégig távol maradt alkalmazásuktól. ● Napjainkban a folkloristák véleménye rendszerint tartózkodó a freudista magyarázatokat illetően. Néhány műfajnak (elsősorban a mesének és a viccnek) a vágyvilággal való azonosítá­sát általában elfogadják, a rítusoknál is hihetőnek tartják a tudatalatti megnyilvánulásait, s a folklórt felhasználó gyermekirodalom vagy hivatásos iro­dalom pszichológiai-pedagógiai indíté­kait is bizonyíthatónak veszik. A teljes folklór azonban nyilvánvalóan nem ma­gyarázható freudi módon. Az egyetemes néprajzi kutatás engedékenyebb: mítoszég rítusvizsgálataikban különösen az amerikai kutatók élnek gyakran freudista terminusokkal, anélkül azonban, hogy egyértelműen ehhez az irányzathoz csatlakoznának. A folklorisztikában, illetve az egyetemes néprajzban csak részeredmé­nyekhez vezetett a freudizmus; ezeket minden pszichológiai megközelítésű eljá­rás alkalmazza, jóllehet a maga módsze­rét inkább a társadalomlélektani kuta­tásokra bízza. Legújabban a strukturaliz­mus néhány képviselője (leginkább L. Sébag) kísérelte meg, hogy szerkezet-teremtő összefüggésként értelmezze a freudista etnológiát, és ehhez a marxiz­mus néhány gondolatát is hozzáillesztette.

Irodalom:

L. Laistner: Die Rätsel der Sphinx (1889); Fr. Ricklin: Wunsch­erfüllung und Symbolik im Märchen (1908); K. Abraham: Traum und Mythus (1909); O. Rank: Der Mythus von der Geburt des Helden (1909); uő: Das Inzest-Motiv in Dichtung und Sage (1912); W. H. R. Rivers : Dreams and Primitive Culture (1917–1918); Róheim G.: Psychoanalysis és ethnológia (Ethno­graphia, 1918); O. Rank: Psychoanaly­tische Beiträge zur Mythenforschung (1919); Th. Reik: Probleme der Religions­psychologie (1919); F. C. Bartlett: Psy­chology and Primitive Culture (1923); Braun S.: A népmese (1923); E. Jones: Psychoanalysis and Anthropology (Jour­nal of the Royal Anthropological Insti­tute, 1924); Róheim G.: Australian Totemism (1925); uő: Magyar néphit és népszokások (1925); Br. Malinowski: Myth in Primitive Psychology (1926); Róheim G.: Social Anthropology (1926); Br. Malinowski: Sex and Repression in Savage Society (1927); E. Müllor: Psycho­logie des deutschen Volksmärchens (1928); Ch. Bühler: Das Märchen und die Phantasie des Kindes (1929); R. Benedict: Patterns of Culture (1934); Róheim G.: The Riddle of the Sphinx (1934); Br. Jöckel: Der Weg zum Märchen (1939); Marót K.: Rítus és ünnep (Ethno­graphia, 1940); Róheim G.: The Origin and Function of Culture (1941); Fónagy I.: Mágia (1943); S. Lorand: Psychoana­lysis Today (1944); A. Kardiner: The Psychological Frontiers of Society (1945); Psychoanalysis and the Social Sciences (1945—1948): P. Mullahy: Oedipus Myth and Complex (1948); T. Parsons: Essays in Sociological Theory (1949); R. Bastide: Sociologie et psychoanalyse (1950); E. Fromm: Psychoanalysis and Religion (1950); Róheim G.: Psychoanalysis and Anthropology (1950); E. Jones: Essays in Folklore, Anthropology and Religion (1951); P. Schilder: Psychoanalysis, Man and Society (1951); G. B. Wilbur—W. Muensterberger: Psychoanalysis and Culture (1951); M. Bonaparte: Psychoanalyse et anthropologie (1952); Róheim G.: The Gates of Dream (1952); G. Piers—M. B. Singer: Shame and Guilt (1953); H. S. Sullivan: The Interpersonal Theory of Psychiatry (1953); P. de Carvalho Neto: Folklore y psicoanalisis (1956); E. Fronton: Märchen, Mythen und Träume (1957); Cl. Thompson: Psychoanalysis (1957); S. Freud—D. E. Oppenheim: Dreams in Folklore (1958); S. Hook: Psychoanalysis (1959); K. J. Obenauer: Das Märchen (1959); Chr. Caudwell: Illúzió és valóság (1960); F. L. K. Hsu: Psychological Anthropology (1961): H. M. Ruitenbeek: Psychoanalysis and Social Science (1962); J. L. Fischer: The Sociopsychological Analysis of Folktales (Current Anthropology, 1963); L. Sébag: Marxisme et structural­isme (1964); A. Dundes: The Study of Folklore (1965); J. Lacan: Écrits (1966); D. Skells: Two Psychological Patterns, Underlying the Morphologies of Propp and Dundes (Southern Folklore Quart­erly, 1967); Hankiss E.: Az irodalomtudomány és a pszichológia (Irodalomtudomány, 1970).