irodalom és pszichoanalízis
VIL5 287-290 | részcímszóa
→népköltészet és általában a →primitív költészet kutatásában
a lélektani elgondolások már jóval Freud fellépése előtt
is felmerültek. Ezek közül a legnevezetesebb mű L. Laistner monográfiája
az Oidipusz-mítoszról (1889), amely Freud gondolatait is
befolyásolta. Érthető, hogy amikor Freud elképzelései kialakultak,
ezek hamar elterjedtek az etnológiában és a folklorisztikában.
Freud a totemről és a taburól írván az egész primitív költészet freudista
értelmezését adta. A mítoszokat, meséket s az ezekhez kapcsolódó
szokásokat a kivetített vágyak és ösztönök szempontjából elemezte.
Itt felsorolt példáinak többsége nem folklórtermék, hanem népies
és népszerű mese vagy írók által átdolgozott mítosz, mivel azonban
ezek gyökereit, eredetét kutatta, elgondolásai messzemenő figyelmet
váltottak ki a szaktudományos folklorisztikában és néprajzban is.
(Vicc-monográfiája, álomfejtéseiben bemutatott proverbiumanalízisei
már kevésbé vonták magukra folkloristák érdeklődését.) Működésének
kései korszakában, amikor az egész kultúra pszichoanalitikus magyarázatát
kísérelte meg, ismét közeledett az egyetemes néprajz
és az összehasonlító vallástudomány feladatköréhez. ● Legkorábbi
követői (Bécsben, Prágában, Münchenben és nem utolsósorban Budapesten)
szinte azonnal utánozták néprajzi érdeklődését, és főként a mítoszok,
mesék, rítusok, az egyetemes vallástörténet freudista magyarázatát
próbálták kidolgozni. Fr. Ricklin részletesen tárgyalta,
hogy a mese is „vágyálom”, amelynek legkedveltebb motívumai (pl.
a királykisasszony elvesztett cipője, a piros sapkás Piroska, a királylányt
megszúró varázstüske stb.) voltaképpen szexuális szimbólumok. A mesék
egész felépítése, mondanivalója is ilyen értelmű: a leküzdendő sárkány
anemi vetélytárs, a gonosz mostoha az anyának az Oidipusz-komplexum
által kivetített képe. K. Abrakiam a mítoszt az álommal
azonosította, és a mítoszok magyarázatára az álomfejtés módszerét
ajánlotta. O. Rank, aki főként a mese- és mondahős figurájával
foglalkozott, két fokozatba csoportosította a mítoszok és a mesék
szexuális jelképrendszerét. Az időben korábbi mítosz (pl. Kronosz
vagy Zeusz elpusztítja fiait) az apagyilkosság vágyának szublimálása;
a később kialakult mesében (pl. a két testvérről szóló, igen régre
datálható varázsmesében) már a fivérek-vetélytársak között bontakozik
ki a fő konfliktus. A mesékben az „apa” (akit a mesei király képvisel),
már nem vetélytárs, hanem a hős segítője, aki - jellemző nemi jelentéssel
– éppen leánya kezét kínálja a hős jutalmául. O. Rank részletesen
foglalkozott az incesztus motívumával is; vizsgálatát itt nemcsak
a primitív mítoszokra, hanem irodalmi alkotásokra is kiterjesztette.
Th. Reik a korai vallástörténet, a rítusok magyarázatát
kísérelte meg. Véleménye szerint különösen az →avatási rítusok
költészete mutatja az ifjú hős szimbolikus küzdelmét vágyvilágának
ellenségeivel. ● Mindezek az elgondolások már az első világháború
vége előtt kialakultak, szélesebb körű nemzetközi megvitatásuk azonban
csak évekkel később történt meg. Egyetemes néprajzi értékelésük világméretekben
is először a magyar Róheim G. nevéhez fűződik (1918), aki
fenntartások nélkül vállalta a pszichoanalízis elgondolásait. Másutt
azonban a freudizmus nem aratott ilyen sikert. Az angol W. H. R. Rivers elfogadta
ugyan az álomvizsgálat módszerét a primitív kultúrák elemzésében,
de Freud egész gondolatrendszerét nem vette át. A pszichológiai
folklorisztika jelentős képviselője, F. C. Bartlett szintén
korán felfigyelt a freudizmusra, úttörő tanulmányaiban mégis éppen
azt hangoztatta, hogyez a módszer alkalmas lehet betegek szabad
asszociációs elbeszéléseinek a vizsgálatára, de idegen a kötött szövegű
folklór alkotások lényegétől. Br. Malinowski a Trobriand-szigeteken
végzett terepmunkája során vizsgálta, igaz-e a gyakorlatban Freud álomelmélete.
Véleménye szerint a primitív költészetben voltaképpen kivételes
az álomelbeszélés, és Freud következtetéseit sem tartotta
helytállóknak. (Érdekes módon egész életművével mégis a freudista
etnológiai szemlélet kifejlesztéséhez járult hozzá: álmok, vágyak,
nemiség, mítoszok körül forgó elemzéseit inkább freudista módon interpretálta
az utókor.) E. Jones megértőbb volt Freud gondolataival
szemben. Előbb csak ezek néprajzi felhasználásának elvét hangoztatta,
majd főként Freud kultúraelméletének ilyen irányú továbbfejlesztésére
tett kísérletet. ● Az USA-ban, mint ismeretes, az 1930-as évekkel
kezdődött a freudizmus igazán sikeres elterjedése. A néprajzi kutatásban
néhány jószemű és jóhiszemű ismertetőn (E. Sapir, A. L. Kroeber) kívül
különösen a R. Benedict és M. Mead kezdeményezte →kultúraminta vizsgálatok
mutattak ilyen irányba, bár nem nevezhetők (a közvélemény tévedése
ellenére sem) freudista jellegűeknek. A negyvenes évektől kezdve
egész sor amerikai pszichológus és néprajzi kutató (B. Kaplan, A.
Kardiner, R. Linton, W. La Barre stb.) kísérelte meg, hogy a
kultúra pszichológiai magyarázatát adja. Eléggé nagy mértékben támaszkodtak Freud eredményeire
is, bár nem voltak következetes tanítványai. Tulajdonképpen tőlük
tanult néhány mai folklorista, mítoszkutató, aki újraélesztette a
freudista műfajmagyarázatokat. W. Lessa, A. Dundes, J.
L. Fischer és mások inkább csak egyes jelenségeket, a primitív
mítoszok néhány vonását magyarázzák ilyen módon, elgondolásaikban
keverednek más módszerek (strukturalizmus, földrajz-történeti
irányzat, rituális iskola stb.). Ortodox freudista viszont az
argentin P. de Carvalho Neto, aki a folklór motívum-rendszerét
kutatja ilyen módon. ● Az amerikai freudizmus újító törekvései, elsősorban
társadalmiasító módosulatai (K. Horney, E. Fromm, T. Parsons és
mások műveiben) némi folklorisztikai — egyetemes néprajzi következménnyel
is jártak, ezt azonban nem kell túlságosan nagyra értékelnünk. ●
Európában a freudizmusból kibontakozó áramlatok vezérképviselői
közül A. Adler keveset, C. G. Jung annál többet
foglalkozott egyetemes néprajzi és folklór adatokkal. Jungot követte
mitológia-elméletében Kerényi K., s a primitív
költészetről ki-alakított felfogásában az amerikai P. Radin.
● Már az 1920-as évek végére kialakult egy szelídebb folklorisztikai
freudizmus is; ennek képviselői néhány műfaj (leginkább a mese) nem
teljes magyarázatát, inkább csak néhány vonásának indokolását próbálták
freudista módszerrel kialakítani. E. Müller a német népmesék
pszichológiai funkcióit vizsgálta, Ch. Bühler a gyermekkori
fantáziavilág lecsapódását kereste a mesékben. Br. Jöckel e
műfajban a nemi érés művészi kifejeződését látja, és elgondolása
nem is áll távol a folklorisztikai ritualisták nézeteitől. Újabban
K. J. Obenauer, és bizonyos fokig M. Lüthi utalt
arra, hogy egyes mesék (nemcsak népmesék, hanem a Grimm-testvérek,
vagy H. Chr. Andersen poétikus történetei is) lehetnek messzemenően
lélektani indítékúak. Ugyanerre a következtetésre jut J. H. von Beit
is, aki leginkább (de nem rigorózusan) C. G. Jung mélylélektanát
követi. ● A magyar kutatásba a freudizmus azonnal behatolt, s
Ferenczi S., Lóránd S. és mások közreműködése révén mindjárt
különböző magyarázatokkal is. A legjelentősebb freudista
etnológus Róheim G. lett, aki egyetemi éveiben ismerkedett
meg a pszichoanalízis elveivel. Az első világháború éveiben néhány
mítosz, mese és monda (pl. a sárkányölő hősökről szóló történetek)
elemzésével foglalkozott, majd a hiedelmek, varázs-cselekmények érdekelték.
1925-ben megjelent monográfiájában a magyar népszokások freudista
értelmezését nyújtotta. Már ekkor érdeklődött az egyetemes néprajzi
problémák iránt, s Közép-Ausztráliába utazott terepmunkára, ahol
az őshorda és a primitív költészet összefüggéseit vizsgálta. Abból
a csakugyan észlelhető tényből kiindulva, hogy a totemizmus meglehetősen
nagy figyelmet fordít a nemi kapcsolatokra, az egész →totemisztikus
költészetet szexuális jelentésűnek vélte, és álomfiguraként
értelmezte a mítoszok, sőt általában az epika bárhol megtalálható
középponti hőseit. Róheim ausztráliai kutatásait a szakkörök
érdeklődéssel fogadták, és a pszicho-analitikus néprajztudományt
szorgalmazó elméleti tanulmányai révén ő lett az irányzat
legismertebb mestere. A harmincas évektől kezdve Angliában, majd
az Egyesült Államokban dolgozott, ahol a társadalomtudományok legkülönböző
területeire alkalmazott pszichoanalízis egyik középponti figurájává
vált. Etnológiai gondolatait Bonaparte Mária hercegnő, Péter királyi
herceg, W. Muensterberger és mások követték. Egyik utolsó
munkájában az obiugor mitológiát kísérelte meg (nem kizárólagos)
freudizmussal magyarázni. Róheim elgondolásait
a
magyar kutatás korán nagyra értékelte, de a szorosabban vett magyar folklorisztika
mindvégig távol maradt alkalmazásuktól. ● Napjainkban a folkloristák véleménye
rendszerint tartózkodó a freudista magyarázatokat illetően.
Néhány műfajnak (elsősorban a mesének és a viccnek) a vágyvilággal való azonosítását
általában elfogadják, a rítusoknál is hihetőnek tartják a tudatalatti megnyilvánulásait,
s a folklórt felhasználó gyermekirodalom vagy hivatásos irodalom pszichológiai-pedagógiai
indítékait is bizonyíthatónak veszik. A teljes folklór azonban nyilvánvalóan
nem magyarázható freudi módon. Az egyetemes néprajzi kutatás engedékenyebb:
mítoszég rítusvizsgálataikban különösen az amerikai kutatók élnek gyakran freudista
terminusokkal, anélkül azonban, hogy egyértelműen ehhez az irányzathoz csatlakoznának.
A folklorisztikában, illetve az egyetemes néprajzban csak részeredményekhez
vezetett a freudizmus; ezeket minden pszichológiai megközelítésű eljárás alkalmazza,
jóllehet a maga módszerét inkább a társadalomlélektani kutatásokra bízza. Legújabban a
strukturalizmus néhány képviselője (leginkább L. Sébag) kísérelte
meg, hogy szerkezet-teremtő összefüggésként értelmezze a freudista etnológiát,
és ehhez a marxizmus néhány gondolatát is hozzáillesztette.
Irodalom:
L. Laistner: Die Rätsel der Sphinx (1889); Fr. Ricklin: Wunscherfüllung und Symbolik im Märchen (1908); K. Abraham: Traum und Mythus (1909); O. Rank: Der Mythus von der Geburt des Helden (1909); uő: Das Inzest-Motiv in Dichtung und Sage (1912); W. H. R. Rivers : Dreams and Primitive Culture (1917–1918); Róheim G.: Psychoanalysis és ethnológia (Ethnographia, 1918); O. Rank: Psychoanalytische Beiträge zur Mythenforschung (1919); Th. Reik: Probleme der Religionspsychologie (1919); F. C. Bartlett: Psychology and Primitive Culture (1923); Braun S.: A népmese (1923); E. Jones: Psychoanalysis and Anthropology (Journal of the Royal Anthropological Institute, 1924); Róheim G.: Australian Totemism (1925); uő: Magyar néphit és népszokások (1925); Br. Malinowski: Myth in Primitive Psychology (1926); Róheim G.: Social Anthropology (1926); Br. Malinowski: Sex and Repression in Savage Society (1927); E. Müllor: Psychologie des deutschen Volksmärchens (1928); Ch. Bühler: Das Märchen und die Phantasie des Kindes (1929); R. Benedict: Patterns of Culture (1934); Róheim G.: The Riddle of the Sphinx (1934); Br. Jöckel: Der Weg zum Märchen (1939); Marót K.: Rítus és ünnep (Ethnographia, 1940); Róheim G.: The Origin and Function of Culture (1941); Fónagy I.: Mágia (1943); S. Lorand: Psychoanalysis Today (1944); A. Kardiner: The Psychological Frontiers of Society (1945); Psychoanalysis and the Social Sciences (1945—1948): P. Mullahy: Oedipus Myth and Complex (1948); T. Parsons: Essays in Sociological Theory (1949); R. Bastide: Sociologie et psychoanalyse (1950); E. Fromm: Psychoanalysis and Religion (1950); Róheim G.: Psychoanalysis and Anthropology (1950); E. Jones: Essays in Folklore, Anthropology and Religion (1951); P. Schilder: Psychoanalysis, Man and Society (1951); G. B. Wilbur—W. Muensterberger: Psychoanalysis and Culture (1951); M. Bonaparte: Psychoanalyse et anthropologie (1952); Róheim G.: The Gates of Dream (1952); G. Piers—M. B. Singer: Shame and Guilt (1953); H. S. Sullivan: The Interpersonal Theory of Psychiatry (1953); P. de Carvalho Neto: Folklore y psicoanalisis (1956); E. Fronton: Märchen, Mythen und Träume (1957); Cl. Thompson: Psychoanalysis (1957); S. Freud—D. E. Oppenheim: Dreams in Folklore (1958); S. Hook: Psychoanalysis (1959); K. J. Obenauer: Das Märchen (1959); Chr. Caudwell: Illúzió és valóság (1960); F. L. K. Hsu: Psychological Anthropology (1961): H. M. Ruitenbeek: Psychoanalysis and Social Science (1962); J. L. Fischer: The Sociopsychological Analysis of Folktales (Current Anthropology, 1963); L. Sébag: Marxisme et structuralisme (1964); A. Dundes: The Study of Folklore (1965); J. Lacan: Écrits (1966); D. Skells: Two Psychological Patterns, Underlying the Morphologies of Propp and Dundes (Southern Folklore Quarterly, 1967); Hankiss E.: Az irodalomtudomány és a pszichológia (Irodalomtudomány, 1970).