Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

ősművészet

KKE 554

a művészet későbbi formáinak előzményei az →őstársadalom keretében. Voltaképpen kétséges, milyen esztétikai ismérvek alapján nevezhetjük művészetnek e társadalomtörténeti korszak jelenségeit. A →szinkretizmus korai (első) formájá­nak dominanciája következtében nem is célszerű önálló kutatási területként, hanem az őstársada­lom teljes társadalmi tudatának megnyilvánulásaként vizsgálni e jelenségcsoportot. • Éppen ezért egyaránt tévesek azok az elgondolások, miszerint az ~ jelenségei mondjuk a pszichologizmus, az avantgarde vagy a realizmus korai megnyilvánulá­sai lennének. • Minthogy közvetlen mentális kifeje­zések, igen merészen általánosítanak, gyakran nem ábrázoló jellegűek, ismét máskor kitűnő megfigyelőkészségről és ehhez kapcsolódóan pontos kifeje­zésről tanúskodnak. A rítusokhoz, munkavégzés­hez, neveléshez, az ősvallás jelenségeihez való köz­vetlen kapcsolódás sem kizárólagos, pontosabban mindegyikre következtethetünk a ránk maradt le­letekből. A →primitív művészet sokban hasonló, ám ezt sem lehet teljesen azonosítani, különösen azért nem, mivel eddig több ezer primitív kultúrát ismerünk, amelyek művészete nemcsak formájá­ban, hanem közvetlen társadalmi kapcsolataiban is meglehetősen eltér egymástól, analógiaként tehát nem lehet egyetemes módon felhasználni az ~ egészének értelmezésekor.

Irodalom:

Lukács Gy.: Az esztétikum sajátossága, I–II. (1965); Voigt V.: A folklór esztétikájához (1972); Bodrogi T.: Törzsi művészet, I–II. (1981); László Gy.: Az ősember művészete (1968); A. Laming: Őskori barlangmű­vészet Lascaux (1969).