Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

kultúramorfológia

VIL6 772

<latin + görög 'kul­túra — alaktan'): a kultúraelmélet fo­galma egy-egy kultúra leírásának rendszerére, amely a legtöbbször a kultúrák összehasonlításának módszerét is tartal­mazza. Minden kultúra történetírói és teoretikusai találkoztak azzal a kérdéssel, hogyan ábrázolják egy-egy kultúra egé­szét, ebből azonban elmélet csak a törté­netiség gondolatának elterjedésével vált. Feltűnő, hogy e témával kapcsolatban milyen gyakran érveltek a művészetek és irodalom, valamint a vallás egyes jelen­ségeinek vizsgálatával. ● Az antik és középkori gondolkodás számára a saját kultúra abszolút értékű volt, s csak a felfedezések korának kitáguló szemha­tára vezetett el a különböző kultúrák plu­ralizmusának és relativitásértékének megfogalmazásához. A francia jezsuita etnológus, J. Lafitau Moeurs des sauvages amériquains comparées au moeurs des premiers temps ('Az amerikai vadak erkölcsei összehasonlítva az ősidők er­kölcseivel', 1724) c. műve az indiánok kultúráját az ókori görög kultúrával ve­tette össze. Az olasz filozófus, G. Vico 1725-ös új tudomány c. művében a homé­roszi korszakot „hőskorszak”-ként jel­lemezte, és ezt az emberiség gyermekkorá­nak nevezte. A francia felvilágosodás idején Ch. Montesquieu, Voltaire és J. J. Rousseau dolgozta ki a kultúrák hajdani egységének, a civilizáció nem egyértelmű fejlődésének tételét, amely már a kultú­rák elmúlásának gondolatát is tartalmaz­za. A német felvilágosodás történetfilozó­fiáját J. G. Herder nagyszabású műve, az Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit ('Eszmék az emberiség történetének filozófiája köréből', 1784—1791) szinte minden részében kezdemé­nyezte, a betetőzés a G. W. Fr. Hegel egyetemi előadásaiból származott Vorle­sungen über die Philosophie der Geschichte (’Előadások a történetfilozófiáról’, 1848) összegezése volt, amely főként az ókori és középkori társadalom és kultúra képét adta. A szorosabb értelemben vett német kultúraelmélet első alapvető mun­kája G. Klemm összegező, adattárszerű munkája, az Allgemeine Cultur-Geschich­te der Menschheit (’Az emberiség egyete­mes művelődéstörténete’, 1843–1852). K. Marx és Fr. Engels évtizedeken át fog­lalkozott az emberi társadalmak történe­tének periodizációs kérdéseivel, a kul­túra fogalma náluk nyert társadalmi-gazdasági meghatározottságot. ● A szo­rosabb értelemben vett morfológiai kul­túraelmélet a különböző kultúrák leírá­sával azok elmúlását is kifejezte. Ez a pesszimizmus megtalálható már az irány­zat úttörőjénél, N. J. Danyilevszkijnél, akinek műve — Rosszija i Jevropa (’Oroszország és Európa’, 1871); — szélesebb körben csak az 1. világháború után vált ismertté. Ekkor jelent meg a válságfilo­zófia leghíresebb terméke, O. Spengler műve (Der Untergang des Abendlandes, 'A Nyugat alkonya', 1918–1922), amely világhírűvé vált, s inkább kultúraelmé­let, mint megalapozott történeti mű. A történeti adatok sokasága sem teszi szak-tudományos munkává az angol A. Toyn­bee sokkötetes szintézisét (A Study of History, 'A történelem tanulmányozása', 1934-tól). Az olasz filozófus, B. Croce voltaképpen Vico nézeteit újította fel. Az angol történetfilozófus, R. G. Col­lingwood nagyobb népszerűséget nem nyert elméleti műveivel. A néprajzi anyagra épít a →kultúrakör és a →kul­túraminta elmélete. ● A mai marxista kultúrakutatás két irányból is foglalko­zott e témakörrel. Egyrészt általában tagadta a kultúrák „elhalálásáról” val­lott, a civilizációt elutasító, és valamilyen új „vallás” eljövetelében bizakodó néze­teket. Másrészt (elsősorban N. I. Konrad és tanítványai műveiben) a →tipológiai kutatás elvei alapján a különböző társa­dalomtípusok hasonló és eltérő jelenségeit szaktudományos megbízhatósággal vizs­gálta. Így különösen az ún. keleti rene­szánsz, valamint a kínai és japán feuda­lizmuskori irodalom kérdéseivel foglal­koztak. A művészetek és az irodalom a kifejező kultúra elmélete alapján kapnak megkülönböztetett helyet az elméletekben. ●(→irodalom és kultúra, etnológiai irodalomszemlélet, összehasonlító irodalomtudomány)

Irodalom:

Ph. Bagby: Culture and History (1963); G. W. Fr. Hegel: Előadások a világtörténet filozófiájáról (1966); E. Markarjan: A marxista kul­túraelmélet alapvonalai (1971); A. Toyn­bee: Válogatott tanulmányok (1971); N. I. Konrad: Zapad i Vosztok (1972); Ágh A.: A történelem kérdőjelei (1974); N. I. Konrad: A történelem értelméről (1977).