Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

líroepikus műfajok

VIL7 329-330 | részcímszó

történetileg kétféle magyarázat indo­kolja létrejöttét. A. N. Veszelovszkij és mások az eredeti szinkrétizmusból szár­maztatják, a líra és az epika egymástól való elválása előtti korszakból. Ennél va­lószínűbb azonban a másik felfogás, amely szerint a feudalizmus második szakaszá­ban figyelhető meg a líroepikus műfajok elterjedése. Leginkább világos ez a folya­mat a verses epikában, ahol a nagyobb méretű hősepikát felváltja a ballada és a történeti ének, majd a 18. sz.-tól kezdő­dően az egyes alkotások érzelmesebbek, töredékesebbek lesznek, a ballada helyébe a néhány jelenetet kiszínező, románcszerű, zsánerképre emlékeztető alkotások kerülnek; a történeti ének hőse pedig észrevétlenül a romantikus poéma hősére kezd hasonlítani. Ez a folyamat volta­képpen a hivatásos irodalom és folklór irodalom (valamint a tömegirodalom) közreműködésével jön létre: a románcok és poémák gyakran vesznek át a folklór­ból hősöket és epizódokat; másrészt a betyárköltészet és az egész ponyvai epi­ka külső eredetű a folklórban. Annak ellenére, hogy a ballada erkölcsi („családi”) konfliktusokat, a történeti ének pedig ob­jektív történeti eseményeket tartalmazna, bekövetkezik az egyes művek priva­tizálódása. A ciklusok immár nem egész eseményeket mondanak el, hanem csak egy-egy jelenetet villantanak fel, ábrá­zolásmódjuk leginkább romantikusnak nevezhető. Feltűnő a kalandszerűség ked­velése, amely a hősöket mintegy háttérbe állítja, csak a minél érdekesebb eseménye­ket vonultatja fel, ezeket viszont nem, vagy alig. Előbb az egész betyárköltészetet, majd a ponyvairodalom hatására az ún. gyilkosságtörténetek, vá­rosi történetek és balladák terjednek el. Ma még nem látjuk biztosan, hogy az egyéni, kötetlen elbeszélések (→igaz tör­ténetek, élménytörténetek, életrajzok) elterjedése nem ezzel kapcsolható-e össze. Stílusában az egyszerűbb, töredékesebb, irodalmiasabb megfogalmazás jellemző. A szöveghez társuló zene nálunk, sőt az európai népdal jórészében az újstílusú népdal jellemvonásait képviseli, bár megfigyelhető, hogy a líroepikus műfajok alkotásai között egyre több a már nem énekelt, illetve a csak szövegében ismert. ● A magyar folklorisztika különösen a 19. sz. utolsó negyedétől az 1. világhábo­rú végéig terjedő korszak műfaji válto­zásainak vizsgálata során foglalkozott a líroepikus műfajok kutatásával. Megálla­pították, hogy főként a kevésbé hagyományos életmódot folytató rétegek (vándormunkások, agrárproletárok, városi sze­gények) körében terjedt el, és sokszoro­san kapcsolódik a →félnépi költészet je­lenségeihez. ● (epika, líra, epokolírikus műfajok)

Irodalom:

A. N. Veszelov­szkij: Tri glavi iz isztoricseszkoj poetyiki (1899); B. Václavek: Písemnictví a lidová tradice (1938); Pogány P.: Folklór és iro­dalom kölcsönhatása (1959); Sz. Dimit­rov: Dialektyika objektyivnovo i szub­jektyivnovo v lirike (1963); Katona I.—Maróthy J.—Szatmári A.: A parasztdal­tól a munkásdalig (1968); B. Benes: Svetská kramárská písén (1970); W. Wiora: Das deutsche Lied (1971); R. W. Brednich—L. Röhrich—W. Suppan: Handbuch des Volksliedes (1975).