Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

morfológiai irodalomtudomány

VIL8 602-603

a modern német irodalomtudomány irányzata, amely az irodalmat a J. W. Goethe termé­szetfilozófiájában megnyilvánuló morfo­lógiai elgondolások alapján önálló képződ­ménynek tartja, amelyben fajok és egye­dek leírása a kutatás feladata. Az elneve­zés H. Oppel 1939-es áttekintésében (Die Literaturwissenschaft in der Gegenwart ‘A jelenkori irodalomtudomány’) bukkan fel, majd 1947-ben ugyancsak ő foglalja össze alaptételeit Morphologische Litera­turwissenschaft (‘Morfológiai irodalomtu­domány’) c. könyvében. Az irányzat má­sik fő képviselője G. Müller, aki főként az egyszerű formák és műfajok vizsgála­tára használta. Némileg rokon törekvé­sek figyelhetők meg a folklorisztikában is. Amint ismeretes, az orosz V. J. Propp ugyancsak Goethe elméletének ismeretében fogalmazta meg a maga „mesemor­fológiáját” 1929-ben. A német fokloris­ták közül R. Petsch a mesék, mondák és más korai formák alakváltozatait értel­mezte ilyen módon. O Az elgondolás alapja az, hogy a növényalakok átformá­lódnak természeti hatásra, az irodalom ehhez hasonlóan a költői „alak”-ot (va­gyis a művet) külső tényezők (p1. életrajzi tények) hatására hozza létre. A művet kiteljesedésként, az egyes alkotá­sokat pedig a „faj”-hoz hasonlónak te­kintett irodalmi műfajok alakváltozataként fogják fel. ● Az immanens és eide­tikus szemléletű irányzat leginkább a stílus- és műfaji változatok, valamint az egyszerűbb műfajok vizsgálatában vetett fel érdekes szempontokat. Mo.-i hatása a régi Helicon folyóiraton keresztül való­sult meg, újabban bírálják az irányzat biologizmusát. Noha némi hasonlóság megfigyelhető a formalizmus, a későbbi strukturalizmus és ezen irányzat között, ez csupán a kutatás irányának azonossá­gából származik. A német kezdeménye­zőknek azonban közvetlen kapcsolata volt az R. Ingarden kialakította fenomenológiai irodalomtudománnyal, néhány gondolatuk később a dán irodalomelméletben, legú­jabban pedig a hermeneutikai irodalomszemléletben is megtalálhatók. ● (→fenomenológiai irodalomtudomány, herme­neutika, morfológia)

Irodalom:

Vajda Gy. M.: Állandóság a változásban (1968); Irodalomtudomány — Tanulmányok a XX. századi irodalomtudomány irányza­tairól. Szerk. Nyirő L. (1970); D. Paulme: Morphologie du conte africain (1972); V. J. Propp: A mese morfológiája (1975); R. Thom: Morphogenése et imaginaire (1978); N. Krenzlin: Das Werk „rein für sich” (1979); H. Hamm: Der Theoretiker Goethe (1980).