Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

temetési rítusok költészete

VIL15 295 | Dömötör Teklával közösen

a szokáskölté­szet, s ezen belül az →átmeneti rítusok költé­szetének azon csoportja, amely a halottak végső nyughelyen való elhelyezéséhez fűző­dő →rítusokat foglalja magába. Ezek tör­ténetileg és kultúrkörönként, vallásonként, sőt kisebb közösségenként (pl. településenként) is igen eltérőek. ● Az őstársadalmak­ban a tetemeket alighanem magukra hagy­ták, bár egyes feltételezések szerint elterjedt szokás lehetett az is, hogy megették őket. A meghatározott helyre való temetés elsőként a Neander-völgyinek nevezett kultúrában terjedt el. Két fő változata az elföldelés és a halotthamvasztás. Az egyes vallások pontosan szabályozzák a temetési szertartás lefolyását. Modern formái, akár a modern köztemetők, az utóbbi évszáza­dokban alakultak ki, de a társadalmi válto­zások (a francia forradalom, az ateizmus, a kommunista ideológia elterjedése, a szekták és új vallások megjelenése) következtében maguk is sokszor változtak. Ezek igénybe veszik az új közlési eszközöket (a tömegkommunikáció által közrebocsátott gyászhírek, gyászjelentések, →nekrológok, a te­metés tévébeli közvetítése stb.). Mind a temetők, mind az egyes sírok képviselhetnek irodalmi vonatkozásokat a feliratok (→feliratirodalom, sírfelirat, sírvers), az írók külön sírhelyei vagy a temetési szertartáso­kon elhangzó gyászbeszédek (→szónoklat), →gyászdalok, →búcsúztatók, →siratók stb. révén. Ismertek a folklórban e szokások áttételes formái (pl. a fiatalon elhunytak „lakodalmai”) vagy átvételei (pl. a siratók lakodalmi változatai), tréfás változatai (pl. tréfás →sírversek), sőt — mind a temetés egészét, mind annak egyes elemeit kifigurá­zó – paródiái (ún. halottas játékok) is. Szo­ros kapcsolatban áll a temetési rítussal a virrasztó, amikor a temetés előtti összejöve­tel alkalmával igen sokféle műfajhoz tarto­zó alkotások hangoznak el, s folytatása, a műfajilag hasonlóan sokrétű halotti tor. ● A halottak vagy a temetés évfordulóin em­lékünnepekre, s ezek alkalmából emlékbe­szédek (→szónoklat) tartására, kiemelkedő személyiségek esetében →emlékkönyvek, folyóiratok →emlékszámainak kibocsátásá­ra stb. is sor kerül. ●(→halálirodalom, szokásköltészet)

Irodalom:

A. Van Gennep: Les rites de passage (1907); Dömötör Tekla: Naptári ünnepek. népi színjátszás (1964); Dömötör Tekla: A népi színjátszás Európá­ban (1966); W. Fuchs: Todesbilder in der modernen Gesellschaft (1969); Dömötör Tekla: A népszokások költészete (1974); M. Vovelle: Mourir autrefois (1974); L.-V. Thomas: Antropologie de la mort (1975); E. de Martino: Morte e pianto rituale (1975); Ph. Ariés: L'homme devant la mort (1977); M. Jäger: Analyse von Todesanzeigen (1978); H.-J. Klimkeit: Tod und Jenseits im Glauben der Völker (1978); Újváry Z.: A temetés paródiája (1978); S. Baum: Plötzlich und unerwartet (1980); G. Stephenson: Leben und Tod in den Religionen (1980); Hoppál M.—Novák L.: Halottkultusz (1982); L. Taylor: Mourning Dress (1983); A. Leroi‑Gourhan: Az őstörténet kultuszai (1985); I.Andreesco-M M. Bacon: Mourir á l'ombre des Carpathes (1986); Kunt E.: Az utolsó átváltozás (1987); G. Klingman: The Wedding of the Death (1988); Balassa I.: A magyar falvak temetői (1989); Magyar néprajz (7. köt., 1990); J. Witkowski: Psychologie des Todes (1990); B. Happe: Die Entwicklung der deutschen Friedhöfe (1991).