Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

betlehemes játék

VIL1 Muzslav Lászlóval közösen

betlehemezés: kará­csonyi népi színjáték, alakoskodás, teát­rális népszokás. Tárgya Krisztus születé­sének története, díszletei, színpada a betlehemi istállót, a jászolt és környezetét ábrázolják. Általában a karácsonyt megelőző hetekben (advent), főként azon­ban az ünnep előtti héten adják elő. Előadásmódját tekintve legalább két, de általában több szereplős, énekelt-mon­dott játék vagy bábjáték, igen gyakran bábtáncoltató betlehem. A történet színhelye vagy illusztrációja az épített vagy hordozható színpad, ill. figurális kom­pozíció. A színpad milyensége jelentősen befolyásolja az előadásmódot. ● Először a 4. sz. végén Rómában állítottak templo­mi betlehemet, azonban a játék elterje­dését a középkori →mariornettelőadások divatja, valamint a különféle →vallásos színjátékok, különösen →misztériumjátékok segítették. Ma is szereplő sze­mélyeik, illetve figuráik a misztériumok ala­kosaival, mimusaival azonosak. A színjátszó bábuszínésszé válása ugyanaz a folyamat, amely a vásári komédia vagy a farsangi játékok bábuit, álarcait létrehoz­ta. A vallásos játék, a misztérium a temp­lomból az utcára került, s ott részben marionetté, részben betlehemezéssé ala­kult, míg végül a népköltészet legavatot­tabb megőrzői, a gyerekek vették kezükbe előadását. A betlehemes játékok a kora középkori színjátszás valamennyi lénye­ges elemét tartalmazzák: szövegvázlataik a misztériumok szerkezeti felépítését kö­vetik; énekbetéteik a régi karácsonyi énekeket idézik, melyek megtalálhatók voltak minden egyházi énekgyűjteményben, s legtöbbjük ma is énekelt karácsonyi dal; a Gyermek születését az angyalok karéneke adja hírül; a pásztorok és a Háromkirályok sietnek imádására Bet­lehembe, Heródes az Ördög segítségével a Gyermek életére tör, s amikor terve nem sikerül, a pásztorok táncba kezdenek, a gonoszt is kényszerítve, hogy ünnepelje a Gyermek megmenekülését. A játék általá­ban Mária hálatáncával fejeződik be. A betlehemes játék figuráiból fejlődött alakok, illetve típusok ma is élnek: Gáspár király szerepéből a bábjáték Kasperlje (a magyar Paprika Jancsi), az Ördögből részint az intrikus, részint a kritikusan gondolkodó szellemes rezonőr szerepkör, a nem tipikus, de gyakran szerepeltetett Bolondból a konferanszié, illetve a narrá­tor szerepe alakult ki. ● A téli napforduló pogány ünnepkörével szembeállított bet­lehemezés hazánkban is korán elterjedt. Előadói, amint az erről fennmaradt 15. sz.-i (főleg felvidéki) oklevelek tanúskod­nak, tehetős polgáremberek voltak. A bábtáncoltató templomi betlehemezés a 18. sz.-ig virágzott, szórványosan azonban a marionettszerű betlehemesjáték (→bábtáncoltatás) manapság is előfordul, a figu­rális kompozíciót ábrázoló színpad, s az énekelt-mondott rigmusos játék is él. ● (→vallásos színjátékok, népi színjátékok, alakoskodás, bábjáték, teátrális népszoká­sok).

Irodalom:

A. Meyer: Das Weihnachts­fest, seine Entstehung und Entwicklung (1913); M. Böhme: Das lateinische Weih­nachtsspiel (1917); L. Schmidt: Formprobleme des deutschen Weihnachtsspieles (1938); J. Prosniak: Koledy i pastoralki (1956); V. I. Csicserov: Zimnyij period russzkovo zemlegyelcseszkovo kalen­darja XVI—XIX vekov (1957); Dö­mötör T.: Naptári ünnepek — népi színjátszás (1964).