amatőr művészeti mozgalom
KKE 20nem hivatásos művészek és együttesek működése, különösen a színjátszás, táncok és kórusok formájában, azonban idekapcsolhatjuk az egyes amatőr művészek (írók, képzőművészek stb.) tevékenységét is. Nem azonos, mégis kapcsolatban van a naiv művészet jelenségeivel is. • (→néptánc, →népművészet, →munkáskultúra).
antropológia
KKE 24-28különböző természet- és társadalomtudományok megnevezése, amelyek az emberrel foglalkoznak. E megnevezések a nemzetközi szóhasználatban is összefonódnak egymással, a magyarban pedig esetenként a nemzetközi használatnak felelnek meg. Voltaképpen több önálló tudomány és még több önálló részterület használja az ~ nevet. Ezeket célszerű egymástól megkülönböztetve tárgyalni.
Irodalom:
E. B. Tylor: Anthropology (1881); A. L. Kroeber: Anthropology (1948); E. Adamson Hoebel: Anthropology (1958); Current Anthropology (1959–); D. G. Mandelbaum–G. W. Lasker–E. M. Albert: The Teaching of Anthropology (1963); I. C. Jarvie: The Revolution in Anthropology (1964); S. Tax: Horizons of Anthropology (1965); R. A. Manners–D. Kaplan: Theory in Anthropology (1968); P. I. Pelto–G. H. Pelto: Anthropological Research (1978); Anthropological Literature (1979–).
Fizikai ~: embertan, az ember származásával, alaktani sajátosságaival és ezek földrajzi változataival foglalkozik. Szokásos a rassz~ elnevezés is, mivel az emberi rasszokat vizsgálja. Noha biológiai módszerekkel, mégis általában társadalomtudományi kérdéseket kutat, pl. a népek történetét, az etnogenezis kérdéseit, az emberiség kialakulását, a kulturális változások következtében megfigyelhető embertani változásokat stb. Annak ellenére, hogy e kutatást időnként felhasználták a rasszizmus és a fajelmélet képviselői is, maga a fizikai ~ rassz~nak nevezhető kutatási területe is egy objektív tudomány keretébe tartozik.
Irodalom:
Bartucz L.: A magyar ember. A magyarság antropológiája (1938); Malán M.: Az élő magyarság embertani kutatása (1947); J. Barzun: Race. A Study in Superstition (1965); M. Banton: Race Relations (1967); Lipták P.: Embertan és emberszármazástan (1969); Sík E.: Faji kérdés és marxizmus (1971); A. Montagu: Statement on Race (1972); Makai Gy.: Fajelmélet–fajüldözés (1977); Ny. Ny. Csebokszarov–I. A. Csebokszarova: Népek, rasszok, kultúrák (1980).
Biológiai ~: az ember biológiájával társadalomtudományi szempontból foglalkozó kutatás. Főbb területei az emberiség keletkezése, az ember genetikája, az emberi populációk vizsgálata, az öröklés és kulturális viselkedés, a test felépítése és a pszichikum kapcsolata, karakterológia, férfi és nő eltérései és azonosságai, betegségek, járványok és ezek gyógyítása, növekedés, demográfia stb. Voltaképpen önálló tudományágnak tekinthető a felsoroltak közül több is, a szintén ide sorolható néptáplálkozástan, néplélektan, a népi gyógyítás és orvoslás kutatása, az etológia több vizsgálati területe.
Irodalom:
E. Eickstedt: Die Forschung am Menschen, I–III. (1940–1963); I. Schwidetzky: Grundzüge der Völkerbiologie (1950); V. E. Gelbsattel: Prolegomena einer medizinischen Anthropologie (1954); Sós J.: Népélelmezés (1959); M.-C. Chamla: L’anthropologie biologique (1971); Th. Dobzhansky: Evolution, Genetics and Man (1957); J. L. Fuller–W. R. Thompson: Behavior Genetics (1960); L. S. Penrose: A humángenetika alapjai (1967); Biologische Anthropologie, I–II. (1972); Czeizel E.: Az emberi öröklődés (1976); H. Varró R.: Élővilág és társadalom (1979).
Orvosi ~: a betegségekkel és azok gyógyításával foglalkozó kutatás, a szorosan vett orvostudomány keretein kívül. A néprajz és etnológia kutatási területei közül az etnomedicina, népi gyógyítás vagy népi gyógyászat néven foglalkoznak a betegségek vélt vagy valódi okaival, gyakorlati vagy mágikus gyógyításukkal. Ide sorolható az állatok hasonló gyógyítása is. Nemcsak az orvostudomány története, hanem a mágia története is
tartalmaz számos, az orvos szempontjából értékelhető tényt. Újabban az ún. alternatív gyógyítás, a természetes gyógymódok, nemegyszer a kuruzslás széles körben terjednek. Bizonyos fokig ide sorolható a természetmegfigyelés (gyógynövények ismerete), a dietetika (táplálkozástan és étrend) is. A betegek ápolását külön (nem csak egészségügyi) intézmények végezték. Ezek története a művelődéstörténet fontos fejezete.
Irodalom:
Hoppál M.–Törő L.: Népi gyógyítás Magyarországon (1975); J. Dornheim: Kranksein in dörflichen Alltag (1983).
Paleo~: az emberiség eredetével foglalkozó kutatás, az etnológia, fizikai ~ és más tudományok módszereit is felhasználó régészeti kutatási terület. Főbb témái a rasszok és az egyes kultúrák, valamint ezek csoportjainak létrejötte. A kezdeti szakaszokat illetően az embereknek az állatvilággal való kapcsolatát is vizsgálja.
Irodalom:
Ch. Darwin: A fajok eredete (1955); Ch. Darwin: Az ember származása és a nemi kiválasztódás (1961); G. H. R. von Koenigswald: Az ember története (1968); Katona F.: Emberré válás (1974); V. P. Alekszejev: Az emberi rasszok földrajza (1977); Kiszely I.: A föld népei, I–II. (1979–1984); J. I. Jefimov: Filoszofszkije problemi tyeorii antropo-szociogenyeza (1981).
Kulturális ~: az etnológia irányzata, különösen az amerikai kutatásban általános, innen terjedt el Európában is. Különböző tudományterületekhez tartozó vizsgálatokat egyesít, ezek közül a legfontosabbak a következők: őstörténet és régészet, etnológia, etnográfia, etnikus történelem, etnolingvisztika, etnopszichológia, gazdasági ~, etnoszociológia, jogi etnológia, politikai ~ stb. Itt vizsgálják a különböző kultúrák, a művészet, a tudomány és filozófia megjelenését. Külön foglalkoznak a kultúraváltás témáival. legfontosabb kutatási terület mégis a kultúra és a társadalom működése. Ezzel kapcsolatban is önálló szerepe van az alkalmazott ~nak.
Irodalom:
A. Kroeber: Configurations of Culture Growth (1944); E. Rothacker: Probleme der Kulturanthropologie (1948); M. J. Herskovits: Man and His Works (1950); W. H. Goodenough: Explorations in Cultural Anthropology (1964): W. E. Mühlmann – E. W. Müller: Kulturanthropologie (1966); M. Freilich: The Meaning of Culture. A Reader in Cultural Anthropology (1972); Kulturanthropologie (1973); R. Naroll–R. Cohen: A Handbook of Method in Cultural Anthropology (1973); R. Naroll–F. Naroll: Main Currents in Cultural Anthropology (1973); R. B. Taylor: lntroduction to Cultural Anthropology (1973); L. M. Lombardi–Satriani: Antropologia culturale (1974); T. Tentori: Antropologia culturale (1976); F. R. Vivelo: Cultural Anthropology (1978); Ph. K. Bock: Modern Cultural Anthropology (1979); J. Stagl: Kulturanthropologie und Gesellschaft (1980); H. Gernd: Kultur als Forschungsfeld (1981); Forrásmunkák a kultúra elméletéből, VI. (1985).
Szociális ~: az etnológia irányzata, különösen az angol funkcionalista iskola keretében, innen terjedt el világszerte. A primitív kultúrákat társadalmuk egészében, működésében vizsgálja. Nem azonos a társadalomnéprajz fogalmával, eltér a szociológiai ~ kérdéskörétől is, noha ezekkel van kapcsolata. Újabban a modern élet (pl. városok) kutatására is alkalmazzák.
Irodalom:
E. E. Evans-Pritchard: Social Anthropology (1951); S. F. Nadel: The Foundations of Social Anthropology (1951); Meyer Fortes: Social Anthropology at Cambridge since 1900 (1952); G. Lienhardt: Social Anthropology (1964); M. Banton: The Social Anthropology of Complex Societies (1966); W. Lepenies: Soziologische Anthropologie (1971); Sozialanthropologie (1972); A. Kuper: Anthropologists and Anthropology: The British School 1922–1972 (1973); B. Malinowski: Baloma (1974); I. M. Lewis: Social Anthropology in Perspective (1976).
Szociális és kulturális ~: az etnológia újabban megjelent, egységesítő irányzata, amely a szociális ~ keretébe illeszti a kulturális kutatásait.
Irodalom:
J. J. Honigmann: Handbook of Social and Cultural Anthropology (1973); M. Freedman: Social and Cultural Anthropology (1976); I. Lombard: L’anthropologie britannique contemporaine (1972); M. S. Garbarino: Sociocultural Theory in Anthropology (1977).
Pszichológiai ~: különböző pszichológiai irányzatok foglalkoznak etnológiai kérdésekkel (néplélektan, pszichoanalízis stb.). Ezek gyűjtőneve újabban vált az ~i kutatások önállónak tekintett területévé.
Irodalom:
W. Wundt: Völkerpsychologie, I–X. (1900–1920); F. L. K. Hsu: Psychological Anthropology (1961); Psychologische Anthropologie (1973); Ph. K. Bock: Continuities in Psychological Anthropology (1980); Róheim G.: Primitív kultúrák pszichoanalitikus vizsgálata (1984).
Filozófiai ~: a filozófia egyik ága, amely az ember és a kultúra általános vonásaival foglalkozik, és ily módon érintkezik az ~ és etnológia témáival. Minthogy Herder, Kant, Hegel, Feuerbach, Marx és mások ugyanúgy használták e fogalmat, mint a fenomenológiai iskola német és más képviselői, a filozófiatörténetben tágan is lehet értelmezni e fogalmat. Szűkebb értelemben a német elméleti filozófia egyik irányzata: Plessner, Scheler, Gehlen és mások vezetésével. Van teológiai és marxista megvalósulása is.
Irodalom:
P. L. Landsberg: Einführung in die philosophische Anthropologie (1934); M. Landmann: Philosophische Anthropologie (1955); W. Brüning: Philosophische Anthropologie (1960); A. Gehlen: Anthropologische Forschung (1961); E. Rothacker: Philosophische Anthropologie (1964); H. E. Hengstenberg: Philosophische Anthropologie (1966): P. V. Kornyejev: Szovremennaja filoszofszkaja antropologija (1967); U. Sonnemann: Negative Anthropologie (1969); W. Keller: Einführung in die philosophische Anthropologie (1971); Philosophische Anthropologie heute (1972); Philosophische Anthropologie, 1–2. (1974–1975), A. Gehlen: Az ember (1976), J. G. Herder. Eszmék az emberiség történetének filozófiájáról (1978): I. Kant: A vallás a puszta ész határain belül (1980); D. Bergner: Der Mensch (1982).
Teológiai ~: a valláselméletnek az emberrel foglalkozó része. A keresztény teológiában a dogmatika keretébe tartozik, ismert azonban egyéni változata is (pl. Teilhard de Chardin filozófiájában).
Irodalom:
K. Rahner–H. Vorgrimler: Teológiai kisszótár (1980).
Marxista ~: a marxizmus keretében a filozófiai, ill. az általános ~ kérdéseivel foglalkozó rész, az emberrel és kultúrájával kapcsolatos kutatások összessége. Voltaképpen az ifjú Marx ilyen érdeklődése, Engels etnológiai természetű kutatásai. ezek kapcsolata a filozófiai és társadalomtörténeti előzményekkel, az emberi társadalom szerkezete (ontológiája) a főbb területei. Bizonyos előzmények után az 1960-as években fogalmazódott meg e kutatási terület önállósága, majd a szaktudományok (filozófia, etnológia stb.) keretében is megjelentek ilyen kutatások. A társadalmi formációk elmélete is ide tartozik. Ezenkívül a szociológiai ökonómiai jellegű vizsgálatokkal is szoros kapcsolatban áll.
Irodalom:
L. H. Morgan: Az ősi társadalom (1961); Márkus Gy.: Marxizmus és „antropológia” (1966); T. Gerholm: Prolog till en marxistisk antropologi (1971); E. Terray: Marxism and „Primitive” Societies (1972); H. Constantin: Versuch einer marxistischen philosophischen Anthropologie (1972); M. Goldelier: Horizon, trajets marxistes en anthropologie (1973); M. Bloch: Marxist Analysis and Social Anthropology (1975); Ágh A.: A marxi történetfilozófia kialakulása (1975); L. Krader: Karl Marx. Die ethnologischen Exzerpthefte (1976); V. F. Aszmusz: Marx és a polgári historizmus (1973); Lukács Gy.: A társadalmi lét ontológiájáról, I–III. (1976); Tőkei F.: A társadalmi formák marxista elméletének néhány kérdése (1977); S. Diamond: Toward a Marxist Anthropology (1979); Orientamenti marxisti e studi antropologici italiani (1980); M. Harris: Cultural Materialism (1980); Tőkei F.: Őstársadalom és ázsiai termelési mód (1982); Bodrogi T.: Lewis Henry Morgan és a XIX. századi evolucionizmus (1982); E. Sz. Markarjan In: Forrásmunkák a kultúra elméletéből, V. (1985).
Gazdasági ~: a primitív társadalmak gazdaságával foglalkozó etnológiai kutatások összessége, amely felhasználja a közgazdasági és gazdaságtörténeti módszereket is.
Irodalom:
M. J. Herskovits: Economic Anthropology (1952); Polányi K.: Az archaikus társadalom és a gazdasági szemlélet (1976); Readings in Economic Anthropology (1978–); M. Godelier: A gazdasági antropológia tárgya és módszerei (1981).
Politikai ~: a politikai intézményekkel foglalkozó kutatások összessége. Általában etnológiai, összehasonlító történeti és szociológiai módszereket alkalmaz.
Irodalom:
M. Glucksman: Politics, Law and Ritual in Tribal Society (1965); D. Cohen–J. Middleton: Comparative Political Systems (1967); G. Balandier: Anthropologie politique (1967); M. Weber: Állam. politika, tudomány (1970); E. Hobsbawm: Primitív lázadók (1974); P. Probst: Politik und Anthropologie (1974).
Alkalmazott ~: a gyakorlatban felhasznált etnológia. Történetileg a gyarmatosítás korában alakult ki, és a közigazgatásban használták fel az etnológusok által összegyűjtött ismereteket. Bizonyos fokig ide vonható a jogszolgáltatásban, oktatásban és a különböző társadalmi szervezetek létrehozásában felhasznált ~i ismeretanyag is. A harmadik világ államainak függetlenné válása után új területeken is folytattak hasonló kutatásokat.
Irodalom:
I. I. Potyehin: Az angol–amerikai etnográfia az imperializmus szolgálatában (1953); H. G. Barnett: Anthropology in Administration (1956); G. M. Foster: Applied Anthropology (1969); R. Bastide: Anthropologie appliquée (1971); P. Grapin: L’anthropologie criminelle (1973); I. van Willigen: Anthropology in Use (1980); The Shaping of National Anthropologies (Ethnos, 1982).
Kognitív ~: a modern etnológia, ~ és néprajzi kutatás irányzata, amely a kultúrákon belül kialakult megismerő („kognitív”) rendszereket vizsgálja. A nyelv, a műfajok rendszere, az idő és a tér kategóriái, elnevezések, rítusok vizsgálata tartozik ide. Felhasználja a pszichológia, etnolingvisztika, bizonyos fokig a strukturalizmus és a szemiotika módszereit is, szoros kapcsolatban áll a szimbolikus ~ irányzatával.
Irodalom:
D. Hymes: Language in Culture and Society (1964); A. Kimball Romney–R. Goodwin d’Andrade: Transcultural Studies in Cognition (1964); S. A. Tyler: Cognitive Anthropology (1969); J. W. Berry–P. R. Dasen: Culture and Cognition: Readings in Cross-Cultural Psychology (1974).
Szimbolikus ~: az amerikai és angol etnológia modern iskolája, amely az emberi kultúrákban a szimbolikus cselekvéseket vizsgálja. Képviselői sokat merítettek a strukturalista kutatásokból, a kognitív ~ból, etnolingvisztikából, etnográfiai szemantikából, szemiotikából. Főként szokásokkal, mítoszokkal, elnevezési rendszerekkel foglalkoznak. Történetileg a strukturális ~ után bontakozik ki, majd inkább a kognitív ~ keretén belül tevékenykedők foglalkoznak témáival.
Irodalom:
V. Turner: The Forest of Symbols (1967); R. F. Spencer: Forms of Symbolic Action (1970); C. Geertz: Myth, Symbol, and Culture (1971); M. Douglas: Rules and Meanings (1973); R. Firth: Symbols. Public and Private (1973); Antropologia simbolica (1981); Hoppál M.–Niedermüller P.: Jelképek–kommunikáció–társadalmi gyakorlat. Válogatott tanulmányok a szimbolikus antropológia köréből (1983).
Strukturális ~: a modern etnológia irányzata, amely a társadalomszervezet, mítoszok, művészet jelenségeivel foglalkozik, oly módon, hogy az itt megtalálható struktúrákat önálló megnyilvánulásként vizsgálja. Kapcsolatban áll a szociológia módszereivel, a folklorisztikával, nyelvtudománnyal is. A Lévi-Strauss kezdeményezte kutatás a strukturalizmus általános módszertanává fejlődött, nemcsak az ~ban hanem a társadalomtudományok egészében is.
Irodalom:
C. Lévi-Strauss: Anthropologie structurale (1958); C. Lévi-Strauss: Anthropologie structurale deux (1973) Magyarul: Strukturális antropológia I-II. (2001); D. Sperber: Le structuralisme en anthropologie (1968); M. Glucksman: Structuralist Analysis in Contemporary Social Thought (1974); S. Meletyinszkij: A mítosz poétikája (1985).
Pedagógiai ~: a pedagógia részterülete, amely az embernevelésben filozófiai elveket követ, pontosabban az egzisztencialista jellegű filozófiai ~ elméletét használja fel. Kapcsolata a szó szoros értelmében vett alkalmazott ~val csak közvetett.
Irodalom:
Bálint M.: Pedagógiai antropológia és egzisztencialista pedagógia (1980).
Teoretikus ~, általános ~: az ~i kutatások elméleti része, amely több ízben is önálló kutatási területként jelenik meg, noha nem azonosítható a filozófiai ~val, amely szintén általános érvényű megállapításokkal foglalkozik. Gyakran módszertani jellegű, általában rendszeres (szisztematikus), gyakran összehasonlító kutatásokat képvisel. Ennek következtében az ~i és társadalomtudományi kutatások legkülönbözőbb területeivel van kapcsolatban.
Irodalom:
F. Boas: General Anthropology (1938); J. Stürmann: Systematische Anthropologie. Ontologie des Menschen (1957); D. Bidney: Theoretical Anthropology (1970); W. Rudolph–P. Tschol: Systematische Anthropologie (1977).
Matematikai ~, kibernetikai ~: matematikai és számítógépes eljárások alkalmazása az ~i kutatásokban. Leggyakrabban pszichológiai, nyelvészeti, statisztikai eljárásokkal társul, foglalkozik a társadalomszerkezet és a szövegek elemzésével, kognitív rendszerek vizsgálatával, az etnometodológia körébe tartozó elemzéssel, összehasonlító és kvantitatív módszerekkel. Kapcsolatban áll a modellálás, a játékelmélet, az etnográfiai szemantika és a tartalomelemzés módszereivel is. Gyakorlati feladatok (pl. inventáriumok, indexek elkészítése) elvégzésére is alkalmazzák.
Irodalom:
D. H. Hymes: The Use of Computers in Anthropology (1965); S. A. Tyler: Cognitive Anthropology (1969); Voigt V.: Modellálás a folklorisztikában (1969); Ph. Richard–R. Jaulin: Anthropologie et calcul (1971); P. Kay: Explorations in Mathematical Anthropology (1971).
Modern ~: a modern társadalmak kérdéseivel foglalkozó kutatások összessége. Foglalkozik a társadalmi változásokkal, a városok, a turizmus kérdéseivel, az alkalmazott ~ (és folklorisztika, szociológia) több problémájával. Módszereiben is általában újszerű. Külön kérdésköre a munkásság életének kutatása.
Irodalom:
H. Bausinger: Volkskultur in der technischen Welt (1961): L. Schmidt: Gegenwartsvolkskunde (1976); Nagy D.: Ajánló bibliográfia a magyar munkáshagyományok kutatásához (1977); Katona I.: A magyar parasztság életének átalakulása (1979); Fejős Z.–Niedermüller P.: Tájékoztató bibliográfia a városok néprajzi-antropológiai kutatásához (1982); H. Bausinger: Az újrarajzolt nép (1982).
Történeti ~: a művelődéstörténet keretében kialakult újabb tudományos irányzat, amely az európai társadalom néprajzi szempontból is vizsgálható jelenségeit kutatja. Módszertanában a történeti szociológia, gazdaságtörténet, néprajz és kultúraelmélet találkozik. Legújabban Magyarországon is felmerült az ilyen kutatások iránti igény. Minthogy európai történelemmel foglalkozik, az osztályviszonyok magyarázatát is megkísérli.
Irodalom:
P. Burke: Popular Culture in Early Modern Europe (1978); R. Muchembled: Culture populaire et culture des élites (1978); D. Gaunt: Memoir on History and Anthropology (1982); Hofer T.: Történeti antropológia (1984); H. Süssmuth: Historische Anthropologie (1984).
A fentiek értelmében igen sokféle kutatás tudománytörténete vonható ide. Ezeket rendszerint külön tekintik át, olykor azonban különböző kutatásterületek történetét együtt is bemutatják. A klasszikus antikvitástól a középkorig, az utazásoktól a felfedezésekig, majd a felvilágosodástól a 19. sz.-ig, végül a modern kutatásokig igen sokféle változáson ment át az ~. A tudománytörténeti szemlékből rendszerint elméleti vagy módszertani tanulságokat is megkísérelnek levonni. A kézikönyvek, módszertani áttekintések is adnak tudománytörténeti adatokat. A magyar kutatások ilyen történetét eddig nem tekintették át.
Irodalom:
T. K. Penniman: A Hundred Years of Anthropology (1952); G. Cocchiara: Az európai folklór története (1962): J. S. Slotkin: Readings in Early Anthropology (1965); P. Mercier: Histoire de 1’anthropologie (1966); J. O. Brew: One Hundred Years of Anthropology (1968); M. Harris: The Rise of Anthropological Theory (1968); W. E. Mühlmann: Geschichte der Anthropologie (1968, új változata 1984); M. Duchet: Anthropologie et histoire au siécle des lumiéres (1971); K. E. Müller: Geschichte der antiken Ethnographie und ethnologischen Theoriebildung, 1–2. (1972–1980); A. de Waal Malefijt: Images of Man (1974); R. V. Kemper–I. F. S. Phinney: The History of Anthropology (1977); J. Copans–J. Jamin: Aux origines de 1’anthropologie franwaise (1978); W. Krauss: Zur Anthropologie des 18. Jahrhunderts (1978): L. P. Vidyarthi: Rise of World Anthropology (1979); L. Gernet: Anthropologie de la Gréce antique (1982); U. Bitterli: „Vadak” és „civilizáltak” (1982).
Az utóbbi évtizedekben bekövetkezett a korábbi ~i kutatások újraértékelése, kifejezetten azzal a céllal, hogy más módszereket és feladatokat találjanak. Az új vizsgálatok egy része a modern ~ témáit vizsgálja, mások azonban hagyományos feladatokat vállalnak, vagy éppen az eddigiekhez képest újszerűen fogalmazzák meg pl. a történetiség problémáját, a kultúra jellemzését vagy a társadalom osztályviszonyainak vizsgálatát. A gyakran radikális társadalmi mozgalmakhoz (vagy új tudományos intézmények megalakításához) kapcsolható új módszerek kidolgozása általános társadalomelméletileg is nagyra értékelhető.
Irodalom:
A. L. Kroeber: Anthropology Today (1953); E. R. Leach: Rethinking Anthropology (1961); Abschied vom Volksleben (1970); R. M. Keesing–F. M. Keesing: New Perspectives in Cultural Anthropology (1971); M. T. Hodgen: Anthropology, History and Cultural Change (1974); D. Hymes: Reinventing Anthropology (1974); Ju. V. Bromlej: Szovremennije problemi etnografii (1981); G. Herranen: Folkloristikens aktuella paradigm (1981); C. Lévi-Strauss: Le regard éloigné (1983).