Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

naptári ünnepek költészete

VIL9 75-77

a szokásköltészet műfajcsoportja, olyan ünnephez kapcsolódó költői alkotások, amelyek évenként meghatározott módon fordulnak elő és ismétlődnek. A kereszténység és az európai kultúra több ízben is ren­dezte az év és a naptár kérdéseit, volta­képpen máig érvényes XIII. Gergely pápa 1582-ben kiadott naptárrendelete, amelynek mind az egyházi, mind a világi szo­kásokat, ünnepeket és irodalmukat te­kintve meghatározó szerepe van.  A fontosabb ilyen naptári ünnepek: január 1. (újév, tágabb értelemben az évkezdet), január 6. (vízkereszt), ettől hamvazószerdáig terjed a farsang gazdag irodalmi hagyományaival, szokásaival (→farsangi játék), február 2. gyertyaszentelő (voltaképpen Mária-ünnep), feb­ruár 3. (balázsolás, voltaképpen iskolás diákok toborzó és adománygyűjtő ünne­pe, →iskolai irodalom, gyermekfolklór, diákirodalom), február 6. Dorottya (főként a középkori →vallásos irodalom és az →iskolai színjáték kedvelt témája), február 14. Bálint napja (a középkorban és napjainkban a szerelmi üdvözletek al­kalma, →szerelmi költészet), február 19. Zsuzsanna (az →iskolai irodalom és álta­lában a népi színjátszás kedvelt témája), március 12. Gergely (szintén iskolai szo­kás, →iskolai irodalom), a húsvét előtti böjt időszaka főként az elmélkedő jellegű →vallásos irodalom alkotásaiban nyilvá­nul meg, március 25. Gyümölcsoltó Bol­dogasszony (ez is Mária-ünnep), virág-vasárnap, nagyhét és húsvét rendkívül gazdag liturgikus és irodalmi alkotások­ban (→szertartásirodalom, húsvéti játék, passiójáték), április 24. György (aki különösen a keleti egyházakban és sár­kányölő szentként vált népszerűvé), ápri­lis 30. Katalin (a →hagiográfia legnépsze­rűbb történeteinek egyik középponti alak-ja), május 1. korábban tavaszünnep, diákünnep, a Faustban is szereplő Wal­purgis-ünnep, az utóbbi évszázadban a munkásmozgalom ünnepe (→munkásiro­dalom), áldozócsütörtök, pünkösd, úrnapja különböző lehetőségeket ad a →szo­kásköltészet és a vallásos irodalom számára, június 13. Antal (elsősorban Páduai Szent Antallal összekapcsolva Európa déli felén jelentős ünnep), június 24. Iván vagy János, voltaképpen a nyárközép ünnepe (ehhez kapcsolódik a Szent-Iván éj hagyománya népszokásokban és iro­dalomban egyaránt), június 27. a középkori magyar irodalomban is középponti jelentőségű Szent László napja, június 29. Péter és Pál, az aratási ünnepek kezdete, egyházi szempontból ez gyakran július 2., Sarlós Boldogasszony, július 13. Margit (nemcsak a magyar irodalomban ismert), július 20. Illés (főként a szláv népek körében népszerű ünnep), július 25. Kristóf (a középkortól számos alkotás témája), jú­lius 26. Anna (a Mária-hagyománnyal kapcsolódik össze), augusztus 5. Havi (= havas) Boldogasszony (az egyik leg­jelentősebb Mária-ünnep), augusztus 6. Krisztus színeváltozása (transfiguratio), az egyik legjelentősebb búcsújáró nap, augusztus 15. Nagyboldogasszony (Mária mennybemenetele, →Mária halálának legendái és általában a keresztény vallá­sos irodalom egyik középpontja), augusz­tus 18. Ilona (csupán távolabbról van kapcsolatban a trójai háborúból ismert Helénával, illetve a Krisztus keresztjét megtaláló császárnéval, Nagy Konstantin anyjával, akiknek gazdag irodalma ismert), augusztus 20. István (az első magyar király ünnepe, ezért nemcsak nálunk, hanem a külföldi kegyhelyeken — Róma, Aachen, Ausztria, Bajorország, Csehország stb. — is külön tisztelet tárgya), szeptember 4. Rozália (főként a barokk korban népszerű ünnep), szep­tember 8. Kisasszony vagy Kisboldog-asszony (Szűz Mária születésének emléknapja), szeptember 12. Mária neve napja (újkori, főként Közép-Európában népszerű ünnep), szeptember 14. a szent kereszt felmagasztalása (a szent kereszt megtalálásának ünnepével, május 3-mal együtt a →misztériumjáték egyik legfontosabb alkalma, szeptember 15. hétfájdalmú Szűzanya (a Mária-siralmak egyik, de nem egyetlen alkalma, főleg a barokk ünnepek között népszerű), szeptember 27. Kozma és Damján (főként a keleti egyházban tisztelt ünnep), szeptember 29. Mihály (arkangyal, a mennyei sere­gek fejedelmének ünnepe, főként a bizánci és az onnan kisugárzó irodalmakban népszerű, összefügg a katonaság és a pásztorok ünnepeivel, sőt az utolsó ítélettel is, ezért számos →legenda kapcsolódik személyéhez), október 2. őrangyalok ün­nepe, az angyalirodalom alkalma (koráb­ban szeptemberben tartották), október 4. Ferenc (pontosabban Assisi Szent Ferenc) ünnepe, a ferences rend irodalmának középponti ünnepe, október 7. Rózsafü­zér királynéja, a 15. sz. óta népszerű a vallásos egyletek körében, október 17. Hedvig (Lengyelország egyik középponti ünnepe), október 21. Orsolya és a tizenegyezer szűz (a középkor egyik legis­mertebb története, főként Észak-Európában népszerű), október 26. Demetriosz, Demeter (a keleti egyház egyik legfőbb szentje), november I. mindenszentek és főként az ünnepet kezdeményező bencé­sek irodalmában fontos, november 2. ha­lottak napja (rendkívül gazdag, nemcsak egyházi jellegű szokásirodalommal, →ha­lálirodalom), november 3. Hubert (főként Nyugat-Európában a vadászünnepek al­kalma, a vadászirodalom alkotásai kap­csolódnak ide), november 11. Márton (főként Franciaországban jellegzetes ün­nep), november 19. Erzsébet (noha német földön közismert, mégsem alapvető ün­nep), november 25. Katalin (sok legen­dája is jelzi, hogy a középkor legismer­tebb női szentje), advent, december 4. Borbála (a néhány nappal későbbi Lucá­hoz hasonlít), december 6. Miklós, a „Mikulás” ünnepe, ily módon nemcsak az egyházi irodalom, hanem a →gyermekirodalom keretében is fontos csomópont, december 8. Szeplőtelen fogantatás (Má­ria-ünnep), december 13. Luca (egész Európában különféle babonák és szoká­sok társulnak e naphoz), a karácsony napjai gazdag irodalmat alakítottak ki (→karácsonyi dal, karácsonyi játék, illetve az egész ádventben a →betlehemes játék), december 27. János (és János áldása), december 28. aprószentek, december 31. Szilveszter (pontosabban az újév előesté­je, az óév búcsúztatása). ● A protestáns egyházak ünnepe október 31., a reformá­ció emléknapja (Luther). ● Az egyházi év egyébként ádventtel kezdődik és szá­mos egyéb ünnepet tartalmaz. ● Az egyes szentek ünnepeihez kapcsolódik a névnap, amely nem minden európai nép körében ismert (néhol a család „védőszentje” vagy „patrónusa” ünnepét ülik ehelyett). Ehhez számos →köszöntő kap­csolódik. Természetesen évenként ismét­lődik a születésnap, hasonló alkalmi iro­dalommal. ● Főként a feudalizmusban az uralkodók névnapja vagy születésnapja országos ünnepnek számított. Ma ha­sonló jellegű állami ünnepek ismertek, megszokott ünnepi alkotásokkal. Gyak­ran egy-egy történelmi esemény emlékün­nepe is állami ünnep (pl. a Bastille lerom­bolása Franciaországban, Kolumbusz napja Amerikában). Ezek közül novem­ber 7-e, az Októberi Forradalom évfordu­lója mára (május 1-ével együtt) a kom­munista mozgalom és a szocialista orszá­gok nemzetközi ünnepévé lett, nemzetközi irodalommal és publicisztikával. ● A mai európai naptár sokszoros átalaku­láson és többszöri rendezése ment át. Ennek következtében a régebbi →szokásköltészet alkotásai más-más napra eshetnek. A folklorisztika külön veszi a téli, tavaszi, nyári és őszi ünnepeket, amelyeket a 19. sz.-ban a kutatók utólag a napfordulók és napéjegyenlőségek nap­jaival kapcsoltak össze. ● A más val­lások (iszlám, zsidóság, keleti vallások) körében mindenütt önálló ünneprendszer él mindmáig, a világi naptártól elválaszthatóan.

Irodalom:

H. Kellner: Heortologie oder die geschichtliche Ent­wicklung des Kirchenjahres (1911); M. P. Nilsson: Die volkstümlichen Feste des Jahres (1914); Hahn I.: Az időszámítás története (1960); Dömötör T.: Naptári ünnepeknépi színjátszás (1964); A. Eskeröd: Arets fester (1965); G. M. Martin: Fest und Alttag (1973); Sz. A. Tokarev (Kalendarnije obicsaji i obrjadi v sztranah zarubezsnoj Evropi, I—III., 1973—1981); Bálint S.: Karácsony, Húsvét, Pünkösd (1973); N. A. Bringéus: Árets festseder (1976); Bálint S.: Ünnepi kalendárium I—II. (1977); F. Hemmer­sam—B. Hodne: Studiet af fester (1979); Fétes du monde — Europe (1980); Fétes du monda —Amérique (1981) ; M. Bahtyin: Franpois Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája (1982).