Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

hagyományozás

VIL4 140-141 | részcímszó

hagyományozódás: Mint a folklórelmélet kategóriája, a folklór alkotások továbbadásának módját jelölő fogalom. A folklór alkotások jel­lemző módon hagyományos jellegűek, jóllehet a mindenkori jelen társadalmában születnek és hatnak, rendszerint mégis régies voltukat hangsúlyozzák. Ez a je­lenség vezet a →hagyomány, a tradíció fontosságának hangsúlyozásához (→tradicionizmus). Az ilyen esztétikai és eti­kai értékelésnek megfelelően a folklórban minél régiesebb, eredetibb (ősibb) valami, annál értékesebb, és a fennmaradt csökevények (→survival) még töredékességükben is a folklór legértékesebb jelenségei. Ez a nézet a →történetiség sajátos felfo­gására alapul, és bizonyos mértékig iga­zolható, mivel nem csupán a folkloristák, hanem a folklórt létrehozók is többé-kevésbé osztják. A folklórt hordozó tár­sadalom posztfiguratív jellegű, vagyis az egyszer már megfogalmazódott, kialakult értékek megtartására törekszik. Nyilvánvalóan az osztálytársadalmak szerkezeté­ből következik mindez: ha afolklórt azosztálytársadalmak alávetett osztályaihoz kötjük, a társadalmi szerkezet az, amely a változás ellen hat. Ugyanakkor megfigyelhető az is, hogy a társadalmi változás igényét kifejezve újító törekvé­sek, forradalmi erők is megjelennek az elnyomottak körében. A társadalmi forradalmat igenlő folklór alkotások száma ugyan viszonylag csekély (munkásfolklór utópikus irodalom), a különböző folklór műfajokban megjelennek az erre mutató vonások (antiklerikális és antifeudális vonások bukkannak fel egész sor műfaj­ban; a trufa, történeti ének beszámol az elnyomottak osztályhelyzetéről, néhány esetben pedig a változtatás maga is megfogalmazódik: demokratikus népdal, az agrárszocialista mozgalmak folklórja, szinte az egész munkásfolklór példa erre). ● Az egyes alkotások létrejöttét és elterje­dését a társadalmi viszonyok nemcsak esztétikailag, hanem szociológiailag is meghatározzák. Az írástudatlanság következtében a folklór szóbeli jellegű, az átadás, átvétel, elterjedés ennek megfelelően a →szájhagyomány keretében történik. Az írásbeliség csak a határterületeken fi­gyelhető meg (félnépi irodalom, ponyvairodalom, kéziratos költészet), illetve néhány átvett műfajban (pl. verses levél, vőfélykönyv), aholis az írásbeliség volta­képpen igen keveset változtat a folklór megszokott sajátosságain. Ezek a formák messzemenően befolyásolják a változatképződés jelenségeit, az állandó szöveg kialakulását szinte megakadályozzák. Ugyanakkor az egyéni alkotó (→alkotó 3.) is csak korlátozottan érvényesül: mű-vészi eredményeit nem csupán a közösség társadalmi kontrollja, hanem az alkotá­sok pontos rögzítésének lehetetlensége is csökkenti, csak részlegessé teszi (→közös­ségi költészet). Természetesen mind a ha­gyomány és 'újítás, mind azegyéniség és közösség, sőt a szóbeliség és írásbeliség is dialektikus ellentétpárok, amelyeknek mindkét oldala kölcsönhatásban érvényesül, a fő tendenciát azonban az említett összefüggések képviselik. ● Mivel a folklór műfajainak többsége →előadás formájában él, külön kérdés az →előadó
által gyakorolt rögtönzés, improvizáció. Ez jelentős művészi eljárás, ugyanakkor maga is hagyományos mintákat követ. Különösen a →szokásköltészet keretében — ahol nem egyetlen ember, hanem egész csoport adja elő az egyes alkotásokat — jól megfigyelhető az intézményesített ta­nulás, amikor gyakran írott, szövegkönyvszerű segédeszközök alkalmazásá­val törekednek a hagyományos formák elsajátítására, amelyet azután az alka­lomhoz illó rögtönzésekkel fűszereznek. ● (→-hagyomány, szájhagyomány).

Irodalom:

A. Varagnac: Civilisation traditionnelle et genres de vie (1948); A. Varagnac: Essais sur la tradition (1958); P. G. Bogatirjov: Voproszi tyeorii narodnovo iszkussztva (1971); Ortutay Gy.: Hungarian Folklore (1972); Voigt V.: A folklór esztétikájához (1972); A szájhagyományo­zás törvényszerűségei (1974).