Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

hősepika

VIL4 617 | Szerdahelyi Istvánnal közösen

azoknak az epikus alkotá­soknak az összessége, amelyek a nemzet­ségi társadalom, a törzsi társadalmak, a katonai demokrácia, majd pedig a feu­dalizmus korabeli →hősök (az ún. epikus hősök), illetve a későbbi műeposzokban ezek mintájára formázott irodalmi alakok tetteit beszélik el. Legkorábbi formája az archaikus hősepika fokán jelentkező epikus ének, hősének, amely a még nem állami szintű osztálytársadalmak költé­szetére jellemző, s amelynek hősei álta­lábauz a kultúrhéroszok vagy nemzetséghősök. A katonai demokrácia idején ebből fejlődik ki aklasszikus hősepika, amely a közösséget az ellenséggel szemben megvédelmező hősök tetteit örökíti meg. A hősepikának ez a típusa a kifejlett osz­tálytársadalomban, a feudalizmus idején is tovább él olyan esetekben, amikor az uralkodó osztályt és a köznépet egyaránt fenyegető ellenséggel szemben kell har­colni (történeti énekek, vitézi énekek, hősi balladák). A hősepika e formái mind ver­ses alkotások, ismeretesek azonban — bár kis számban — prózai történetek, ún. hősmesék, továbbá hősmítoszok, hősmon­dák is. E formák mind a hivatásos irodalom keretein kívül éltek, a szájhagyomány, a dalnokok tevékenysége őrizte meg őket, s elterjedt felfogás szerint a hősepika más, a hivatásos irodalomból származó for­mákat nem is foglal magába. Tágabb értelemben azonban mindenképpen ide kell sorolnunk azokat a műeposzokat is, amelyek a szájhagyományozó hősepika vitézi hőseinek mintájára formázzák meg a maguk hőseit (a komikus és di­daktikus eposzokat, állateposzokat [állatirodalom] azonban nem). ● (epika, eposz, hős, hősének)

Irodalom:

J. de Vries: Heldenlied und Heldensage (1961); Je. M. Meletyinszkij: Az epikus költészet (Folcloristica, 1971).