Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

kreativitás

VIL6 684 | részcímszó

<latin creativitas 'alkotóképesség'): a lélektan, közelebbről a mű­vészetpszichológia fogalma; az embernek az a képessége, hogy meglevő elemek­ből és szabályokból új, önálló alkotást hozzon létre. Az irodalompszichológia által kutatott jelenségek közül a legfon­tosabbak egyike; vizsgálata során foglal­koznak a → létrejöttének kérdései­vel, a művészi →tehetség megnyilvánulá­saival. A műalkotás rendező elvei közül különösen a szerkezet, a stílus és az ábrá­zolásmód tartalmaz olyan vonásokat, amelyek minden kreatív folyamatban (tehát a művészeten kívül is) megfigyel­hetők. A pszichológiai esztétika általában vagy a →kifejezés jelenségeit állítja kö­zéppontba, és ekkor a művészi alkotófolyamatban inkább a hatás—visszahatás összefüggéseit véli fontosnak, vagy az önálló alakítást érzi középponti fontos­ságúnak. Ez utóbbi esetben az idealista pszichológia és esztétika a →zseni gyak­ran irracionalista módon felfogott in­tuícióját, lényeglátását hangsúlyozza. A materialista művészetpszichológia sze­rint az emberi művészi képességek a gyakorlat során fejlődnek ki és módosulnak, és ebben a folyamatban a legfonto­sabb jelenség maga a művészi alkotás, amely lehetőségeket valósít meg, új meg új feladatok elé állítja a művészeket, és e feladatok megoldása tekinthető a mű­vészet és a pszichikum társadalmi gyakorlatának. ● A költészet történetében az ősköltészettől és a primitív irodalom­tól kezdve a folklóron át a hivatásos mű­vészetig igen sokféle változatát ismer­jük, amelyben →hagyomány és újítás igen különböző mértékben szabja meg az egyes művészi alkotások milyenségét, szabadságának fokát. Azonban még a leghagyományosabb művészeti formákban (pl. a szakrális vagy rituális jellegű műfajok esetében) is számolnunk kell a művészi kreativitással; ha ez nem új tartal­mi vagy formai elemekben nyilvánul meg, rendszerint az alkalomhoz készítés, az előadás, vagy a kiválasztás ilyen jellegű. A teljesen rögzített szövegek (pl. imák, for­mulák) esetében az első megalkotást tarthatjuk ilyen jellegűnek, bár a rögtönzés bizonyos fokig mindig tartalmaz alkotói mozzanatokat. ● (alkotás, irodalom-pszichológia)

Irodalom:

.: Voproszi tyeorii i pszihologii tvoresesztva (1911–1923); N. O. Losszkij: Obosznovanyije intuiti­vizma (1924); H. Bergson: Teremtő fejlő­dés (1930); Mátrai L.: Élmény és mű (1940, új kiad. 1973); M. C. Nahm: The Artist as Creator (1956); S. K. Langer: Problems of Art (1957); P. Smith: Crea­tivity (1957); H. H. Anderson: Creati­vity and its Cultivation (1959); P. Med­vegyev: V laboratorii piszatyelja (1960); M. I. Stein—S. I. Heinze: Creatívity and the Individual (1960); J. W. Getzels—P. W. Jaekson: Creativity and Intelli­gence (1962); A. Koestler: The Act of Creation (1964); A. N. Leontyev: A pszi­chikum fejlődésének problémái (1964); A. Iliadi: Priroda hudozsesztvennovo talanta (1965); Lukács Gy.: Az esztétikum sajátossága (1965); A. Cejtlin: Trud pi­szatyelja (1968); L. Sz. Vigotszkij: Mű­vészetpszichológia (1968); Garai L.: Személyiségdinamika és társadalmi lét (1969); Hankiss E.: Az irodalmi kifejezésformák lélektana (1970); Halász L.: Iro­dalompszichológiai vizsgálatok (1971); Lénárd F.: A problémamegoldó gondol­kodás (1971); Voigt V.: A folklór esztéti­kájához (1972); Halász L.: Művészet-pszichológia (1973); D. Ben-Amos—K. S. Goldstein: Folklore. Performance and Communication (1975); Az amatőr mű­vészeti mozgalom (1976).