Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

földrajz-történeti irányzat

VIL3 218-221

a folklorisz­tika és bizonyos mértékig a szövegfilológia egyik kutatási irányzata: érdeklődése előterében a népköltési alkotások szövegeinek elterjedése, keletkezése és történeti életútja áll. Képviselői leginkább a népköltészet (ezen belül a népmese, trufam­onda, találós kérdés, proverbiumn stb.) kérdéseire összpontosították kutatásai­kat: hiedelmek, szokások, népi színjátékok népi díszítőművészeti alkotások vizsgála­tával nagyon ritkán foglalkoztak. A ku­tatást gondos változat-összegyűjtés előzi meg, majd az így kapott adatokat földrajzi elterjedés és történeti rétegek sze­rint osztályozzák, ily módon próbálnak meg következtetni arra, melyek lehettek az eredeti formák (→archetípus 3.), ezek milyen →redakciókba szerveződtek, mi­lyen →migráció révén jutottak el mindazon helyekre, ahonnan ma a →variánso­kat ismerjük. Az elemzésben tartalmi és formai egységeket különítenek el. Egész alkotások tartalmát fejezi ki a →típus és a szüzsé, kisebb részekét az →epizód, a legkisebb tartalmi egység a →motívum, melynek formai megfelelője a →formula. A fentieknél nagyobb formai egységeket nem szokták külön névvel illetni. Az egyes alkotások vándorlását külön-külön, nem a műfajok kereteiben képzelik el. Hivatkoznak ugyan az irodalmi eredetű változatokra, a folklór terjedését (→elterjedés) mégis a szájhagyományozással magyarázzák, irodalmi hatások feltéte­lezése nélkül. Hivatkoznak arra, hogy a sokszoros elbeszélés következtében a variánsok mintegy egymást „kijavítják” (önkijavítás törvénye), és ily módon az egyes változatok rendkívül állandóak (stabilitás törvénye). Az iskola átvette az →epikus törvények elméletét, néhány műfaj (mese, monda) eredetével kapcso­latban pedig a rituális irányzatok (→rituális irodalomelmélet) több gondolatát. Helyesen állítják érdeklődésük középpontjában a variánsokat és a nemzetközi elterjedtség kérdését, de javasolt megoldásaik szűkmarkúak. Nem vették át a társadalmi–történeti magyaráza­tokat, a tipológiai elgondolásokat, poé­tikájuk nem eléggé következetes, filoló­giájuk egysíkúan csak textológiai jellegű. Az újabb folklorisztikai és irodalomtudo­mányi áramlatok számottevően nem ha­tottak elképzeléseikre, amelyeket mindmáig nagyjából változatlanul fenntarta­nak. Praktikus kutatási módszerként elgondolásaik értékesek, folklórelméletük azonban szegényesebb. Az irányzat a _9. sz. végén alakult ki, észak-európai (elsősorban finn) folkloristák és filológusok körében. Az iskola megalapítói a finn K. Krohn és A. Aarne, akikhez a század első éveiben csatlakozott a dán A. Ulrik és a svéd C. W. von Sydow is. 1907-ben megszervezték a Folklore Fellows (’Folklorista Szövetség’ →FFC) társaságát, mennek 1910 óta megjelenő könyvsorozata (→FFC) vált az, iskola legfőbb fórumává. Módszertani elveik kialakítá­sában támaszkodnak a századvég nagy pozitivista folklorista filológusaira (R.Köhler és J. Bolte), sőt elődeik sorába veszik a dán balladakutatás mesterét, Sv. Grundtvigot, az amerikai ballada-kutató F. J. Childot, a norvég folkloris­ták közül M. Moe-t. ● A kialakult iskola első feladatának tartotta folklo­risztikai archívumok elrendezését, műfajonkénti típuskatalógusok közrebocsá­tását. E munkák (elsősorban A. Aarne nemzetközi mesekatalógusa) nyomán a nemzetközi érdeklődés is feléledt. Az orosz folkloristák közül ekkor vált az irányzat hívévé N. P. Andrejev és a kazányi német W. Anderson, az FF szövetség tagjai sorába léptek a magyar folkloristák (Bán A , Sebestyén Gy., Berze Nagy J. és mások). Az első világháború azonban véget vetett a nagyszabású terveknek, új alapokról kellett indulni. Megerősödött az iskola szláv ága, főként a cseh kutatók (J. Polívka. V. Tille) révén. Egész Észak-Európában ez a né­zet vált uralkodóvá, jelentős kutatók szegődtek híveivé (J. de Vries, R. Th. Christiansen, K. Ranke, D. Strömbäck. E. Ól. Sveinsson). \V. Anderson a tartui egyetemen lett a folklór professzora és évtizedekre az iskola legmilitánsabb teo­retikusa. ● A teória megszövegezése már korábban megkezdődött. A. Aarne 1913-ban adta ki Leitfaden der verglei­chenden Märchenforschung ('Az összehasonlító mesekutatás vezérfonala') e. metodikai monográfiáját, amelyben az elterjedés és a változatok magyarázatát nyújtja. 1926-ban K. Krohn összegezte az irányzat elméletét Die folkloristische Arbeitsmethode (’A folklorisztikai kutató-módszer’) c. kézikönyvében: nem sokkal később a legjobban vizsgált terület, a mesekutatás szemléjét adta Übersicht über einige Resultate der Märchenfor­schung ('A mesekutatás néhány ered­ményének áttekintése', 1931) c. W. Anderson legnevezetesebb metodikai tanul­mány-a a földrajz-történeti irányzat egyik fő művének tervezett, de befejezetlenül maradt Handwörterbuch des deutschen Märchens ('A német mesék kéziszótára'. 1930—1940) Geographisch-historische Methode ('Földrajz-történeti irányzat') tanulmány nagyságú címszavában található. Az iskola tovább terjedt, megjelentek az amerikai folkloristák, és néhány témában magukhoz ragadták a vezető szerepet (A.Taylor, St.Thompsnn). ● Megindultak az első heves támadások is az iskola ellen. Az orosz, majd szovjet kutatásban A. I. Nyikiforov a morfo­lógiai irányzat, V. M. Zsirmunszkij a történeti és összehasonlító filológia szempontjából bírált. A csehországi német A. Wesselski véleménye szerint a folklór sok műfaja és alkotása irodalmi eredetű. A német J. Swietering a szociológiai irodalomtudomány szempontjait, W. E. Peuckert anéprajz és a művelődéstör­ténet ismeretanyagát kérte számon. A. Jolles és mások morfológiai megoldások­kal kísérleteztek. ● Nem egyértelmű ekkoriban a magyar folklorisztika viszonya sem az irányzathoz. Honti J., aki gimnazista korában (1928) elkészítette az FFC számára a magyar népmese-katalógust, később szembefordul elmé­letükkel és valamelyes morfológiai. „la­zább mesetudomány” ígéretét képviseli. Solymossy S. ugyan bizonyos alapelvekben (variánsok, elterjedés) egyezik, de így is kívülálló az iskolához képest. A fiatal Ortutay Gy. a folklorisztika társadalmi felelősségét és etnológiai hátterét hangsú­lyozva, polemikus éllel javasolta az egyéniségkutató irányzat megteremtését. ● A leghevesebb ellenfél azonban a volt alapí­tótárs, a svéd C. W. von Sydow, aki műfaji rendszerezéseiben és vallástörténeti ma­gyarázataiban a földrajz-történeti felfogás alapjait kívánja megingatni, és a má­sodik világháború végére nézőpontja szinte egész Skandináviában uralomra jutott. A minden oldalról támadott iskola némileg módosult, új vezetői: a finn M. Haavio, majd M. Kuusi, L. Honko inkább szorosabban finn, helyi témákkal foglal­koznak, felhasználják a modern etno­lógiai szemlélet (különösen a →funkcio­nalista irodalomszemlélet) eredményeit. Részint amerikai kézben vagy segéllyel, újabban viszont a szovjet folklorisztiká­ban is folytatódik a nemzeti motívum-indexek (ír, izlandi. zsidó, olasz, spanyol, polinéziai. afrikai stb.) és mesekatalógu­sok (ír, angol-amerikai, latin-amerikai, indiai. török, francia, orosz, észt, japán, mongol, román, afrikai stb.) elkészítése. Megjelenik a nemzetközi mesekatalógus harmadik, bővített kiadása: S. Thompson: The Types of the Folktale ('A népmese típusai', 1961), a motívumindex bővített újrakiadása (S. Thompson: Motif-Index of Folk Literature, 'A népi irodalom motívumindexe', 1955-1958). Néhány újabb műfajra is kiterjed az érdeklődés (exemplum, példázatok stb.).● A földrajz-történeti irányzat eközben fokoza­tosan visszahúzódik, s immár nem lép fel az egyedül helyes iskola igényével; ennek megfelelően csökken a támadások elméleti heve is: időközben a támadók által javasolt megoldásoknak is kitűnik gyenge oldaluk. Csupán a szájhagyoznányozás és az önkijavítás elve körül dúl még elméleti vita. ● A földrajz-történeti irányzatot követő elvi összefoglalások, köztük S. Thompsonnak a népmeséről írott monográfiája (1946) már sokkal toleránsabbak, mint elődeik. Az új nem­zetközi vállalkozások (1957-től a Fabula c. mesekutató folyóirat, 1960-tól az →International Society for Folk-Narrative Research, a tervbe vett --Encylopädie des Märchens) kivétel nélkül többféle nézőpontot kísérelnek meg egyeztetni. A mai magyar folklorisztika „szinopti­kus” felfogása is megbecsüli a földrajz-történeti iskolát: a maga helyén, nem elméletként. inkább gyakorlati útbaigazí­tó eszközként. Bár az egyre érezhetőbben világméretűvé váló folklorisztika inkább a komparatisztika vagy a strukturalizmus módszerét követi, archívumai rendezé­sében, jegyzékek elkészítésében és ezek nemzetközi rendszerbe illesztésében még mindig kiköt az irányzat már megszi­lárdult eredményeinél. ● A szorosabban vett irodalomtudomány egészen a leg­utóbbi időkig szinte az egyetlen folk­lorisztikai áramlatnak vélte ezt az irány­zatot, és kézikönyveiben mint „a” folk­lorisztikát idézte. Legutóbb viszont mind a nemzetközi, mind a hazai irodalomtudományi kézikönyvek megkísérel­ték a földrajz-történeti irányzat ered­ményeinek mérlegelését és ezzel egyszerre szerényebb helyre állítását, anélkül azonban, hogy történeti érdemeiről bárki is megfeledkezne. Előkészületeit nem is számítva, majd fél évszázadig a leg­jelentősebb folklorisztikai áramlat volt, és ha ma már nem mindenben értünk is egyet megoldásmódjával, célkitűzései, tudományos módszerei közül sok mindvégig megmarad a folklorisztikai anyaggyűjtés, anyagtárolás, anyagrendszerezés használatában; olykor részletmegállapításait, egyes konkrét következtetéseit is igazolta a későbbi kutatás. Ilyen értel­mű továbbélésével a jövőben is mindvégig számolhatunk. (→még finn iskola) ● (→folklorisztika, összehasonlító iroda-kinttudomány)

Irodalom:

A. Taylor: Precursors of the Finnish Method of Folklore Study (Modern Yhilology, 1927–1928); W. Anderson: Zu Albert Wesselski's Angriffen auf die finnische folkloristische Forschungsmethode (1935); E. E. Kie­fer: Albert Wesselski and Recent Folk­tale Theories (1947); R. M. Dorson: Folklore Research Around the World (1961); Voigt V.: A finn irodalomtudo­mány és az összehasonlító kutatás (Heli­kon, 1964): A. Dundes: The Study of Folklore (1965); Ortutay Gy.: A finnugor folklór-kutatások lehetősége és feladatai (Ethn., 1966); V. Je. Guszev: Esztye­tyika folklora (1967); Voigt V.: A folk­lorisztika és a modern irodalomtudomány kapcsolatai (Irodalomtudomány. Tanul mányok a XX. századi irodalomtudomány irányzatairól, 1970); Biographica.Nordic Folklorists of the Past (1971).