Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

science fiction

VIL12 699-701 | részcímszó

noha több kísérlet történt a nagyobb témacsoportok rendszerezésére, mind ez ide­ig csupán a főbb irányokat sikerült egymástól elkülöníteni, mint pl.: inváziók (az űrből vagy az űrbe); katasztrófák és a vilá­g(ok) pusztulása; az őrült feltaláló és alko­tásai; a metropolis (gigantopolis, intersztel­láris állomás, világbirodalom) szervezettsé­ge és bomlása; gyakran az előbbi ellentéteként a szörnyű körülmények közé kerülő kis közösségek próbája (pl. eltévedt űrha­jók, túlélők); genetikus vagy más mutáci­ók, átváltozások vagy erőszakos átváltoz­tatások, ezek előre nem látott következmé­nyei, illetve a probléma hirtelen megoldódása, robotok, mesterséges emberek, állatok vagy növények az emberek helyén, ezek lázadása és ennek kudarca; szörnyete­gek a mindenkori legmodernebb eszközökkel felfegyverkezve; emberszerű, ám nem emberi lények (androidok, őslények, maj­mok); szuperhősök és szuperküzdelmek: utazás az időben (múltba vagy jövőbe) és időgép; utazás és kaland rendkívüli távol­ságra vagy körülmények közé. Gyakran politikai rendszerek, államok, kontinensek, bolygók, csillagok harca szerepel ilyen ke­retben. A valódi űrutazás, vagy ehhez hasonló események ritkán szerepeltek irodal­mi témaként. ● Külön csoportot alkotnak az azonosíthatatlan repülő tárgyakról vagy hasonló jelenségekről szóló történetek. Ezeket korábban „repülő csészealjakról”, újabban világszerte egyöntetűen — UFO-irodalomnak nevezik. Minthogy ezek valódi vagy vélt eseményekről szóló beszámolók, bizonyos fokig a hiedelemmonda, illetve a fantasztikus irodalom keretébe tartoznak, mivel azonban bennük „magasabb civilizációk” megjelenését látják, a leírás és értel­mezés gyakran merít a science fiction kelléktárából. ● Közismert, hogy a társadal­mi jellegű utópia (mind teoretikus, mind szépirodalmi változataiban) számos elemet kölcsönzött a science fiction írói számára, máskor onnan vett át vonásokat, problé­mákat, megoldásokat. E kétirányú kapcso­lat ismert a műfajok paródiáiban is (néhány esetben önkéntelenül, mint pl. a te­rüljasztalkám-történetek új változatai­ban). ● Minthogy irodalomszociológiailag e műfaj különleges helyet vívott ki magá­nak, és nem csupán saját újságjai, maga­zinjai, fesztiváljai, kedvelőinek klubjai vannak, hanem valóságos mikrovilágot te­remtett, napjainkra a →szórakoztató irodalom önálló, társadalmilag talán leginkább körülhatárolható formájává vált. Noha esztétikai, poétikai és ideológiai értelmezé­sét már régóta megkísérelték, máig sem tárták fel kellő alapossággal, adatgazdag­sággal e műfaj sok összetevőjét (pl. kapcso­latát a vallással, az erotikus irodalom több változatával való szoros, mégsem egyértel­mű összefüggését), illetve a párhuzamosan itt is megfigyelhető jelenségeket, amelyek más irodalmi formákban (pl. mágikus irodalom, okkultista irodalom stb.) már kialakultak. Amíg pl. a „reális életet” tükröző irodalom mindenféle illusztrációja másodlagos, itt az ábrázolás a még nem látott kifejezésére el­sődleges megnyilvánulást ad, ezért e műfaj­ban a vizuális megjelenítés különleges sze­repet nyer. Noha csak ritkán találkozunk olyan művekkel, amelyek valóban felvetik a világmindenségben a nyelv és a kommu­nikáció problémáit, még ez a „kozmikus kifejezésvilág” is külön figyelmet érdemelne. (Az utópisztikus irodalom többször érintette a régi nyelv és kommunikáció válságát, mutatta be az „új” lehetőségeket.) A kibernetika és biológia jóvoltából az embe­ri cselekvés, érzelmek motiválása sem volt alkalmazható változtatás nélkül. Még az esztétikai minőségek megváltoztatása is nyomon követhető — noha erre a körül­ményre igen ritkán utalnak e műfaj írói. ● Hazai elméletét A. Huxley, Th. Adorno és mások nyomán főként az utópisztikus iro­dalom elméleti kérdéseivel foglalkozók vizsgálták. Éhhez járult hozzá néhány pon­tosnak, elméleti szempontból is jelentősnek nevezhető antológia Kuczka P. szerkeszté­sében, a Galaktika magazin több tematikus száma, majd St. Lem, könyveinek magyarra fordítása. A magyar irodalomelmélet az 1970-es évek elején, az esztétika az évti­zed végén figyelt fel e kérdéskörre, főként az utópisztikus vonások szempontjából. Mindazáltal mindmáig hiányzik a műfaj magyar jelenségeinek önálló áttekintése. Általában, minthogy itt az előzmények ellenére is sokban új jelenségről van szó, az elméleti és poétikai értékelés nem is olyan könnyű feladat.

Irodalom:

B. Davenport: Inquiry into Science-Fiction (1947); J.-J. Bridenne: La littérature francise d'imagi­nation scientifique (1950); G. Günther: Die Entdeckung Amerikas und die Sache der Weltraumliteratur (1952); R. Bretnor: Mo­dern Science Fiction: Its Meaning and Its Future (1953); P. Moore: Science and Fic­tion (1957); J. Brandisz: Szovetszkij naucs­no-fantasztyicseszkij roman (1959); K. Amis: New Maps of Hell (1960); H. Bingenheimer: Transgalaxis. Katalog der deutschsprachingen utopisch-phantasti­schen Literatur aus fünf Jahrhunderten (1960); I. F. Clark: The Tale of the Future from the Beginning to the Present Day (1961); S. Moskowitz: Explorers of the Infi­nite (1963); Kuczka P. szerk.: Riadó a Nap-rendszerben (1965); S. Moskowitz: Seekers of Tomorrow (1967); W. G. H. Armitage: Yes­terday's Tomorrows: a Historical Study of Future Societies (1968); B. Davenport: The Science Fiction Novel - Imagination and Social Criticism (1969); J. Baxter: Science Fiction in the Cinema (1970); S. Moskowitz: Science Fiction by Gaslight: A History and Anthology of Science Fiction in the Popu­lar Magazines 1891—1911 (1971); H. Bar­meyer: Science Fiction. Theory und Geschichte (1972); Galaktika (1972—); L. E. Stover: La science fiction américaine (1972); P. Versins: Encyclopédie de l'utopie et de la science fiction (1972); Helikon — Világirodalmi Figyelő (1972, I. sz. különszám): R. Asselineau: Du fantastique á la science-fiction américaine (1973); T. Clave­son: Science Fiction Criticism: An Annota­ted Checklist (1973); J. Gaggégno: La sci­ence-fiction (1973); F. Rottensteiner: Polaris (1—3, 1973—1975); Ju. Kagarlickij: Sto takoje fantasztyika? (1974); S. Lem: Tudo­mányos-fantasztikus irodalom és futurológia (1974); A. Allen—L. Allen: Looking Ahead. The Vision of Science Fiction (1975); H. Földeak: Neuere Tendenzen der sowjetischen Science Fiction (1975): J. Gunn: Alternate Worlds. The Illustrated History of Science Fiction (1975): K. P. Klein: Zukunft zwischen Traum und Mythos: Science Fiction (1976); H. Lück: Fan­tastik, Science Fiction, Utopie. Das Realismusproblem der utopisch-fantastischen Literatur (1977); Unterhaltunk. Lexikon zur popuhren Kultur (1977) Kuczka P. (szerk.):A rejtélyes verne Gyula (1978); G. Seesslen—B. Kling—C. Ritter: Start nach Utopolis (1978); I. és G. Bogdanoff: L'effet science-fiction (1979); H. J. Alpers–-W. Fuchs–R. M. Hahn—W. Jeschke: Lexikon der SF-Literatur (1 2. 1980); D. Slobodník: Genéza a poetika science fiction (1980); A. Zgorzelski: Fan­tastyka. Utopia. Science fiction (1980); R. A. Zondergeld: Lexikon der phantastischen Literatur (1983); H. Baudin: Comique et science-fiction (1984); Chr. Hellmann: Der Science Fiction Film (1984); A. Mangel—G. Guadalupi: Von Atlantis bis Utopia. Ein Führer zu den imaginären Schauplätzen der Weltliteratur (1 3, 1984); N. Stresau: Der Fantasy Film (1984); B. Cazes: His­toire des futurs (1986); H.-J. Schulz: Sci­ence Fiction (1986); D. Guiot—J. P. Andrevon–G. W. Barlow: La science­fiction (1987); R. Halm—V. Jansen: Le­xikon des Science Fiction Films (1990).