Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

kultúrakör

VIL6 770

kultúrkör: egyes kultúrák nagyobb, összefüggő csoportja, amelynek vonásai genetikusan is összefüggnek egymással. Az →etnológiai irodalomszem­lélet mindig megkísérelte azt, hogy az egyes primitív irodalmak összefüggéseit kultúraelméleti okokkal magyarázza (→irodalom és kultúra). A különböző →diffuzionista irányzatok ehhez kapcsol­ták az egyes kultúrák egy központból való, mintegy sugárszerű elterjedésének elgondolását. 1904-ben a német Fr. Graeb­ner és B. Ankermann feltételezték, hogy az óceániai és afrikai kultúrák azonos kul­turális rétegződést mutatnak. A német L. Frobenius különösen az észak-afrikai kultúrákat vizsgálta ilyen szempontból. Az 1. világháború éveire a bécsi jezsuita etnológus, W. Schmidt (némileg átdol­gozva az eredeti elméletét) az egész világ eredeti kultúráit osztotta kultúraréte­gekbe. Ettől kezdve az irányzat „bécsi iskola” néven közismert, jóllehet intéz­ménye, az Anthropos-Institut a 30-as évektől Svájcba, majd az NSZK-ba ke­rült, és itt jelenik meg orgánuma, az Anthropos c. tudományos folyóirat is. Az iskola nagyszabású, sokkötetes kéziköny­vekben foglalkozott az istenképzetek és a primitív életmódok kérdéseivel. Az elmé­let jellegzetesen monogenetikus, minden fokozatot egyetlen központból eredeztet. E szerint az emberiség őskultúráját a tör­pe („pigmeus”) népek képviselik, ame­lyek a legkorábban váltak ki az ősi kul­túrából. Ugyancsak ebből vált ki a délke­let-ázsiai és ausztráliai, valamint az ame­rikai arktikus és antarktikus eszkimó–indián kultúra. Egy következő fokozatként Dél-Szibériában kialakult a nagyjószágtartó nomád pásztorkultúra, majd ezzel is kapcsolatosan két további forma: a közép-ázsiai hegységekben az apajogú, exogám, totemisztikus kultúra, és Észak-Indiában a növénytermelő anyajogú kultúra. Ezek elterjedése hozta létre világszerte az összes primitív kultúrát. ● A nagytávlatú elképzelést a két világhá­ború közti skandináv, amerikai néprajzkutatás, az ősrégészet és vallástudomány több képviselője is átvette, egyes nézetei a magyar néprajztudományban is felbukkantak. Az utóbbi évtizedekben nem csupán a marxista néprajz, hanem min­den tipológiai szempontú kutató (→tipo­lógiai irodalomtudomány) cáfolta az adatgazdag, de elnagyolt összevetéseket, a kultúraelmélet pedig a társadalmi-törté­neti vizsgálatok elhanyagolását kárhoz­tatta. ● Az irányzat tematikusan a szo­kások és hiedelmek, különösen a tote­mizmus (totemisztikus eredetmítosz, val­lásos irodalom, rítusköltészet) vizsgálatá­ban, a primitív nyelvek és mítoszok vizs­gálatában tárt fel igen nagy anyagot. Az utóbbi években, a korábbi bírálatok hatá­sára is elvesztette egyeduralkodó jellegét, inkább általában foglalkozik a →migráció kérdéseivel. ● (→összehasonlító irodalom-tudomány)

Irodalom:

Fr. Graebner: Die Methode der Ethnologie (1911); W. Schmidt—W. Koppers: Völker und Kul­turen (1924); W. Schmidt: Handbuch der Methode der kulturhistorischen Ethno­logie (1937); Vajda L.: A néprajztudo­mány kultúrtörténeti iránya és a „bécsi iskola” (Ethn., 1949); J. Haekel: Die Wiener Schule der Völkerkunde (1956); E. Markarjan: A marxista kultúraelmélet alapvonalai (1971).