Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

történeti irodalom

VIL15 712 | Szerdahelyi Istvánnal közösen

azon szépirodalmi al­kotások összessége, amelyek a nemzeti vagy világtörténelem szempontjából kiemelkedő jelentőségű, aktuális vagy a közel-múltban lejátszódott eseményekből merí­tik témájukat. A terminus a folklorisztiká­ban elterjedt szóhasználatot követi, s a ma­gánéleti, a mindennapi élet témaköréből vett tárgyakat érintő, ill. a történelmi múltban játszódó (→történelmi irodalom) cselekményű művekkel szembeni elhatáro­lást fejezi ki. A →hivatásos irodalom valamennyi műnemében egyaránt elterjedt. ● A folklórban a lírai alkotásokat történeti daloknak nevezik, s legismertebb változa­taik a csatadalok, harci dalok, a történelmi tragédiákhoz kapcsolódó →panaszdalok. továbbá a →katonanóták, →katonadalok és a mozgalmi jellegű →munkásdalok. A történeti epika fő műfaja a folklórban a →tör­téneti monda, történeti ének és bizonyos te­kintetben az →anekdota. Az átmeneti műfajok közül a legfontosabb a →történeti bal­lada. ● A történetiség minden folklór alko­tás sajátossága, de az önálló történeti jelleg csak a folklór és a hivatásos irodalom hatá­rán alakul ki. Itt is keveredik a lokális-etio­logikus mozzanatokkal (pl. a történeti mon­dában, amely a →helyi mondával tart szo­ros tartalmi és formai kapcsolatot), illetve él­ményszerű mozzanatokkal (pl. a →paraszti önéletrajz, igaz történet esetében). A történe­lem még a történelmi epikában is csak ku­lissza, tévednek azok a folkloristák (és gyakrabban a történészek), akik a folklór történetiségét úgy értelmezik, hogy benne a történelem eseményei pontosan megkö­vülve rögződnek meg. A szűkebb horizont jól megfigyelhető az olyan folklór jellegű paraszti megfigyelésekben, jegyzetekben, krónikákban, évkönyvekben, amelyek ép­pen azért nem vonhatók a szorosabb érte­lemben vett epika keretei közé, mivel hi­ányzik belőlük az egyedin túlmenő, művészi jellegű általánosítás. A történeti epika egyik legfontosabb feladata viszont a nem­zeti és a történeti tudat fenntartása (gyak­ran annak minden felszínes sztereotipizált­ságával). ● A magyar folklórban Mátyás király, Dózsa, a török—tatár harcok, a ku­rucok, a szabadságharc, a világháborúk, s mellettük a betyárok alakjai köré rakódó történeti epika emlékei nevezetesek, helyi­leg meglehetősen eltérő változatokban. A történeti epika keretei között sajátos mó­don jelenik meg a stílus, és legalábbis utó­lag →archaizálásnak hat. Az epikus hős (→hős) alakja is megváltozik, a korábbi mitikus-hiperbolizált figurából történetib­bé és realisztikusabbá válik. ● (→epika, hagyomány)

Irodalom:

Arany L.: A magyar politikai költészetről (1873); Imre S.: A népköltészetről és népdalról (1900); A. N. Veszelovszkij: Isztoricseszkaja poetyika (1940); Kálmány L.: Történeti énekek és katonadalok (1952); Ortutay Gy.: Írók, né­pek, századok (1960); Katona I.: Histori­sche Schichten der ungarischen Volksdich­tung (1964); Dobos I.: A történeti mondák rendszerezéséről (Ethn, 1970); J. M. Mele­tyinszkij: Az epikus költészet (Folcloristi­ca, 1971); Ferenczi I. Molnár M.: Fordulj kedves lovam... (1972); Voigt V.: A folk­lór esztétikájához (1972); Magyar népkölté­szet (Magyar néprajz. 5. köt., 1988).