Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

tárgytörténet

VIL15 164-166

irodalomtudományi módszer és irányzat, amely az egyes alkotások témáit, motívumait, ezek keletkezését, elterjedését, változásait vizsgálja. Közismert tény, hogy az egyes irodalmi alkotások gyakran szinte készen kapják témáikat: valódi történeti vagy társadalmi eseménye­ket vesznek alapul, más irodalmi művekből merítenek, ritkábban más művészeti ágak alkotásait (szobor, festmény, jelenetek stb.) utánozzák. Az →átadás és →átvétel, az →utánzás ilyen jelenségek, és gyakran a →műfordítás is ilyen jellegű, főként ha sza­bad, terjedelmében eltér, a szereplők nevét vagy a cselekményt honosítja stb. A színpadra, filmre, más előadási közegbe szánt átdolgozások gyakran csak egyes mozzana­tokat őriznek meg az eredetiből (pl. Shake­speare meglehetősen szabadon bánik nem drámai formájú forrásaival). Mindezeket a jelenségeket is vizsgálja ez a kutatási irány­zat, amelynek előzményeit már az ókorból ismerjük, amikor feldolgozták például azt, milyen más művek érintik a homéroszi him­nuszokban tárgyalt cselekményeket, milyen művészeti formában ismertek a mitoló­gia részei stb. ● A reneszánsz és a barokk korban az ikonológia foglalkozott azzal, mi­lyen témák jelennek meg az egyes művésze­tekben. ● Szorosabb értelemben a 19. sz.-i összehasonlító irodalomtudomány dolgoz­ta ki e vizsgálat módszerét. Énnek megfele­lően megkülönböztetik a közvetlen tárgyat (témát), amellyel a →Stoffgeschichte foglal­kozik. Ide kapcsolhatjuk az ún. reáliakutatást, amikor az irodalmi művekben szereplő kellékek (pl. öltözetek, fegyverek, kastélyok, műkincsek stb.) valódi művelő­déstörténetét próbálják feltárni. Az egyes szimbolikus mozzanatok (jelvények, mito­lógiai és vallási utalások stb.) vizsgálatával külön foglalkoznak (→szimbólumlexikon, szimbólum, szimbolika). Ha egy-egy megfo­galmazás tér vissza, ezt a toposzkutatás vizsgálja. Megkülönböztetjük az egyes rö­vid tartalmi elemeket (→motívum), ezek rendszerezését elsősorban a folklorisztika végezte el, ám a legtöbb →motívumindex hivatkozik az egyes motívumok irodalmi feldolgozásaira, változataira is. Az egész alkotások tartalmát vizsgálja a típuskuta­tás, az egyes típusok jegyzékét (→típuska­talógus) is a folklorisztika módszerei szerint állították össze, legtöbbször műfaji, ritkáb­ban történeti keretek között (pl. mesei műfajok, az olasz novella, az erotikus viccek típuskatalógusai). Olykor a →motívum- és a típusjegyzékek összekapcsolhatók egymás­sal. Tudományos igényű kiadványokban, antológiákban szokás a műben szereplő tí­pusok, motívumok jegyzékét is megadni. Noha immár több mint egy évszázada fo­lyik e jegyzékek nemzetközi összeállítása, meg most sem teljes a világméretű áttekin­tés. ● Más szempontból az egyes irodalmi művekben szereplő hősök, történeti események rendszerezése is megtörtént (az angol, német, magyar történelem milyen esemé­nyei szerepelnek az egyes nemzeti irodal­makban, kik írtak Napóleonról vagy Ko­lumbuszról stb.). ● Művelődéstörténeti szempontú összeállítások készültek arról, milyen irodalmi művekben szerepel a kár­tyajáték, a pipázás, az égbe vagy a Holdra utazás, ám akár a házimacska vagy a harangszó. ● Szorosabb értelemben az iro­dalmi alkotások saját, az írók által megszö­vegezett témáit is több ízben áttekintették. Már igen korán készültek olyan „katalógu­sok” (pl. az óír irodalomban), amelyekben a „látomások”, „csaták”, „barlangok”, „szigetek” stb. megnevezésekkel az egyes művek témáira utaltak. A didaktikus iro­dalomtudomány igen sokféle rendszerbe foglalta az összekapcsolható alkotásokat. Főként a német irodalomtudomány külö­nít el két csoportot. Tárgynak (Stoffnak) egy-egy szereplő vagy esemény köré fonódó témákat neveznek. Ilyen például: Abelard és Héloise, Ádám és Éva, Akhilleusz, Agamemnon, Ahasvérus, Nagy Sándor, Alkész­tisz, Ámor és Psyche, az Antikrisztus, Anti­goné. Ariadné, Artus király, Attila stb. tör­ténete. Szinte tetszés szerinti számú az ilyen közismert tárgykör, szaklexikonok többszázat sorolnak fel közülük, mindegyiknél feltüntetve, mely írók, mikor, milyen formában dolgozták fel ezeket. Az ilyen történetekben az ókori vallás és irodalom, egykori történeti hősök és irodalmi alkotások szereplői egyaránt előfordulnak. Rendszerint Európa-központúak az ilyen áttekintések, noha nyilvánvaló, hogy pl. a keleti irodalmakban ugyancsak gazdag, eh­hez hasonló tárgykörökről lehetne hasonló jegyzékeket összeállítani. ● Másik kategó­riaként az olyan témákat különítik el, ame­lyekben nem a szereplők neve, hanem a történet sajátos mozgató rugói állandóak. (Gyakran ezt nevezik motívumnak, ahol azonban ez a szó nem „kis tartalmi egy­ség”, hanem inkább „indíték” jelentésben szerepel, gyakran félreértést is eredmé­nyezve.) Ilyenek például a szerelembe esett öregember, az amazonok. Árkádia és lakói, a koldus, a vérbosszú, a testvérharc, a ha­zatérő lélek és a hasonmás (Doppelgänyer), párbaj, remete, az asszonyok elrablása, a barátság próbája; a házastársi hűség és megszegése, a megrágalmazott feleség, a pénzsóvárság és a fösvénység, a földre szállt istenek, az istenítélet stb. történetei. Az így elkülönített tárgykörök valóban hu­zamos életűek az irodalomban, az egyes alkotások fel is használják előzményeik eredményeit, nem látszik azonban egyértelműen, minek alapján történik e visszaté­rő témák kiválasztása s végül is hány ilyen téma lehetséges stb. Többszáz ilyen témát ismerünk, ezekről sok-sok áttekintés is ké­szült, pl. a hattyúlányok története, az ör­döggel kötött szövetség, a különc, a mester­séges ember (Gólem) vagy szörny (Fran­kenstein) stb. változatait felsoroló monog­ráfia. Természetesen itt is arra lenne szük­ség, hogy világméretű áttekintéssel rendel­kezzünk, hiszen távoli irodalmakban igen sajátos témák fordulnak elő (pl. a rókaasszony története Japánban), vagy az Éuró­pából ismert témák (pl. rablótörténetek, túlvilági utazások stb.) itt egészen más je­lentőségűek lehetnek. ● A magyar irodalomtudományban e módszer a 19. sz. végén jelenik meg, elsősorban Katona L. műveiben, aki a középkori és a folklór jellegű témákat vizsgálta így. Tanítványai révén máig él a folklorisztikában (pl. →mesekata­lógus), Dézsi L., György L. és mások révén a régi magyar irodalom kutatásában is. Schei­ber S. munkáiban a zsidó filológia hasonló módszereinek továbbélése is jól megfigyel­hető. Mindezen kiváló kutatók munkássá­ga ellenére sem készült el eddig a magyar irodalom (és folklór) motívum- vagy tárgytörténeti rendszerezése. ● (→irodalomtudomány, téma, szüzsé)

Irodalom:

E. Frenzel: Stoffe der Weltliteratur (1962); uő: Stoff-, Motiv- und Symbolforschung (1963); uő: Stoff- und Motivgeschichte (1966); F. P. Pickering: Literatur und dar­stellende Kunst im Mittelalter (1966); Enzyklopädie des Märchens (1975—); E. Frenzel: Motive der Weltliteratur (1976); Scheiber S.: Folklór és tárgytörténet (3 köt., 1977—1984); H. S. és I. Daemmerich: Themen und Motive in der Litertur (1987); György L.: Tanulmányok (1988); Antal A.: György Lajos életműve (1992).