Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

lírai kezdőkép

VIL7 325-326

a népköltészet és mű-költészet legtöbbször rövid, strófikus alkotásainak elején található költői kép, amely legtöbbször csak közvetett tartal­mi kapcsolatban van a költemény többi részével, s rendszerint természeti jelen­ségre utal (természeti kezdőkép). Történeti­leg igen különböző korszakokban és több kontinensen is ismert (pl. a maláji pan­tun, az orosz csasztuska, olasz, spanyol, német, magyar népdalok, a skandináv stev, a belső-ázsiai egystrófás dalok stb.); az európai irodalomban a trubadúrkölté­szet és a Minnesang tette azóta is elterjedt költői gyakorlattá. ● Voltaképpeni ere­detét tekintve az egystrófás rögtönzött →röpdal szerkesztési elvéből származik, amelyben a strófa első és második fele között lényeges szemantikai távolság, egyszersmind azonban összekapcsolás is van; az első rész egy külső jelenséget (leg­többször a természet valamely folyamatát vagy részét) ír le, a második rész ezzel a versforma által összekapcsolt — tema­tikailag azonban összefüggéstelen — mó­don a költő vagy a vers alanyának érzel­meire utal. A több strófás népdalokba és a műköltészetbe a lírai kezdőkép e korai formából került át, és különösen a termé­szeti jelenségek leírásakor az irodalom természetszemléletének fejlődéséhez, az én érzelmeinek bemutatásakor pedig a pszi­chologizáló alkotásmódhoz járult hozzá. (→líra, népdal, természeti kezdőkép, kép).

Irodalom:

Valter V.: A magyar népdal kezdőképe (1916); G. Touissaint: Natur­eingänge in den Minneliedern provencali­scher Troubadours. (1921); D. Scheludko: Geschiehte des Natureingangs bei den