Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

közösségi jelleg

VIL6 643-654

a folklóresztétika ka­tegóriája, a népiség sajátos megnyilvánu­lási módja, néprajzi értelemben az etni­kus jelleg egyik formája. Közösség és egyé­niség dialektikus fogalompár, amelyek egymástól elválaszthatatlanok, bár a köztük levő kapcsolat időben, műfajonként különböző módon fejlődik. A kö­zösség fontosságát hangsúlyozta a ro­mantikus folklorisztika, majd a népies­ség legtöbb képviselője is. AGrimm-testvérek szájába adott meghatározás szerint „a nép egésze alkot”, és e teória visszavetette a folklór alkotástörvényszerű­ségeinek tanulmányozását. Csak az →egyéniségkutató iskola mutatott rá ar­ra, hogy a közösségi jelleg elválaszthatat­lan az egyéniségek alkotó tevékenységé­től, és a kollektivitást nem lehet ősiség vagy eredetiség értelmében felfogni. ● Külön fejlődést jelentett az egyetemes néprajzi irányzatoktól támogatott funkcionalista megközelítés, amelyet a folklo­risztikára a cseh strukturalizmus (elsősor­ban P. G. Bogatirjev) alkalmazott. Esze­rint különbséget kell tenni aktív-kollektív és passzív-kollektív néprajzi tények kö­zött. Az elsőhöz tartoznak azok a jelen­ségek, amelyeket a közösség nem csupán befogad, de amelyeket maga is alkot. A második csoport jelenségeit egyének alkotják, de a közösség elfogadja. Aktív-kollektív néprajzi tény például a népvise­let, azon a díszítmény, passzív-kollektív néprajzi tény például a mesemondás, amikoris csupán a közösség egyes tagjai ak­tív mesemondók, a többiek befogadók. Bogatirjev összekapcsolja ezzel a produk­tív és a nem-produktív néprajzi tények ka­tegóriáját is, és ez is jelzi azt, hogy a közösségi jelleg korszakonként változik. ● A magyar folklorisztikai kutatás a népköltészet, népzene, néptánc, népmű­vészet vizsgálatakor foglalkozott a kö­zösségi jelleg kimutatásával, helyi mo­nográfiákban lokális jelenségek ilyen ér­telmű (nem mindig indokolt) vizsgálata is megfigyelhető. Esztétikai kategóriaként ritkán vizsgálták, és az újabb struk­turalista módszerek átvétele is lassan tör­ténik. ●(→közönség)

Irodalom:

Tomori V.: A parasztság szemléletének alakulása (1935); Marót K.: Alkat és közösség a szellemi életben (Társadalomtudomány, 1939); Kovács A.: A kalotaszegi Ketesd mesekincse (1944); Vargyas L.: Kollekti­ves Schaffen in der Volksmusik (Acta Ethn., 1955); R. Redfield: The Little Community–Peasant Society and Culture (1960); Hoffmann T.: Az etnográfia „nép” fogalmáról (Ethn, 1962); V. P. Anyikin: Folklor kak kollektyivnoje tvor­csesztvo naroda (1969); P. G. Bogatirjev: Voproszi tyeorii narodnovo iszkusszt­va (1971); Ortutay Gy.: Hungarian Folk­lore (1972); Voigt V.: A folklór esztétikájá­hoz (1972); Józsa P.: Esztétikai alkotások társadalmi hatása (1974); D. Ben-Amos–K. S. Goldstein: Folklore. Performance and Communication (1975); Vitányi I.: Közösség — közönség (1976).