Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

szüzsé

VIL14 867-868

folklorisztikai értelemben egy folklór alkotás teljes tartalma, legtöbbször cselek­ményének tartalmi kivonata. Fogalmát a francia irodalomtörténet tematikus iskoláinak nyomán a 19. sz. végi orosz összehason­lító folklorisztika, elsősorban A. Ny. Vesze­lovszkij dolgozta ki, aki történeti poétikájá­ban azt az elvet képviselte, hogy a szüzsé történetileg meghatározott, ily módon a poé­tika története voltaképpen szüzsék törté­nete. Elsősorban az epikus folklór kutatói századunkban rendszerint visszatértek eh­hez az elképzeléshez, és hangsúlyozták, hogy a teljes tartalomnak megfelelő „kivonat”, a szüzsé (amely eszerint nem azonos a típussal) tartalmi jellege megfelelő formához társul: pl. egy mesének, hőséneknek a szü­zséjéből is következtethetünk a formájára. Ez a körülmény teszi lehetővé, hogy a szü­zsé a katalogizálás során alapvető jelentő­ségű legyen: az epikus műfajok (mese, monda, mítosz, legenda, gyakran a ballada, a hősepika) katalógusaiban a típusok a szü­zsévázlatok alapján rendeződnek el. ● Esztétikai értelemben a szüzsé a tartalom és a forma egymásnak való megfelelését képviseli, egyszersmind annak a hangsú­lyozásával, hogy a folklórban a valóságel­sajátítás elsősorban tartalmi jellegű, még nem önálló esztétikai jelenség. Ennek megfelelően a szüzsék műfajokat határoznak meg, és az egyes variánsokból elvonható egyedi műalkotások tartalmának felelnek meg. A hivatásos művészetben az egyedi alkotás esztétikai szempontból a tartalom kategóriájával közelíthető meg, a folklór­ban e helyett is a szüzsé áll, amely ily mó­don a narratív műfajoknál, sőt a népkölté­szet egészénél szélesebb keretek között al­kalmazható kategória. Az egyedi műalkotás és a műfaj közti átmeneti kategória a →szüzsécsoport, amely voltaképpen a ha­sonló szüzsével rendelkező egyedi alkotá­soknak az →alműfajnál kisebb rendező egysége. ● A szüzsé szélesebb értelemben kerül elő az orosz formalizmus esztétikájá­ban; itt az alapul vett cselekményanyag és annak megformált előadása közti különbö­ző fokozatokat jelölik így. Rokon kategóri­ával dolgozik a tárgytörténet és a tematikus iskola az irodalomtörténetben (ezzel szemben a →toposz kisebb egység, gyakran a motívumnak megfelelő formai kategória), valamint az →ikonológia. Több tematikus fogalom figyelhető meg a zenetudomány­ban és a táncban, szokásokban is, itt azon­ban inkább a →séma és a →cselekmény feje­zi ki a hasonló kategóriát. ● A hivatásos művészetek kutatói és az esztéták hangsú­lyozzák az élmény és a szüzsé, a stílus és a szüzsé közti kapcsolatok fontosságát; mindez csak korlátozott mértékben figyelhető meg a folklór keretében. Sajátos probléma viszont itt a motívumok szüzsévé kapcsoló­dása (erre már A. Ny. Veszelovszkij felhívta a figyelmet), a variánsok és a szüzsék viszo­nya (erre Ju. Szokolov és V. J. Propp is utalt), a fabula és a szüzsé kapcsolata (ezt V. Sklovszkij hangsúlyozta). A nyugat-európai kutatók inkább a szüzsék időbeli állandóságát hangsúlyozzák. A strukturá­lis és kommunikációelméleti kutatás a szü­zsé automatizmusát, transzformációs sza­bályait igyekezett kimutatni. ● (→téma, változat, egyedi műalkotás, cselekmény, tí­pus, motívum, műfaj, tartalom, fabula, szü­zsécsoport)

Irodalom:

A. Ny. Veszelovszkij: Poetyika szjuzsetov (1913); Ju. Szokolov: Poveszty o Karpe Szutulove (1914); M. A. Ribnyikova: Po voproszam kompozicii (1924); P. Merker—G. Lüdtke: Stoff- und Motivgeschichte der deutschen Literatur (1929—1937); O. Frejdenberg: Poetyika szjuzseta i zsanra (1936); A. Ny. Vesze­lovszkij: Isztoricsesakaja poetyika (1940); F. R. Leavis: The Great Tradition (1948); É. Souriau: Les deux cent mille situations dramatiques (1950); S. K. Langer: Feeling and Form (1953); E. Sz. Dobin: Zsiznyennij matyerial i hudozsesztvennij Szjuzset (1956); E. Frenzel: Stoffe dér Weltliteratur (1962); V. Cvirkunov: Szjuzset (1963); V. Sklovszkij: A széppróza (1963); V. V. Vi­nogradov: Szjuzset i sztvil (1963); V. V. Kozsinov: Szjuzset, fabula, kompozicija (Tyeorija lityeraturi, 1964); Voigt V.: Az epikus néphagyomány strukturális-tipolo­gikus elemzésének lehetőségei (Ethn, 1964); uő: A mondák műfaji osztályozásá­nak kérdéséhez (uo., 1965); E. Diplle: Plot (1970); Problémy sujetu (Litteraria, XII, 1971): E. Köngäs Maranda–P. Maranda: Structural Models in Folklore (1971); Voigt V.: A folklór alkotások elemzése (1972); C. Brémond: Logique du récit (1973); Ju. M. Lotman: Szöveg, modell, típus (1973); B. Eichenbaum: Az irodalmi elemzés (1974); V. J. Propp: A mese morfológiája (1975); Ch. Bouazis: Essais de la sémiotique du sujet (1977); Sz. G. Lazutyin: Szjuzset i kompozicija (1981); Ju. Tinyanov: Az iro­dalmi tény (1981); V. Zsirmunszkij: Irodalom, poétika (1981); B. Uszpenszkij: A kompozíció poétikája (1984); Isztoricse­szkaja poetyika (1986); A. Ny. Veszelov­szkij: Isztoricseszkaja poetyika (1989); A mai nemzetközi folklorisztika (Rel, 1990. 1.).