Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

irodalom és kultúra

VIL5 265-267

az →irodalomtu­domány több ágazata közvetlenül vagy közvetve foglalkozik azzal a kérdéssel, miképp függnek össze a kultúrák külön­böző formái az irodalom különböző lehe­tőségeivel. Az egyes társadalomtípusok fejlődésének irodalmi vonatkozásait az →összehasonlító irodalomtudomány külön­böző szempontok szerint vizsgálja. Az →irodalomtörténet a konkrét fejlődéstör­vényeket, a →tipológiai irodalomtudomány az általános egyezéseket kutatja. Az →irodalomszociológia részben az →alkotó, másrészt a →közönség vizsgálata során foglalkozik a kultúra kérdéseivel is. A korcsoportok irodalma természetesen kultúránként különbözik, és például az →ifjúsági irodalom, a →didaktikus iro­dalom, de a →szórakoztató irodalom vagy tudománynépszerűsítő irodalom egésze is értelmezhető ilyen módon. A →hivatásos irodalom és →népköltészet viszonya, a nemzetközi →stílusok egy-egykultúrát messzemenően befolyásolnak, és általá­ban az ideológia jelenségei között sok az olyan tényező, amelyet helyesebb nem a nemzet vagy nép fogalmával, hanem a kultúra kategóriáival leírni. A kínai és japán líra, a mohamedán misztikus gon­dolati költészet, vagy az európai mun­kásszínjátszás nyilvánvalóan kulturáli­san és osztályszempontból kötöttek, és a hivatásos—nem hivatásos művészet kapcsolatát a marxizmus klasszikusai kapcsolták a →két kultúra kérdésköréhez. Önálló kultúraelméleti irodalomtudo­mány felépítése mégis eleddig csak prog­ramként hangzott el. ● A szorosabb értelemben vett összehasonlító kultúrakuta­tás két olyan módszert dolgozott ki, amely az irodalom bizonyos jelenségeit új összefüggések szerint vizsgálja. Az ún. cross-cultural studies (angol 'kultúraközi kutatás') alapgondolata az, hogy sok kü­lönböző kultúra jelenségeit statisztikai módszerrel hasonlítják össze. Az angol etnológus E. B. Tylor 1889-ben 350 „etnikus egység” adatait, L. T. Hobhouse, G. C. Wheeler és M. Ginsberg 1930-ban 600 „primitív kultúra” életmódjának jellemzőit vetette össze egymással. A két világháború között bontakozott ki az európai kultúrakör-elmélet és az ame­rikai →kultúraminta-kutatás, amelyek önálló kérdésfeltevést képviseltek. G. P. Murdock amerikai etnológus évtizedes munka után 1949-ben 250 társadalom adatait figyelembe véve rajzolta meg a világ népeinek társadalomszerkezetét, majd ugyanekkora Yale-egyetemen létrehozta a Human Relations Area Files (angol 'Az emberi viszonylatok területi adattára') intézetét, amelyben ma mint-egy 600 kultúra anyagi és szellemi kul­túrájára vonatkozó adatokat dolgoztak fel. A vizsgálat módszere összehasonlító-statisztikai. Megvizsgálják, a világ kü­lönböző tájain hogyan függ össze az életmód és a társadalomszerkezet a művésze­tek formáival. Külön vizsgálják →nyelv és kultúra, a játék, nevelés, →szokások, vallás több kérdését, ily módon a →pri­mitív költészet sok jelenségét is. Mivel a vizsgálat empirikus, nem társadalom-típusok vagy kultúrastílusok megállapí­tására törekednek, hanem adatok előfor­dulási arányait tüntetik fel. A múlt században az →evolucionista irányzatok képviselői általános fejlődési modelleket ke­restek az adatok gyakoriságában. A két világháború között a nyelv, a faj és a kultúra típusa közti összefüggések kuta­tása került előtérbe. Az utóbbi évtizedben a kiértékelés pontosságát vitatták, sokat finomítottak a statisztikai korre­lációs módszereken. Jelenleg több száz kultúra adatait dolgozzák fel, sok száz részlettanulmányban és több áttekintésben. Egyelőre a történetiség és az egyes kultúrák etnikus meghatározottsága em­pirikusan történik, ennek elméleti alapjairól még viták folynak. Sokan a fuzionista irányzatok érveire támaszkodva a különböző kulturális jelenségek közti összefüggést az →elterjedés és a →migrá­ció bizonyítékának veszik. A konkrét témakörök feldolgozásai között különö­sen az amerikai indián kultúrák típusainak meghatározása, sokféle nyelvű terü­letek (Szibéria, Kaukázus, Hátsó-India) kulturális különbségeinek felismerése, nagy életmódbeli és ökológiai egységek (pl. Afrika) feltételezése látszik eredmé­nyesnek. Egyes szokások (→avatási rítu­sok költészete, titkos társaságok irodalma), intézmények és műfajok (totemisztikus eredetmonda, mítosz) szorosan összefüggnek az életmóddal. A színjátszás elemi formái (maszk) vagy az epika korai vál­tozatai (→hősköltészet) nyilvánvalóan tár­sadalmi típusokhoz kapcsolódnak, de kimutatható, hogy a dalokban a hangközök, hangsorok, ismétlés, ritmus, szövegsze­rűség is jellemezhető a kultúrák összevetésével. Az →írásbeliség, valamint a különböző jogi, vallási rendszerek, a já­tékok és a nevelés kultúrákhoz kötődését részlettanulmányok vizsgálták. Általá­ban a →primitív irodalom kutatásában jól alkalmazható módszer. Fejlettebb társadalomtípusoknál az írásos adatok nagy száma is a történeti vizsgálatot teszi lehetővé. ● Önálló kérdéskörként jelent meg a kultúrastílus kutatása is. Már a kultúraelmélet 18. és 19. sz.-i klasszikusai is hangsúlyozták, hogy a kultúra értékei sajátos rendezettségben jelennek meg, és ezt a stílus fogalmával azonosították. A különböző →diffuzio­nista irányzatok szerint ezek egy köz-pontból →elterjedés, migráció útján jutottak tova. A 20. sz. német tudomá­nyossága a kultúrakör elméletét dolgozta ki, így nevezte nagy társadalmi és nyelvi egységek alapján a primitív népek főbb csoportjait. Itt a stílus szintén adott, és nem változását, hanem jellemző állandó­ságát hangsúlyozták. Az amerikai →kul­túraminta-elmélet a stílust a kultúra „lelkének” kifejeződéseként értelmezi, ezért főként a nevelés. világkép és a művészet jelenségeinek leírásával kívánja megragadni. Mindezektől, valamint az európai kultúramorfológia irányzatá­tól befolyásolva az egész világra kiter­jesztve az amerikai néprajzkutató A. L. Kroeber dolgozta ki a kultúra = stílus el­méletet. Eszerint mintegy 30—40 kul­túratípus önálló stílusokat fejlesztett ki, amelyek az emberi történelem során mindig egymás mellett éltek, és sohasem volt egységes „világstílus”. Történeti szempontból a stílusok periodikusan egy-másra visszautaló változása figyelhető meg: pl. a →divat világosan vissza-visszatérő formákat mutat, és a mű­vészeti stílusok is ilyen tendenciákat képviselnek. Nincs olyan művész, aki teljesen izolált lenne kora stílusától, inkább a művész valóságlátását is az befolyásolja, hogy más művészek ho­gyan fogták fel a valóságot. Néhány irodalomtörténeti jelenség (pl. a →Sturm und Drang vagy az →avantgarde) vilá­gosan kultúramegújító törekvés. Az iro­dalomban folyton figyelembe kell venni a nyelvek különböző természetét: a klasszikus görög-római metrika például közvetlenül nem megvalósítható a leg­több európai nyelvben (ahol azonban sok az ilyen kísérlet), a francia, német és an­gol nyelv más-más arányban teszi lehető­vé a szóvégi félig hangzó e hanggal összekapcsolt nőrímet. Az Európán kívüli kultúrák stílusainak fejlődését hasonlóan képzelhetjük el, legfeljebb a →primitív irodalom ilyen jellemzéséhez gyakran hiányzik a megfelelő adattár.

Irodalom:

A. L. Kroeber: Configurations of Culture Growth (1944); A. L. Kroeber—Cl. Kluckhohn: Culture (1952); A. L. Kroe­ber: Style and Civilizations (1957); G. P. Murdock: Outline of Cultural Ma­terials (1961); G. P. Murdock: Outline of World Cultures (1963); Ph. Bagby: Culture and History (1963); A. Lomax: Folk Song Style and Culture (1968); St. Rokkan: Comparative Research Across Cultures and Nations (1968); D. R. Price-Williams: Cross-Cultural Studies (1969); Th. Deuel: The Human Facet in the Behavior of Peoples (1971); E. Mar­karjan: A marxista kultúraelmélet alapvonalai (1971); J. W. Berry–P. R. Da-Ben: Culture and Cognition (1974); C. J. J. Vermeulen–A. de Ruijter: Dominant Epistemological Presuppositions in the Use of Cross-Cultural Survey Method (Gurrent Anthropology, 1975).