cigány irodalom
VIL2 235Az irodalom és általában a művészetek érdeklődése a cigányok iránt a modern →primitivizmus jellegzetes terméke, és korántsem járt azzal, hogy a cigányok népdalköltészetét csakugyan megismertette volna. Mind az európai, mind az Európán kívüli cigányok folklórjáról csupán igen hézagos ismereteink vannak. Legjobban dalaik és meséik felkutatottak. Különösen a →varázsmesék és →hősmesék nemegyszer a cigányok környezetében épek hajdani népköltészetének termékei, amelyek eredeti helyükön már régen kipusztultak. A cigány balladák egy része is ilyen átvétel. Mindazáltal mind a mese, mind a ballada többségében eredeti termék a cigányoknál (→cigány románc), a népdalok pedig egészen sajátos jellegűek. Sajnos, a cigányok népköltészetében megtalálható „mitologikus” adatok zöme hamisítvány, egyelőre a cigány hiedelemmondák és hiedelmek rendszeréről biztos tudásunk alig van. Európa népeinek önnön költészetében is helyet kapott a cigány alakja. Legnépszerűbb a →tréfás mesék és →anekdoták cigányfigurája, amely nem minden lenézéstől mentes. A cigányrománcok a mediterráneumban közkedveltek. A cigány-táncdalok ettől jóval északabbra is népszerűek. ● A magyarban cigánymesék, cigányanekdoták, cigánydalok és táncok ismertek. A magyarországi cigányok hajdani magyar meséket, balladákat, táncokat őriznek. A magyar és a cigány népköltészet sokoldalú kölcsönhatásának vizsgálata mégis inkább a jövőben elvégzendő feladat lenne. ● (→gitanismo)
Irodalom:
W. Starkie: Auf Zigeunerspuren — Von Magie und Musik, Spiel und Kult der Zigeuner in Geschichte und Gegenwart (1957); E. M. Gajary Kuhinka: Zigeuners — Geschiedenis en folklore van een zwervend volk (1958); J—P. Clébert: Les Tsiganes (1961); F. de Vaux de Foletier: Les Tsiganes dana l'ancienne France (1961); A. F. Pott: Die Zigeuner in Europa und Asien (1964); Journal of the Gipsy Lore Society (folyóirat); Études Tsiganes (folyóirat).